redenatie:
omdat de aandrijving rechts zit ,worden beide benen
onevenredig belast.door de tred lijkt er een perfecte
balans tussen links en rechts te zijn,maar meettechnisch
moet het rechterbeen meer arbeid verrichten.veel rijders
tobben dan ook met knie-problemen aan de rechterkant.
graag uw reaktie hierop.
gerard.h
...krachtsverdeling cranks
Dit lijkt mij heel sterk, dat de aandrijving rechts zit maakt in deze volgens mij niet uit. Het is een rechte as dus moet op de linkerkant evenveel kracht worden geet dan op de rechterkant. Volgens mij kan je dit aan tonen met een vermogensmeting (SRM systeem , C A S R A N mischien) met links rechts meting. Als de trapas schuin zou zitten gaat volgens mij jou verklaring wel op.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector
Jan Janssen Vector
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4762
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als ik op de sportschool mijn benen train en dan per been merk ik dat mijn linker been sterker is dan mijn rechter. Hoe wil je dat verklaren met jou stelling. (oja mijn beenlengte verschilt iets van 4 mm ofzo dus daar kan het niet aan liggen)
Quote: Origineel geplaatst door gerard.h op 25 April 2006
redenatie:
omdat de aandrijving rechts zit ,worden beide benen
onevenredig belast.door de tred lijkt er een perfecte
balans tussen links en rechts te zijn,maar meettechnisch
moet het rechterbeen meer arbeid verrichten.veel rijders
tobben dan ook met knie-problemen aan de rechterkant.
graag uw reaktie hierop.
gerard.h
Volgens mij klopt het niet.
Ten eerste: een been moet niet meer of minder arbeid verrichten; het verricht zoveel arbeid als het zelf wil. (stél dat er bij de trapbeweging met links iets meer weerstand in b.v. de trapas zou zijn, dan ga je daardoor niet vanzelf harder trappen)
Maar: een crankstel is zo stijf en de weerstand in de trapas zo gering dat het volgens mij niet uitmaakt. En áls het al uit zou maken dan zou volgens mij eerder links zwaarder belast worden.
redenatie:
omdat de aandrijving rechts zit ,worden beide benen
onevenredig belast.door de tred lijkt er een perfecte
balans tussen links en rechts te zijn,maar meettechnisch
moet het rechterbeen meer arbeid verrichten.veel rijders
tobben dan ook met knie-problemen aan de rechterkant.
graag uw reaktie hierop.
gerard.h
Volgens mij klopt het niet.
Ten eerste: een been moet niet meer of minder arbeid verrichten; het verricht zoveel arbeid als het zelf wil. (stél dat er bij de trapbeweging met links iets meer weerstand in b.v. de trapas zou zijn, dan ga je daardoor niet vanzelf harder trappen)
Maar: een crankstel is zo stijf en de weerstand in de trapas zo gering dat het volgens mij niet uitmaakt. En áls het al uit zou maken dan zou volgens mij eerder links zwaarder belast worden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Er is bij mij een verschil tussen linker- en rechter(boven)been. Maar dit ligt volgens mij meer aan het feit dat ik badminton. Mijn rechter is sterker, ik merk dit dan ook met fietsen. Gevolg, ik zet onbewust of bewust (weet niet precies) meer kracht met rechts op de pedalen.
koelie joelie!