Levensduur Ketting
-
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03
IK HEB MET MIJN UL(caps lock uit)tegra pas na 7500 de ketting vervangen, tevensde cassette, het was niet nodig geweest, maar ja anders had dan waarschijnlijk na 2.500 km gemoeten.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
Mijn Ultegra (9 sp) ketting heb ik na ongeveer 3500 km vervangen. De cassette was toen nog prima.
Verder is het volgens mij ook erg afhankelijk van onderhoud en weersomstandigheden. Fietsen bij droog (niet stoffig) weer en netjes vetten en ontvetten geeft een veel langere levensduur dan vaak door slecht weer fietsen en geen onderhoud plegen.
Verder is het volgens mij ook erg afhankelijk van onderhoud en weersomstandigheden. Fietsen bij droog (niet stoffig) weer en netjes vetten en ontvetten geeft een veel langere levensduur dan vaak door slecht weer fietsen en geen onderhoud plegen.
Quoten: Origineel geplaatst door 53 x 11 op 10 Mei 2006
Mijn Ultegra (9 sp) ketting heb ik na ongeveer 3500 km vervangen. De cassette was toen nog prima.
Verder is het volgens mij ook erg afhankelijk van onderhoud en weersomstandigheden. Fietsen bij droog (niet stoffig) weer en netjes vetten en ontvetten geeft een veel langere levensduur dan vaak door slecht weer fietsen en geen onderhoud plegen.
De ketting na 3500 km vervangen? Is dat niet zeer snel?
Mijn ketting (C9) en Campa-Veloce 9speed cassette houden het al bijna 11.000 km vol. Ik vertel er wel bij dat ik de ketting steeds zo recht mogelijk probeer te leggen (lukt aardig dankzij de vele combinaties die het triple-crankstel biedt) en doorgaans bij droog weer fiets. ngeveer om de 1500 km krijgen de ketting en cassette een grondige onderhoudsbeurt.
Het schakelen verloopt nog vlot en de ketting slaat niet over.
Zijn die onderdelen toch al versleten zonder dat ik het weet?
Mijn Ultegra (9 sp) ketting heb ik na ongeveer 3500 km vervangen. De cassette was toen nog prima.
Verder is het volgens mij ook erg afhankelijk van onderhoud en weersomstandigheden. Fietsen bij droog (niet stoffig) weer en netjes vetten en ontvetten geeft een veel langere levensduur dan vaak door slecht weer fietsen en geen onderhoud plegen.
De ketting na 3500 km vervangen? Is dat niet zeer snel?
Mijn ketting (C9) en Campa-Veloce 9speed cassette houden het al bijna 11.000 km vol. Ik vertel er wel bij dat ik de ketting steeds zo recht mogelijk probeer te leggen (lukt aardig dankzij de vele combinaties die het triple-crankstel biedt) en doorgaans bij droog weer fiets. ngeveer om de 1500 km krijgen de ketting en cassette een grondige onderhoudsbeurt.
Het schakelen verloopt nog vlot en de ketting slaat niet over.
Zijn die onderdelen toch al versleten zonder dat ik het weet?
Op souplesse
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
@jan_vd: kijk, je kan kettingen gebruiken tot ze echt helemaal op zijn (in het meest gunstige geval tot 10k bv), maar dan zal de cassette ook behoorlijk ingesleten zijn. Je kan ook je kettingen vervangen ruim voordat ze versleten zijn, rond 2500-3000km bijvoorbeeld, dan spaar je je cassettes en voorbladen veel meer. En dat zijn nou juist de duurste onderdelen, Veloce gaat nog wel maar Record kost minstens 160e...
-
- Forum-lid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 mar 2006 19:48
Ik heb mijn 105 ketting al na 2700 km vervangen doordat er extreme roestvorming ontstond. Het spreekt voorzich dat de cassette nog in goede conditie was, dus die kon blijven zitten.Bij de nieuwe ketting heb ik echter wel meteen een nieuwe cassette gekocht simpel omdat dit een aanbieding van de lokale FM was.
Klimmen is (een) kunst!
Je hebt van die ketting meet instrumenten. hiermee kan je zien of j ketting is uitgelubbert of niet. Ik vervang ieder seizoen me ketting, lekker vers zonder vet...
Jan
Jan
http://www.duursportersweb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp divk wanneer hij zegt dat het allemaal niet zo duidelijk is door de informatie die elkaar wat tegenspreekt.
Mij lijkt het logisch dat een ketting en tandwielen op elkaar raken ingesteld (a.h.w. een soort symbiose vormen) en het bijgevolg aangewezen is om beiden tegelijkertijd te vervangen. In veel berichten, o.a. de recente reactie van bike_add1ct, valt echter te lezen dat heel wat fietsers geregeld hun ketting veranderen (soms in een soort rotatiesysteem: met elke ketting x aantal km fietsen), terwijl de cassette onveranderd blijft.
Is dit laatste beter? Ik durf er mij niet over uitspreken wegens te weinig technische kennis.
In ieder geval, als recreatiefietser vind ik het niet nodig om de paar duizend kilometer een nieuwe ketting op te leggen.
Toegegeven, met die bijna 11.000 km die ketting en cassette van mijn fiets achter de rug hebben, dringt vervanging zich toch stilaan op
Mij lijkt het logisch dat een ketting en tandwielen op elkaar raken ingesteld (a.h.w. een soort symbiose vormen) en het bijgevolg aangewezen is om beiden tegelijkertijd te vervangen. In veel berichten, o.a. de recente reactie van bike_add1ct, valt echter te lezen dat heel wat fietsers geregeld hun ketting veranderen (soms in een soort rotatiesysteem: met elke ketting x aantal km fietsen), terwijl de cassette onveranderd blijft.
Is dit laatste beter? Ik durf er mij niet over uitspreken wegens te weinig technische kennis.
In ieder geval, als recreatiefietser vind ik het niet nodig om de paar duizend kilometer een nieuwe ketting op te leggen.
Toegegeven, met die bijna 11.000 km die ketting en cassette van mijn fiets achter de rug hebben, dringt vervanging zich toch stilaan op
Op souplesse
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
10000 km met een ketting rijden kan een heel duur grapje worden als ook je kettingbladen versleten zijn. Campa bladen, 60 euro voor buitenblad, 40 voor binnen.
Met een helemaal uitgerekte ketting slijten je cassete en voorbladen veel harder. Dit komt doordat de ketting niet meer goed over de tandjes loopt en op bepaalde plekken niet meer raakt en dus op andere veel meer stres veroorzaakt. Meer stres is meer slijtage.
Met een helemaal uitgerekte ketting slijten je cassete en voorbladen veel harder. Dit komt doordat de ketting niet meer goed over de tandjes loopt en op bepaalde plekken niet meer raakt en dus op andere veel meer stres veroorzaakt. Meer stres is meer slijtage.
Ik heb Campa Centaur en beschik over 2 kettingen, die ik elke 2000 km vervang.
m.a.w.met ketting a rij ik 2000 km
metketting b ook 2000
nadien opnieuw ketting a 2000 km, enz.
Zo doe ik 3 cyclussen van 6000 km per ketting.
Met 2 kettingen heb ik zo in totaal 12000 km gedaan.
Na 12000 km vervang ik opnieuw beide kettingen en een volledige nieuwe Campa cassette.
Wel veel ketting reinigen en smeren.
m.a.w.met ketting a rij ik 2000 km
metketting b ook 2000
nadien opnieuw ketting a 2000 km, enz.
Zo doe ik 3 cyclussen van 6000 km per ketting.
Met 2 kettingen heb ik zo in totaal 12000 km gedaan.
Na 12000 km vervang ik opnieuw beide kettingen en een volledige nieuwe Campa cassette.
Wel veel ketting reinigen en smeren.