Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

shimano of time

specialized2
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 apr 2006 18:30

specialized2 21 apr 2006 18:36

ik twijfel tussen shimano en time pedalen
iemand ervaring?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 apr 2006 19:13

persoonlijke voorkeur. bij time heb je meer bewegingsvrijheid en bij shimano zit je voet meer gefixeerd. voor de knieen is het vaak beter om met time te rijden. Verder zijn de pedalen wel gelijkwaardig denk ik

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 apr 2006 19:38

Mtb of racepedalen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

specialized2
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 apr 2006 18:30

specialized2 21 apr 2006 23:25

race

groteplateau
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2006 20:41

groteplateau 21 apr 2006 23:56

Ik zou voor de Shimano's gaan. Te los zitten is ook niet goed. Wat ik raar vind is dat bijna iedereen hier altijd losse plaatjes met veel bewegingsvrijheid aanraad. Veel bewegingsvrijheid kan ook wel een nadeel zijn. Als je bijvoorbeeld 5 uur gaat trainen staat je voet 2 uur in de ene positie en dan weer 3 uur in een andere positie.

Met vaste plaatjes staat je voet dan weer 5 uur in de correcte positie. Als ze goed staan tenminste...

Kijk maar naar de profs, 3/4 van die gasten rijdt met vaste plaatjes rond...

Greetz
Tandje bij mannen!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 apr 2006 01:36

Tja en Armstrong rijdt met plaatjes met speling.
Nee vooral lekker slim om met plaatjes zonder speling te gaan rijden en er dan na een half seizoen achter te komen dat ze toch niet helemaal goed stonden afgesteld. Tja is er wat kraakbeen weg in je knie, allicht dat je zelf 15 gram lichter bent geworden .
Als je voet gewoon kan bewegen kan je been gewoon in z'n natuurlijk stand staan en is de kans dat je wat beschadigt dus ook veel minder groot. Dus ik zou niet weten waarom bewegingsvrijheid een nadeel is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 apr 2006 04:11

Quoten: Origineel geplaatst door GrotePlateau op 21 April 2006

Ik zou voor de Shimano's gaan. Te los zitten is ook niet goed. Wat ik raar vind is dat bijna iedereen hier altijd losse plaatjes met veel bewegingsvrijheid aanraad. Veel bewegingsvrijheid kan ook wel een nadeel zijn. Als je bijvoorbeeld 5 uur gaat trainen staat je voet 2 uur in de ene positie en dan weer 3 uur in een andere positie. Met vaste plaatjes staat je voet dan weer 5 uur in de correcte positie. Als ze goed staan tenminste...Kijk maar naar de profs, 3/4 van die gasten rijdt met vaste plaatjes rond...Greetz


Hoi,
Met vaste plaatjes rijden zou iedere sportdokter moeten afraden en dat doen de meeste dan ook.
Oh, en dat verhaaltje van op 5 uur tijd 2 uur in de ene positie en 3 in de andere is je reinste fantasie.
Naargelang de uitgeoefende pedaal druk zal je automatisch je voet ietsje anders willen gaan draaien, dus die positie verandert nagenoeg constant. tenminste als het schoenplaatje en het pedaal dat toelaten. Is dat niet het geval krijg je vroeg of laat toch klachten aan je knie(en).
Is is nu niet omdat een kerel als Tom Boonen zijn pedalen vastzet als ie een stevige sprint voorziet in een race dat we dat nu allemaal moeten gaan, toch?
Voorts gaat mijn stem uit naar Time. Veruit het meest volwaardige pedaal van het moment en nog goede cleats ook.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 30 apr 2006 22:18

Ik adviseer je ook om te kiezen voor Time pedalen! De spelling is max. 5 graden en je kan je voeten dichter of iets verder van het pedaal plaatsen. Ik heb zelf spelling op mijn knieën en met Time-pedalen kan ik pijnloos rijden.  De Shimanopedalen zijn redelijk maar ze krakken altijd! Geen gehoor! Verder vind de de Time-pedalen optisch veel fraaier, maar dat is persoonlijk.
 
Gerardo

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 02 mei 2006 00:49

Ikzelf heb Shimano PD-6610 en PD-R540 en rij met de gele plaatjes onder een SH-R098S schoen. In de catalogus van Shimano 2006 pagina 28 kan je lezen dat de gele plaatjes 6 graden zijwaartse speling hebben en dat merk je ook als je je schoen draait na het inklikken. Je voet zit zijwaarts niet verankerd. Van kraken heb ik geen last en het in en uitklikken verloopt ook moeiteloos. De plaatjes slijten wel wat, maar ik rij er nu al 8000 km mee en ze klikken nog steeds naar behoren. Je kan deze plaatjes ook dichter of verder van de crank afstellen(paar mm maar weliswaar) en in een positie binnenwaarts of buitenwaarts die je het beste lijkt. Zet je je voet van nature iets naar binnen, dan draai je het plaatje aan de schoen de andere richting vast (dus buitenwaarts) en omgekeerd, zet je je voet liever wat naar buiten (zoals een kwakkeleend) dan schroef je de plaatjes binnenwaarts wijzend). Je zal zien, mogelijkheden zat voor ieder postuur.

toops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:17

toops 20 mei 2006 00:48

ik heb dezelfde mening, geef mij ook maar time
nu heb ik ook een vraagje: ik ga me nieuwe (time) pedaaltjes aanschaffen
heb tot hiertoe altijd met de RXE rondgereden, nu twijfel ik tss de RXS en de impact...de  RXS is wel 75 gr lichter, maar is de impact mss beter?
 
thnx!
<a target="_blank" href= "http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=672933"> Race </a>

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 mei 2006 13:16

Impact is het oude model, die is vervangen door de rxs/rxe. Dat is het enigste nadeel van time pedalen, ze veranderen zeer regelmatig van pedaal layout en dus model schoenplaat.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 20 mei 2006 14:45

De voorkeur voor time of shimano is persoonlijk.  Beide merken zijn goed, al is time wel een pak duurder.  Time heeft ook nog enkele mm. laterale speling. Je kan je voet dus niet alleen enkele graden roteren.  Het is ook mogelijk om je voet terwijl hij in het pedaal vastzit, enkele mm naar links en naar rechts te bewegen.
De grote meerderheid van de wedstrijdrijders kiest wel degelijk voor vaste plaatjes zonder speling. Ik denk dus niet dat vaste plaatjes zo gevaarlijk zijn om knieproblemen uit te lokken.  Ze moeten gewoon goed afgesteld zijn.  Bovendien is het ook niet zo dat je voet is "vastgebetonneerd" als je een vast plaatje gebruikt.  Je voet zit toch ook niet volledig frictieloos vast in de schoen en een plaatje dat al wat gebruikt is krijgt toch ook al wat speling. Als je dan al bvb rode look-plaatjes hebt, kan er wel eens teveel speling mogelijk zijn.
 
 

Plaats reactie