Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Nieuwe randonneur met Rohloff

jwsandker
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2006 01:18

jwsandker 11 mei 2006 01:28

OP een MTB en veel fietsen op modderige paden dan is de ketting met achterpion zeker na 2000 km versleten. Het materiaal slijt ook veel sneller dan vroeger. OMdat er wel 9 tandwielen op de achteras moeten passen is het plaatwerk van een tandwiel erg dun en slijt dus snel. Verder zijn de tanden laag en lopen nog een plat toe om erg snel en onder belasting te kunnen schakelen. Het schakelen werkt dan ook perfect.
Op de weg gaat het veel langer mee. Droog weer in Afrika heb ik er 4000 km mee gedaan en eigenlijk was er geen slijtage zichtbaar.

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 11 okt 2006 21:50

Het heeft even geduurd. Maar na veel wikken en wegen heb ik besloten om deze fiets te kopen.

2000 euro inclusief kettingkast en wat accessoires. Een beste hoop geld, maar dat breng ik in een paar jaartjes wel op met de reiskostenvergoeding.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 13 okt 2006 09:30

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 April 2006

Je schiet volgens mij niet echt veel op met een Rohlof naaf. Je moet nog steeds je ketting zeer regelmatig smeren en dergelijke. Je hoeft alleen niet meer hele cassetes te vervangen en je ketting zal veel langer meegaan. Maar ja voor de meerprijs die je voor Rohlof betaald kan je erg veel kettingen en cassete kopen.


Dit is dus gewoon niet waar. Ik rijd naast een racefiets een Idworx mountain rohler voorzien van een rohloff naaf. Hierop rijd ik in de winter zo'n 6000 km. Het af en toe smeren en opspannen van de ketting is echt het enige wat ik er aan doe. Met een derailleur systeem heb je gewoon veel meer schoon te houden wil alles nog een beetje netjes blijven lopen. Daarnaast is zo'n naaf veel minder kwetsbaar, toch fijn in tijden dat gladheid voor komt. Bij vorst heb je geen last van een bevroren body of een cassette die is volgelopen met sneeuw en ijs.
Zout, pekel, sneeuw, vorst, maakt allemaal niet uit. Aan mijn rohloff naaf zie ik nog geen spoortje aan corrosie. Ik zou mijn racefiets dit echt niet aan willen doen want dan is het zo afgelopen met de pret.
Wat het langer meegaan van de ketting betreft: dat is een fabeltje. Met de racefiets haal ik 2500 km met een ketting en dat zelfde aantal kilometers haal ik met mijn rohloff ook maar net. In theorie zou je mogen verwachten dat een ketting minder lijdt met een rohloff, maar de praktijk wijst anders uit.

ligfietser
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:07

ligfietser 13 okt 2006 10:24

Al eens aan een ligfiets gedacht, je kan heel wat modellen met een Rohloff naaf krijgen. De meeste ligfietsen zijn ook geschikt voor fietsvakanties daar je meer bagage kan meenemen dan op een gewone fiets. Kijk eens op www.challegebikes.com , www.fuenda.com en www.deligfietsspecialisten.nl daar kan je heel wat info vinden.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 13 okt 2006 11:59

Quoten: Origineel geplaatst door wdenhaan op 11 Oktober 2006

Het heeft even geduurd. Maar na veel wikken en wegen heb ik besloten om deze fiets te kopen.2000 euro inclusief kettingkast en wat accessoires. Een beste hoop geld, maar dat breng ik in een paar jaartjes wel op met de reiskostenvergoeding.

Prachtige fiets! Laat snel weten wat je ervaringen zijn; mijn volgende woon-werk-fiets wordt namelijk ook zoiets (over een paar jaar weliswaar), maar die fietsen gebouwd rondom die rohloffnaaf hebben gewoon iets, imho. Ook mooie subtiele kettingbeschermer op die T400. En ik zie dat je eventueel ook nog een achterderailleur kunt plaatsen, mocht je ooit nog eens van die rohloff af willen. Ben benieuwd wat bij idworx de opvolger wordt.....

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 17 okt 2006 12:52

Quoten: Origineel geplaatst door Ligfietser op 13 Oktober 2006

Al eens aan een ligfiets gedacht, ..

Ja, daar heb ik uitgebreid over nagedacht. Ook nog een paar weken een ligfiets van mijn vader geleend. Fietst prima op de lange rechte stukken. Maar in de stad heb ik gewoon het idee dat ik niet gezien wordt. Verder mis ik het overzicht op de kruispunten. Even snel je hoofd omdraaien is gewoon net wat lastiger op zo'n ligfiets.

max8450
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 mei 2004 23:50

max8450 19 okt 2006 00:16

Een stevig frame, kettingkast, spatborden en bagagedrager en minimaal Shimano Deore groep en je kunt toch ook een hele tijd rijden. Je kan dus zelf je fiets samenstellen.
Als je budget 2000 € is zal je nog een stuk over houden voor toebehoren of kledij.
Ik rij ook 's winters in de pekel, etc,...
Af en toe een beetje WD40 op de derailleur, ketting goed invetten en je kan meer dan een maand rijden zonder omkijken.
Een voorderailleur verslijt omzeggens niet.
Een achterderailleur gaat minstens 30000 km mee, als je er maar geregeld eens WD40 op spuit (vooral de scharnierend delen).
Race materiaal is sneller versleten, mountainbike materiaal gaat toch iets langer mee aangezien het bedoeld is om door de modder te rijden.
Rohloff zal wel goed zijn maar is toch duur.

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 11 okt 2007 11:03

Het heeft veel te lang geduurd (ik kom normaal niet op dit forum), maar inmiddels heb ik de fiets alweer sinds februari, dus ik zal maar eens zeggen hoe de fiets bevalt.

Toen ik de fiets ophaalde trilden binnen twee weken een aantal boutjes los. Waren vastgezet met montagepasta, maar blijkbaar was dat toch niet voldoende. Teruggebracht naar de fietsenzaak (Bike4Travel). Die heeft alle boutjes vastgezet met locktite en gelijk de olie van de naaf ververst.

Sindsdien rijdt ie fantastisch. Heb nu pakweg 3000 kilometer op het beestje gefietst. En buiten die eerste servicebeurt heb ik er nog geen onderhoud aan gehad. Geen lekke banden ook overigens :) Een stuk betrouwbaarder dan het openbaar vervoer tussen Rotterdam en Den Haag dus...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 okt 2007 15:37

Heb het hele verhaal een beetje proberen te volgen. En dan heb ik nog maar één vraag over die nog niet is beantwoord: waarom geen single speed??? Of met andere woorden: hoeveel van die 14 versnellingen gebruik je effectief?

Verder vind ik de Rohloff echt heel cool spul. Het staat allemaal heel clean op een fiets, wie bij de Vannicholas zion kijkt (www.vannicholas.com), ziet trouwens dat je geen kettingspanner nodig hebt met een Rohloff, ze gebruiken een elegante methode om de trapas dichter of verder van het achterwiel te plaatsen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 11 okt 2007 23:31

Ik denk dat ik ongeveer 8 van de 14 versnellingen effectief gebruik. De zwaarste acht welteverstaan. Op vakantie in de Eiffel in Duitsland heb ik de lagere versnellingen ook gebruikt, maar voor mijn woon-werk verkeer in nederland is dat gewoonweg niet nodig.

Single-speed had ook wel gewerkt, maar dan ben je toch al snel wat minder sportief aant fietsen. Wat betreft onderhoud is dat ideaal inderdaad. Heb dan ook nog een stadsfiets zonder versnellingen. Voor het woon-werk verkeer gebruik ik die liever niet. Single-speed op 30km per uur is niet echt haalbaar.

Die Vannicholas fietsen had ik niet eerder gezien. Zien er erg elegant uit inderdaad. Heb niet uitgebreid naar de specs gekeken, maar op het eerste gezicht zijn die fietsen nogal een stukje duurder dan mijn VSF.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 okt 2007 23:34

wdenhaan schreef:Single-speed op 30km per uur is niet echt haalbaar.



Ligt maar helemaal aan het verzet dat je steekt.

Mijn fixie met 47/18 (plm zelfde als 39/15 of 42/16) doet het perfect bij 30 kmh :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 11 okt 2007 23:48

alles kan natuurlijk.. maar hoe rijdt zoiets met flinke tegenwind? Met windkracht 6-7 tegen wil ik ook gewoon kunnen fietsen.. En Den Haag ligt dicht genoeg bij de kust dat dat regelmatig voorkomt..

Plaats reactie