Op mijn nieuwe fiets had ik gisteren tijdens Veenendaal-Veenendaal (mooi alternatief voor de AGR) op de Italiaanse weg en de Holleweg toch voor het eerst mijn grootste kransje achter nodig. Ik heb maar weer snel opgeschakeld want het geratel achter voorspelde niet veel goeds. Na inspectie bleken mijn derailleurwieltjes tegen mijn circelzaagje aan te lopen. Omdat dit voor mij de eerste keer is heb ik geen idee hoe (en of) dit is af te stellen. Of is bij aflevering gewoon een te korte ketting gemonteerd en moet ik wachten tot hij is opgerekt? Het lijkt maar een kwestie van een paar milimeter.
Derailleurwietjes raken cassette
-
- Forum-lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 27 jan 2006 14:16
Dat lijkt mij niet mogelijk als de ketting op de juiste manier langs de derailleurwieltjes loopt. Het bovenste der. wieltje heeft altijd de ketting tussen de kransjes en het wieltje zitten. Het andere, meest benedenste wieltje, kan m.i. bij juiste lengte ketting en montage ook geen kransjes raken. Heb je een foto?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
- Forum-lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 27 jan 2006 14:16
Nou ja, de ketting loopt er nog overheen natuurlijk, maar de topjes van de wieltjes raken mijn kransje. Helaas heb ik nog geen digitale camera (fiets was te duur) en dus geen foto.
B-Screw Adjustment
After setting the L-screw, check the "B-screw" for an adequate setting. The B-screw controls the derailleur body angle, hence the name, B-screw. Shift to the innermost rear cog, which is the largest cog. View the upper pulley relative to the largest cog. If the pulley is rubbing against this cog, tighten the B-screw to increase upper pivot spring tension, which pulls the pulley back and away from the cog. If there is a large gap between the upper pulley and cog, loosen the screw. To find a good setting, loosen the B-screw until the upper pulley begins to rub, then tighten the screw to get clearance.
Check for rubbing of largest sprocket and upper pulley
Change B-screw as necessary
Campagnolo®Some Campagnolo® model derailleurs have a body tension adjustment at the pulley cage, not at the upper pivot. The screw is basically a "rack and pinonquot; system. The cage spring plate rotates to increase or decrease tension. The upper pivot and lower cage pivot springs oppose one another. In this system, the upper spring is fixed. Increasing cage tension (turning screw clockwise) will bring the upper pulley closer to the cog. Decreasing cage tension (turning screw counter-clockwise) will increase the distane between upper pulley and cog.
SRAM® DerailleursSram® designates a 6mm between the largest rear cog and the upper pulley. Use a 6mm hex wrench to help estimate this gap. NOTE: Shimano "Rapid rise" or "Low-Normal" Shimano® "Rapid rise" derailleurs or "Low-Normal" reverse the spring direction from conventional derailleurs. The derailleur moves inward (toward the spokes) when the cable tension in relaxed, or or "normal" position. To adjust L-screw, pull on inner wire and shift outward one sprocket, then release inner wire to shift inward. Tighten L-screw until shifting is slow, then turn counter-clockwise 1/4 turn until good shifting is restored.
The process above sets the limits to the tightest setting that still shifts well. This allows the derailleur to wear with use and time, and yet still allow a good setting. After limit screws are set, proceed to index adjustments.(bron: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=64)
After setting the L-screw, check the "B-screw" for an adequate setting. The B-screw controls the derailleur body angle, hence the name, B-screw. Shift to the innermost rear cog, which is the largest cog. View the upper pulley relative to the largest cog. If the pulley is rubbing against this cog, tighten the B-screw to increase upper pivot spring tension, which pulls the pulley back and away from the cog. If there is a large gap between the upper pulley and cog, loosen the screw. To find a good setting, loosen the B-screw until the upper pulley begins to rub, then tighten the screw to get clearance.
Check for rubbing of largest sprocket and upper pulley
Change B-screw as necessary
Campagnolo®Some Campagnolo® model derailleurs have a body tension adjustment at the pulley cage, not at the upper pivot. The screw is basically a "rack and pinonquot; system. The cage spring plate rotates to increase or decrease tension. The upper pivot and lower cage pivot springs oppose one another. In this system, the upper spring is fixed. Increasing cage tension (turning screw clockwise) will bring the upper pulley closer to the cog. Decreasing cage tension (turning screw counter-clockwise) will increase the distane between upper pulley and cog.
SRAM® DerailleursSram® designates a 6mm between the largest rear cog and the upper pulley. Use a 6mm hex wrench to help estimate this gap. NOTE: Shimano "Rapid rise" or "Low-Normal" Shimano® "Rapid rise" derailleurs or "Low-Normal" reverse the spring direction from conventional derailleurs. The derailleur moves inward (toward the spokes) when the cable tension in relaxed, or or "normal" position. To adjust L-screw, pull on inner wire and shift outward one sprocket, then release inner wire to shift inward. Tighten L-screw until shifting is slow, then turn counter-clockwise 1/4 turn until good shifting is restored.
The process above sets the limits to the tightest setting that still shifts well. This allows the derailleur to wear with use and time, and yet still allow a good setting. After limit screws are set, proceed to index adjustments.(bron: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=64)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 27 jan 2006 14:16
Oei, daar moet ik even induiken. Bedankt. Het lijkt me de oplossing. Ik had al een beetje zitten pielen met dat schroefje, maar zag geen verandering en besloot dat ik maar beter af kon blijven. Ik zal nu gaan studeren! Het lijkt erop dat ik hem in moet schroeven.
Mooie site van Parktool. Ik zal daar in het vervolg eerst eens op kijken.
Mooie site van Parktool. Ik zal daar in het vervolg eerst eens op kijken.
Bedankt voor de tip. Het werkt na compleet indraaien van de schroef weer zoals het hoort. Toch vraag ik me af wat je moet doen als deze stelmogelijkheid aan zijn einde is. De kettinglengte aanpassen?
<a target="_blank" href= "http://img55.imageshack.us/my.php?image ... on</a>
Ik zou graag antwoord hebben op de laatste vraag.
Mijn Tiagra derailleur (GS) staat al in bovengenoemde "highest tension setting" (zie foto's)en dat is bij mijn huidige cassette (12-25) net voldoende. Maar ik wil graag een 27T of 28T er op zetten en dat gaat dan waarschijnlijk dus niet meer goed (27T zou moeten kunnen volgens shimano).
Zijn er nog meer manieren om extra ruimte tussen de cassette en het bovenste derailleurwieltje te krijgen?
Mijn Tiagra derailleur (GS) staat al in bovengenoemde "highest tension setting" (zie foto's)en dat is bij mijn huidige cassette (12-25) net voldoende. Maar ik wil graag een 27T of 28T er op zetten en dat gaat dan waarschijnlijk dus niet meer goed (27T zou moeten kunnen volgens shimano).
Zijn er nog meer manieren om extra ruimte tussen de cassette en het bovenste derailleurwieltje te krijgen?
- leocuypers
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10
of ketting een beetje inkorten, heeft bij mij geholpen
niet te kort maken, want groot achter en groot voor moet nog net kunnen (hoewel je dit nooit gebruikt)
niet te kort maken, want groot achter en groot voor moet nog net kunnen (hoewel je dit nooit gebruikt)
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
De derailleurkabel inkorten of met een tie-wrap vastmaken zo laag mogelijk ter hoogte van de derailleurpat. Zo 'forceer' je iets meer de veer van de achterderailleur, waardoor hij verder van de tandjes blijft. Deze truuk heb ik nodig gehad om achteraan een 32 te schakelen met een 105 derailleur (lange kooi)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®