Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ketting slijtage checker

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 08 okt 2007 00:25

Thanks. En de XT en LX cassettes, zijn die van staal? Dus kan ik met mijn metertje gewoon de 1% kant gebruiken?

Vreemd vind ik het dat mijn ultegra cassette toch een magneet aantrekt...

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 09 okt 2007 01:49

Uit wat Racing Luca en Mackers schrijven kan ik geen conclusie trekken. De een zegt: ultegra cassette is alu, de andere zegt: staal. Wie moet ik geloven? Als ik afga op mijn magneet zeg ik 'staal'.

En hoe zit het met XT en LX cassettes? En die kransjes van Dura-Ace , die niet van titanium zijn? Zijn die dan alu?

Bij Sram zijn de Force en Rival cassettes van alu staat er in hun manual.

Ik wil mijn kettingslijtagemeter op een correcte manier gebruiken of tenminste weten met welk materiaal ik te maken heb.

Dank bij voorbaat voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2007 10:27

Ultegra en XT cassetes zijn gewoon van staal, alleen de spider van de grootste tandjes is van aluminium. Bij dura ace cassetes zijn alleen de grootste tandjes van titanium gemaakt. Campagnolo cassetes zijn ook allemaal gewoon van staal gemaakt, alleen de gewone Record heeft de grotere tandjes in titanium en er is een volledig titanium record cassete ($$$).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 10 okt 2007 00:31

Afbeelding

Ik heb hier een blad ingescand van het AGU-Fiets-Magazine 2006-2007

Onderaan kan je lezen dat de force en rival cassettes uit alu zijn.

Mackers schrijft:

...Ook volgens de site van SRAM zelf bestaat alleen de sluitring van de cassettes uit aluminium, en de rest uit thermisch gehard staal . Dit geldt voor Rival en Force, zowel als Red.

Uit dit alles blijkt dat verwarring omtrent het materiaal troef is.

henry
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:51

henry 12 okt 2007 20:45

rene1 schreef:Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Juni 2006

Goed onderhoud in de wasbenzine leggen...  Als er iets slecht voor een ketting is is het wel wasbenzine.

Wat is daar slecht aan dan? Ik doe het ook zo. Ook met skeelerlagers bijv. dit wordt trouwens ook geadviseerd (bijv. door Stouwdam) Als je je ketting droogpoetst en een nachtje uit laat wasemen (Wasbenzine/terpentine is in no time vervlogen. Dan weer lekker in een smeermiddel zetten en klaar dacht ik zo.


Ik geef de voorkeur aan diesel, is net ietsje vettiger dan wasbenzine. De ketting krijg je goed schoon, maar wordt niet zo "schraal".

Overigens gebruiken mijn vrouw en ik sinds dit jaar de KMC X10SL NP en ik vind dat een zeer "vergevingsgezinde" ketting. Na zo'n 7000/8000 km met een Campa Record ketting heb ik de KMC erop gelegd zonder ook maar 1 kransje te vernieuwen. Ze rijdt wedstrijden, dus het materiaal wordt toch wel behoorlijk aangesproken, maar de KMC gaf geen krimp. Hij werkte meteen vlekkeloos.

Bij mij moest ik wel enkele kransjes vernieuwen, misschien dat het bij een man wat meer lijdt dan bij een vrouw.

Ik heb ook wel eens nagedacht of ik zo'n Rohloff aan zou schaffen, maar kun je niet ook een digitale schuifmaat gebruiken als je de toleranties kent?
Mijn waarschuwing is weggehaald!?

Een waarschuwing roept vragen op en maakt het daardoor wel interessanter -_^

Plaats reactie