Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ik hoor graag je mening over de kleding. (Bikemotion)

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 13 mei 2011 12:24

Dag Paul,

allereerst juich ik een project als de uwe van harte toe en veel succes gewenst natuurlijk. Op de preview is te zien dat er serieus aan gewerkt wordt/is.
Toch zie ik in mijn ogen, een paar grote gemiste kansen.
U/je, zet producten op de markt welke vallen in het hoger segment wbt (wieler)kleding. Veel consumenten die extra geld willen uitgeven voor extra kwaliteit, uitstraling, willen dat op verschillende manieren uitdragen.
Dat kan zijn door bv een "anders dan anders", "doe maar gewoon" of "discrete" vormgeving. Echter willen ze met uitzondering daargelaten allen (zeker wielertoeristen) laten zien dat ze met merk X rijden. Ook in de ruiter- en paardenwerld is dit. En dáár zit volgens mij de "gemiste kans". Als voormalig artdirector heb ik veel met "merkbeleving" te maken gehad en had graag in de vormgeving van de kleding wat meer merkuitstraling gezien.
Bijvoorbeeld;
-Het logo/beeldmerk is opgebouwd uit alleen maar typografie.
Waarom niet aangevuld met een herkenbaar logo/beeldmerk wat ook los te gebruiken is? Zie bv Assos, Castelli, Oakley of reguliere kledingmerken.
Dit, in een een kleur blauw (zoals het labeltje?) zou zóveel meerwaarde hebben wbt uitstraling én herkenning dan alleen maar de tekst blueone in discrete tone-sure-tone kleur. Ook is een extra los beeldmerk bij vele andere toepassingen dan kleding een meerwaarde. Een ander goed voorbeeld is bv de Mavic-shirts (die ook discreet zijn) zitten er in de kraag een afwijkende kleur (bv Mavic-geel). Wat Boss heeft gedaan als extra toevoeging bij hun typografisch beeldmerk is de kleur oranje. Zit er een oranje label aan de kleding en "iedereen" weet zonder de naam Boss te zien dat het om een Boss product gaat, Boss-oranje.
Blueon-blauw zou ook een nieuwe kleur kunnen zijn... Maar dan wel in een minder discrete leur dan het donkerblauw.
Herkenbaarheid is naast kwaliteit en service dé sleutel tot succes.
Gr, Paul
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 16 mei 2011 10:55

Hallo Paul,

Top reactie, wat jij nu aangeeft is al enigszins eerder ter sprake gekomen. Het werd toen geformuleerd als "de kleding mag meer gezicht hebben". Door deze discussie heb ik hier nog een keer naar gekeken en is dit 1 van de laatste details die we nog moeten aanpassen.

De donker- en lichtblauwe lijn (van de bovenkant van de website) zijn onderdeel van het beeldmerk. Deze komen terug op de kleding. De donkerblauwe o.a. op het shirt en het vest aan de voorkant en langs de bretels van de broek.

De combinatie van beide lijnen gaan we gebruiken als beeldmerk voor het 'gezicht' van de kleding. Er komt een label om het reflecteerde detail op de broek, het shirt en vest met de twee lijnen, zoals: [img=http://blueonbike.nl/media/label-blueOn.jpg].

Dit is toch een ‘vorm’ van wat jij bedoeld?

Groeten,

Paul
Genieten van de fiets....

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1833
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 16 mei 2011 13:23

De site ziet er goed uit hoor.
Inderdaad misschien nog iets meer het accent leggen op de kleding omdat dit toch je hoofddoel is.
Ik denk dat Paul bedoelt dat als je een logo maakt, het meer uitstraling heeft.
Je ziet dan meteen dat het blueOn betreft.
Bijvoorbeeld het logo van Nike, iedereen kent dat.
Als je de strepen alleen gaat gebruiken, lijkt me dit moeilijker om dit te bereiken.
Nog een tip misschien over de boeken; als je de afmeting en het aantal bladzijdes erbij zet,
maakt dit het duidelijker voor de bezoekers van de website,
ze kunnen dan een beter idee krijgen van het boek als alleen de foto, inkijkpagina's zou ook nog kunnen.
Bikers are not alone

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 16 mei 2011 14:29

Mooie site! Sfeer spreekt mij wel aan. Misschien ben ik te vroeg, maar op de foto's van de kleding zie ik vooral sfeer en detailfoto's terwijl ik ook graag een totaal plaatje zou zien.

Zoiets:
[img=http://www.rapha.cc/images/gallery/2418-01.jpg]

Komen die nog?

Succes met de 'handel'!!
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 16 mei 2011 14:32

@Puffdaddy

De twee lijnen zijn geen logo zoals de swoosh van Nike maar in kleur en continu in dezelfde verhoudingen kunnen ze wel de herkenbaarheid bieden die nodig is, of niet?

Wellicht ben ik hier mee nog te behouden, mijn tweede optie is het 'bo' logo zoals in de footer van de site op een label. Ik laat beide opties labels maken.

Dat van de pagina en afmetingen is een goede, zeker voor de foto boeken. Op de product pagina's va de fotoboeken zijn als inkijk pagina's te zien, of mis jij die nog ergens.

Groet,

Paul
Genieten van de fiets....

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1833
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 17 mei 2011 01:56

Zover ik kan klikken staan er alleen maar bij The Peloton meerdere pagina's bij,
meerdere "inkijk" pagina's plaatsen is natuurlijk niet noodzakelijk, was maar een suggestie, nogmaals hoofddoel is de kledinglijn.
Ik zag dat je de pagina's en het formaat en nog meerdere info al bij sommige boeken bij hebt geplaatst, ziet er goed uit.
Over het logo: in een eerdere post heb je volgens mij de foto van de 2 voorbeelden met strepen over een tekst geplakt :)
achter de foto staat nog een punt en ik vond de tekst al zo vreemd eindigen.
Als je het 'bo' logo links onder bedoelt dat bij copyright staat; dat vind ik persoonlijk meer uitstraling hebben dan de twee strepen, maar nogmaals dat is persoonlijk.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 17 mei 2011 13:52

Dag Paul,
@Puffdaddy zit in de goede richting. Als ik vandaag een gaatje vrij heb, zal ik een voorbeeldje maken zoals ik het zie.
Gr, Paul
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 17 mei 2011 14:16

@Puffdaddy Rouleur magazine en Peloton hebben naast The Peloton ook de inkijk pagina's omdat hier veel mooie foto's in staan. Ik nu bezig extra specificaties aan het toevoegen aan de boeken;-)

@Flores, ik ben erg benieuwd
Genieten van de fiets....

beammeup
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 aug 2010 01:54

beammeup 18 mei 2011 23:16

Met alle respect -want ik kan zien dat er enorm veel werk in zit- ziet de site er in mijn beleving niet goed uit. Erger nog. De kleding spreekt mij ook niet aan.
In een markt die zo langzamerhand propvol zit met aanbieders kun je je eigenlijk alleen nog maar onderscheiden met een ijzersterk imago bij voorkeur met een heel consequent doorgevoerd assortiment. Dat mis ik.
Ik mis ook 'zin om het te willen kopen en er graag in te willen fietsen'. Ik word niet hebberig van de uitstraling van de kleding. Dat heb ik bij bijvoorbeeld Assos wel.
Het Assos merk -maar ook het eerder genoemde Rapha- zitten buitengewoon intelligent in elkaar. Zonder dat ze elkaar echt in de weg zitten hebben ze ook elk een eigen keuze gemaakt in het domein waar ze voor staan. Assos zit heel erg op techniek, technologie, bijzonderheid van de materialen. Dat zit in elk kledingstuk. Rapha is klassieker. Natuurlijke, bijna ingetogen materialen in samenwerking met de bekende ontwerper Paul Smith om het een nog meer op mode geënt accent te geven. Daar past ook een high eyebrow prijskaartje bij.

Het zou geweldig helpen als er een geniaal doordacht item een lijdende rol zou kunnen spelen in de merkintroductie,.. iets wat alleen bedacht kan zijn door iemand die heel veel weet van fietsen. Iets wat iedereen wil hebben en ook nog een springplank is naar de rest van het merk.

Boss Orange is niet meer dan een sublabel binnen het hele Boss merk.
Voor golfers is er nu Boss Green.

Het Boss logo heeft -net als Rapha en Assos, een erg sterke signatuur. Waarbij het Assos merk nog een trede hoger zit omdat ze zelfs de initiaal 'A' een eigen uitstraling hebben weten te geven met alle familietrekjes van het hoofdmerk.

BlueOn komt op mij over als een typografisch defect. Op korte afstand claimt het al te weinig
footage om nog zichtbaar te zijn.

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 19 mei 2011 11:25

@Beammeup, bedankt voor je scherpe reactie. Als kan bedrijf kan je nooit iedereen aanspreken, die illusie heb ik ook niet. Assos en Rapha hebben ieder hun eigen imago (met een 'high eyebrow' prijskaartje) gecreëerd, hier is en wordt veel in geïnvesteerd.

Dat jij als "technologische" Assos rijder niet warm word van de klassieke uitstraling van mijn kleding daar kan ik inkomen. En dat het merk in deze fase niet de uitstraling heeft die een "elitaire" Rapha rijder zoekt dat snap ik ook.

Ik heb ook niet het doel om een extreem technologisch of elitair merk op te bouwen, ik heb de keuze gemaakt om dicht bij mijn doelgroep te gaan staan. Naar hen te luisteren en voor hen hoogwaardige kleding zonder 'high eyebrow' prijskaartje te maken. Je hebt gelijk dat dit zou kunnen betekenen dat mensen die zonder probleem 180 a 230 euro voor een fietsbroek betalen zich minder identificeren met het merk. Maar dit is een bewuste keuze.

Ook Rapha en Assos zijn ergens begonnen en met een hoger budget dan ik, ik heb geen plannen voor een internationaal bedrijf maar heb zeker een grote uitdaging voor me liggen. Met de 'basis' collectie die er nu staat (die wel consequent is in mijn ogen) ben ik zeer tevreden ook al heb ik hier nog maar een klein deel van mijn ideeën mee verwezenlijkt. Je moet ergens starten en ik heb de keuze gemaakt om mij eerst op de kwaliteit van de inhoud te richten en daarna op de 'verpakking'. Al begrijp ik heel goed dat die ook zeer belangrijk is.

Welk compleet nieuw en geniaal doordacht item is de laatste jaren in de fietskleding branche dat echt het verschil maakt? Qua concept, is er Rapha dat fietskleding en mode combineert, maar qua product? De meeste producten zijn in de loop van de jaren geëvolueerd tot wat ze nu zijn. Ik heb ervaringen van mij zelf en anderen verwerkt in de huidige kleding en heb ideeën voor andere producten die zich kunnen onderscheiden. Ik zie dat het verstandig is om die voorrang te geven t.o.v. andere 'standaard' producten. Maar ook hierin moet ik keuzes maken en kan ik niet in 1 keer alles verwezenlijken.

Groet,

Paul
Genieten van de fiets....

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 20 mei 2011 10:38

Paul,

Ik denk dat je een goede koers vaart. Je hebt een eigen kijk op 'fietsen' beoefening daarvan en alle aanverwante zaken.

Alle reacties zijn vergelijkingen met andere websites, wielerkleding en het uiterlijk daarvan. Jij komt met kleding die minimalistisch qua uiterlijk is maar 'op het eerste gezicht' erg functioneel.

Qua vormgeving van je website ga ik je geen advies geven (wil ik wel, ben grafisch vormgever en webmaster bij een onderdeel van de overheid). Ik denk dat je gewoon je eigen koers moet varen en een beetje koppig moet blijven en je eigen visie doorvoeren, je gaat vanzelf alles beter indelen/aanpassen en vullen.

Succes.

baskoomen
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2010 14:19

baskoomen 01 jun 2011 11:08

Hey Paul@ blueonbike.nl,
Ik zie dat je op je site nu vollop bezig bent met je boeken en posters en een 2 tal Clinics, maar aangezien het inmiddels Juni is, vroeg ik me af of je nog steeds met kleding gaat komen?
eerder in dit topic heb je het over mei gehad. maar enig idee hoe of wat?
BULLS Harrier 1 2009

Plaats reactie