Nieuwe randonneur met Rohloff
Ik zal het inderdaad nog eens heroverwegen. Die Rohloff-naaf niet nemen scheelt ook wel gelijk een slok op een borrel wat prijs betreft. Dan kan ik dus ofwel binnen mijn ooit gestelde budget van 1600E blijven, ofwel op andere punten betere onderdelen erin zetten.
Wel jammer alleen dat een Rohloff-naaf suboptimaal is op een frame wat er niet voor bedoeld is. Na een jaartje (of wat) alsnog over naar Rohloff kan wel, maar dan heb je alsnog een derailleur-achtige kettingspanner nodig.
Staat nog steeds de vraag: Hoe lang gaat een cassette en ketting ongeveer mee bij een derailleursysteem?
Wel jammer alleen dat een Rohloff-naaf suboptimaal is op een frame wat er niet voor bedoeld is. Na een jaartje (of wat) alsnog over naar Rohloff kan wel, maar dan heb je alsnog een derailleur-achtige kettingspanner nodig.
Staat nog steeds de vraag: Hoe lang gaat een cassette en ketting ongeveer mee bij een derailleursysteem?
Quoten: Origineel geplaatst door wdenhaan op 27 April 2006
Is er niemand die een indicatie kan geven hoeveel kilometer een cassette/ketting en derailleur ongeveer meegaat?
op dit forum zitten voornamelijk racefietsers, ik denk dat eea wel verschilt tussen vakantie en racefietsen.
Overigens is over dit onderwerp al zoveel geschreven onder het forumkopje 'crankstel en aandrijving' je zal zien dat de één 3k km met een ketting doet, en een and 10k km.
Hangt af van terrein, rijder, schakelgedrag, kwaliteit ketting etc, etc, Hetzelfde geld voor een cassette.
Kijk trouwens eens op het forum van wereldfietser: www.wereldfietser.nl, ook een zeer levendig forum met veel gespecialiseerder info over trekkingbikes.
Ik heb zelf trouwens een stalen santos travelmaster, 26inch, met derailleur, buiten de hele discussie over duurzaamheid, breakeven points, efficientie in overdracht, ik heb gekozen voor een derailleur omdat:
1) als er iets mee gebeurt in de middel of nowhere, is er makkelijker vervangend materiaal te krijge, of een noodreperatie uit te voeren (desnoods moet je hem er af slopen en je ketting op de juiste lengte ponsen en heb je een fixed versnelling, maar je kunt wel vooruit).
2) zo'n naafversnelling staat toch eigenlijk niet, dat hoort voor m'n gevoel op een stadsfiets.
Is er niemand die een indicatie kan geven hoeveel kilometer een cassette/ketting en derailleur ongeveer meegaat?
op dit forum zitten voornamelijk racefietsers, ik denk dat eea wel verschilt tussen vakantie en racefietsen.
Overigens is over dit onderwerp al zoveel geschreven onder het forumkopje 'crankstel en aandrijving' je zal zien dat de één 3k km met een ketting doet, en een and 10k km.
Hangt af van terrein, rijder, schakelgedrag, kwaliteit ketting etc, etc, Hetzelfde geld voor een cassette.
Kijk trouwens eens op het forum van wereldfietser: www.wereldfietser.nl, ook een zeer levendig forum met veel gespecialiseerder info over trekkingbikes.
Ik heb zelf trouwens een stalen santos travelmaster, 26inch, met derailleur, buiten de hele discussie over duurzaamheid, breakeven points, efficientie in overdracht, ik heb gekozen voor een derailleur omdat:
1) als er iets mee gebeurt in de middel of nowhere, is er makkelijker vervangend materiaal te krijge, of een noodreperatie uit te voeren (desnoods moet je hem er af slopen en je ketting op de juiste lengte ponsen en heb je een fixed versnelling, maar je kunt wel vooruit).
2) zo'n naafversnelling staat toch eigenlijk niet, dat hoort voor m'n gevoel op een stadsfiets.
Quoten: Origineel geplaatst door wdenhaan op 27 April 2006
Is er niemand die een indicatie kan geven hoeveel kilometer een cassette/ketting en derailleur ongeveer meegaat?
Is natuurlijk erg afhankelijk van je rijgedrag, maar zo'n 3000km voor een ketting (9 speed), en 7500 km voor ene cassete mits je optijd je ketting vervangt
Is er niemand die een indicatie kan geven hoeveel kilometer een cassette/ketting en derailleur ongeveer meegaat?
Is natuurlijk erg afhankelijk van je rijgedrag, maar zo'n 3000km voor een ketting (9 speed), en 7500 km voor ene cassete mits je optijd je ketting vervangt
Als je niet kiest voor een een fiets met Rohloff-naaf. Blijft naar mijn mening een Idworkx een goede optie. Is helemaal gericht op het maken van veel kilometers en weinig onderhoud. Ik verwacht dat Santos goed gekeken heeft naar Gerrit Gaastra zijn filosofie.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 April 2006
Je schiet volgens mij niet echt veel op met een Rohlof naaf. Je moet nog steeds je ketting zeer regelmatig smeren en dergelijke. Je hoeft alleen niet meer hele cassetes te vervangen en je ketting zal veel langer meegaan. Maar ja voor de meerprijs die je voor Rohlof betaald kan je erg veel kettingen en cassete kopen.
Ik dacht dat er al hier en daar mooie carbon kettingkasten tbv Rohlof te koop zijn. nderhoud doet dan bijna niet meer ter zake, en ik denk dat een ketting dan wel 15000km mee kan...
Je schiet volgens mij niet echt veel op met een Rohlof naaf. Je moet nog steeds je ketting zeer regelmatig smeren en dergelijke. Je hoeft alleen niet meer hele cassetes te vervangen en je ketting zal veel langer meegaan. Maar ja voor de meerprijs die je voor Rohlof betaald kan je erg veel kettingen en cassete kopen.
Ik dacht dat er al hier en daar mooie carbon kettingkasten tbv Rohlof te koop zijn. nderhoud doet dan bijna niet meer ter zake, en ik denk dat een ketting dan wel 15000km mee kan...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zie een voorbeeld op pagina 4 van deze brochure (pakweg 5MB):
http://www.idworx-bikes.de/nl/downloads ... ure_NL.pdf
Of een close-up:
http://www.idworx-bikes.de/nl/bildanzei ... bild=ER129
Gezien de prijs van de fietsen die langsgekomen zijn heb ik besloten toch mijn oude fiets nog maar een oplapbeurt te geven en nog een paar maandjes verder te sparen. En dan ga ik waarschijnlijk voor een Santos of Id-worx fiets.
Morgen dus maar langs de fietsenmaker om een indicatie te krijgen van wat die oplapbeurt mag gaan kosten.
http://www.idworx-bikes.de/nl/downloads ... ure_NL.pdf
Of een close-up:
http://www.idworx-bikes.de/nl/bildanzei ... bild=ER129
Gezien de prijs van de fietsen die langsgekomen zijn heb ik besloten toch mijn oude fiets nog maar een oplapbeurt te geven en nog een paar maandjes verder te sparen. En dan ga ik waarschijnlijk voor een Santos of Id-worx fiets.
Morgen dus maar langs de fietsenmaker om een indicatie te krijgen van wat die oplapbeurt mag gaan kosten.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=398
Ook een mooike volgens mij (hoewel idworx ER natuurlijk de blingfactor heeft), E1999,- en ding nog een ligstuurtje af dan heb je helemaal geen racestuur nodig. Wel met 26" wielen, wat op zich geen nadeel is, minder spaakbreuk bijvoorbeeld.
Ook een mooike volgens mij (hoewel idworx ER natuurlijk de blingfactor heeft), E1999,- en ding nog een ligstuurtje af dan heb je helemaal geen racestuur nodig. Wel met 26" wielen, wat op zich geen nadeel is, minder spaakbreuk bijvoorbeeld.
Quoten: Origineel geplaatst door wdenhaan op 03 Mei 2006
Die had ik ook nog tussen mijn bookmarks staan En houd ik dus ook in overweging.. En ze zitten in Capelle a/d IJssel.. Dus das hier (Rotterdam) ook nog redelijk in de buurt..
Lijkt me een fantastisch mooie travelbike, zou hem zo willen hebben voor de fietsvakanties. Laat maar weten zodra je een testrit hebt gereden, want ben zelf ook wel nieuwsgierig naar die Rohloffnaaf. Heb nu een Trek T400 omgebouwd tot travelbike (wat alleen maar inhoud dat ik een ligstuur en lowrider heb toegevoegd + een viertal ortliebjes natuurlijk) en daar heb ik deze winter Girona-Calais mee gefietst. De bergen gingen prima met 24 versnellingen, maar het hele ketting+cassette zaakje is wel compleet verroest door alle pekel op de weg. En als je niet zo van onderhoud houdt, zoals ik, dan lijkt me zo'n Rohloffnaaf toch wel erg onderhoudsvriendelijk. Tenzij natuurlijk dat je een mooi-weer-rijder bent en dus niet zoveel fietst, maar ik denk dat die Rohloffnaaf toch vooral voor de kilometervreters en vies-weer-rijders bestemd is (dus niet de auto pakken als het regent!) en voor mensen die hun fiets op een snelle en eenvoudige manier willen onderhouden en niet meteen vieze vette handen willen krijgen omdat de beide derailleurs en ketting onder de olie en troep zitten.
Ach en dat geld, dat ben je zowieso kwijt als je het uitgeeft en je krijgt er niets voor terug als je het op de bank houdt. Rollen met die munten, dan geniet je er tenminste nog van.
Die had ik ook nog tussen mijn bookmarks staan En houd ik dus ook in overweging.. En ze zitten in Capelle a/d IJssel.. Dus das hier (Rotterdam) ook nog redelijk in de buurt..
Lijkt me een fantastisch mooie travelbike, zou hem zo willen hebben voor de fietsvakanties. Laat maar weten zodra je een testrit hebt gereden, want ben zelf ook wel nieuwsgierig naar die Rohloffnaaf. Heb nu een Trek T400 omgebouwd tot travelbike (wat alleen maar inhoud dat ik een ligstuur en lowrider heb toegevoegd + een viertal ortliebjes natuurlijk) en daar heb ik deze winter Girona-Calais mee gefietst. De bergen gingen prima met 24 versnellingen, maar het hele ketting+cassette zaakje is wel compleet verroest door alle pekel op de weg. En als je niet zo van onderhoud houdt, zoals ik, dan lijkt me zo'n Rohloffnaaf toch wel erg onderhoudsvriendelijk. Tenzij natuurlijk dat je een mooi-weer-rijder bent en dus niet zoveel fietst, maar ik denk dat die Rohloffnaaf toch vooral voor de kilometervreters en vies-weer-rijders bestemd is (dus niet de auto pakken als het regent!) en voor mensen die hun fiets op een snelle en eenvoudige manier willen onderhouden en niet meteen vieze vette handen willen krijgen omdat de beide derailleurs en ketting onder de olie en troep zitten.
Ach en dat geld, dat ben je zowieso kwijt als je het uitgeeft en je krijgt er niets voor terug als je het op de bank houdt. Rollen met die munten, dan geniet je er tenminste nog van.
Ik heb een Rohloff en bevalt prima. Nooit geen geklungel met afstellingen. De ketting goed in de olie houden komt niet zo nou. Verder gaat het achter tandwiel veel langer mee omdat hij hogere tanden heeft en dikker materiaal is.
Het trapt volgens testen gemiddeld2 zwaarder, alhoewel in enkele versnellingen de 27 derailleur zwaarder trapt.
Het trapt volgens testen gemiddeld2 zwaarder, alhoewel in enkele versnellingen de 27 derailleur zwaarder trapt.