Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Water in trapas..?

marky
Forum-lid

marky 23 apr 2006 23:41

Mensen,

vandaag een ritje gemaakt, maar halverwege begon het te regenen, grrrr. Nu heb ik de ketting eraf gehaald om m goed schoon te maken, maar nu komt er een vreemd geluid uit de het BB (tiagra) als ik de trappers ronddraai (dus zonder ketting op de bladen). Kan het zo zijn dat er water in gekomen is? Kan dit of verbeeld ik het me?

Tnx alvast
koelie joelie!

rolandt
Forum-lid

rolandt 24 apr 2006 00:05

Ik heb vorig jaar de schroef onderin m'n BB (destijds Tiagra) er eens uit gedraaid en bij mij liep er een aardige straal water uit. Volgens m'n fietsenmaker is dit normaal en niet erg schadelijk. Het kan er bij regen of afsproeien inlopen via de openingen in de zadelbuis of kabelopeningen.

noppie
Forum-lid

noppie 24 apr 2006 00:16

Yep, ik heb dit ook gehad waardoor de trapas, door de lange stilstand ivm de winter is gaan roesten. Dit heeft er toe geleid dat deze vernieuwd moest worden.
kiekeboe

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 24 apr 2006 18:42

Als je de bracket er ooit weer eens hebt gedemonteerd, boor dan met zeg maar 6mm een gaatje onderin je bracketpot, dan loopt het water vanzelf weg.
Scheelt ook weer gewicht.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 25 apr 2006 20:27

Quoten: Origineel geplaatst door peedsbikes op 24 April 2006

Als je de bracket er ooit weer eens hebt gedemonteerd, boor dan met zeg maar 6mm een gaatje onderin je bracketpot, dan loopt het water vanzelf weg.

Ik zou dit persoonlijk zelf nooit doen, maar ik heb dit meer gehoord.
Lijkt mij dat er andersom ook weer meer vuil naar binnen kan !!
Lijkt mij verstandiger na het  rijden in extreem regenweer, gewoon de handel er ff uit en weer in. Gelijk wat nieuw vet eraan en rijden weer.
Vind je dit teveel heisa, je fiets een nachtje op zijn kop zetten wil ook helpen, dan gaat het water erop dezelfde manier uit als het erin is gekomen via je zadelpen buis.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 26 apr 2006 05:41

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 25 April 2006

Quoten: Origineel geplaatst door peedsbikes op 24 April 2006

Ik zou dit persoonlijk zelf nooit doen, maar ik heb dit meer gehoord.
Lijkt mij dat er andersom ook weer meer vuil naar binnen kan !!
Lijkt mij verstandiger na het  rijden in extreem regenweer, gewoon de handel er ff uit en weer in. Gelijk wat nieuw vet eraan en rijden weer.
Vind je dit teveel heisa, je fiets een nachtje op zijn kop zetten wil ook helpen, dan gaat het water erop dezelfde manier uit als het erin is gekomen via je zadelpen buis.

Hoi,
Elke goedgebouwde racefiets heeft zo'n afvoergaatje onderaan.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 27 apr 2006 19:29

Hoi,
Elke goedgebouwde racefiets heeft zo'n afvoergaatje onderaan.
Ciao,
Verrek, je heb gelijk er zit bij mijn frame inderdaad een gaatjeSlimme vent, die Ernesto
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 27 apr 2006 22:53

Ja, frames zijn net mensen!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

trailblazer
Forum-lid

trailblazer 07 mei 2006 15:28

Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 23 April 2006

Yep, ik heb dit ook gehad waardoor de trapas, door de lange stilstand ivm de winter is gaan roesten. Dit heeft er toe geleid dat deze vernieuwd moest worden.

Ook bij doorrijden in de winter kan het toch schadelijk zijn, denk aan het zout wat dan op de weg ligt.
Dus ondanks het drainage-gaatje gebruik ik tevens een roestwerend vet, wat bestand is tegen (zee) water. bv. Corrosion-Block grease(watersportwinkel of online)

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 07 mei 2006 15:59

Quoten: Origineel geplaatst door Trailblazer op 07 Mei 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 23 April 2006

Ook bij doorrijden in de winter kan het toch schadelijk zijn, denk aan het zout wat dan op de weg ligt.
Dus ondanks het drainage-gaatje gebruik ik tevens een roestwerend vet, wat bestand is tegen (zee) water. bv. Corrosion-Block grease(watersportwinkel of online)

Bij mijn oude Campa Record bracketset zit een plastic beschermhuls die als een harmonica samengedrukt kan worden bij montage. Die huls past dan precies in de brackethuls en zit stevig tegen de beide zijden gedrukt waardoor de lagers beschermd worden. Door de geribbelde vorm kan eventueel binnengdrongen water er gewoon langs lopen en geloosd worden via het gaatje onderin de brackethuls. Of dit tegenwoordig ook nog zo is weet ik niet, maar het is een doeltreffende en goedkope oplossing.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie