Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Beste Wielset van het moment

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 apr 2006 23:54

Fulcrum Racing 1
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 14 apr 2006 00:03

Quote: Origineel geplaatst door hubi57 op 12 April 2006
Wat is eigenlijk de beste wielset van het moment?Hierbij let ik op de volgende criteria:- Rolweerstand- Aerodinamische vorm- Gewicht- StijfheidHet maakt hierbij niet uit of de banden tubes of draadbanden zijn.Persoonlijk lijken me de Zipp Z4 wielen de beste wielen.De naven hiervan hebben immers ceramische lagers (toch?), dus een lage rolweerstand.De velgen hebben een golfbal profiel, waardoor deze zeer aerodinamisch zijn.En ze zijn van carbon waardoor ze licht en stijf zijn. Staat er hierover ergens een duidelijke uitgebreide test?Want de tests die mij bekend zijn (tour-magazine 9-2005 & fiets somewhere) testen meestal maar op 1 punt.


Rolweerstand mag je alvast van je lijstje schrappen, er valt echt heel erg weining winst te halen in de lagers.

hubi57
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2006 00:17

hubi57 14 apr 2006 00:31

Rolweerstand mag je alvast van je lijstje schrappen, er valt echt heel erg weining winst te halen in de lagers.
Rolweerstand mag je alvast van je lijstje schrappen?
Zijn het dan broodje aap verhalen dat ceramische lagers minder rolweerstand hebben dan traditionele stalen lagers? Lijkt me niet toch?
 

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 14 apr 2006 00:41

De rolweerstand wordt bepaald door banden en wegdek en het gewicht dat er op zit. Wrijvingsweerstanden van wiellagers lijken mij wel helemaal verwaarloosbaar.

Motta
Motta

hubi57
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2006 00:17

hubi57 14 apr 2006 00:47

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 13 April 2006

De rolweerstand wordt bepaald door banden en wegdek en het gewicht dat er op zit. Wrijvingsweerstanden van wiellagers lijken mij wel helemaal verwaarloosbaar.Motta


Maar die is altijd hetzelfde als ik naar mijn eigen situatie kijk.
Het enige verschil dat er zou kunnen zijn dat het draadbanden of tubes zijn.
Maar die koop ik altijd van hetzelfde merk, of ik nu lightweight, zipp of wathever koop, de banden, de groep waarmee ik rijd & het gewicht dat op de banden drukt is altijd hetzelfde, op enkele 100-en grammen na misschien.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 14 apr 2006 00:49

Quoten: Origineel geplaatst door hubi57 op 13 April 2006


Rolweerstand mag je alvast van je lijstje schrappen, er valt echt heel erg weining winst te halen in de lagers.
Rolweerstand mag je alvast van je lijstje schrappen?
Zijn het dan broodje aap verhalen dat ceramische lagers minder rolweerstand hebben dan traditionele stalen lagers? Lijkt me niet toch?
 


Hoi,
Rolweerstand staat in verband met banden dus dat heeft geen weerslag op de keuze van de wielen op zich.
Wrijvingsweerstand speelt uiteraard wel een doorslaggevende rol en daarin scoren ceramische lagers wel degelijk beter. Of dat verschil van belang is voor wat je wil bereiken moet je voor jezelf uitmaken. Algemeen gesproken is dit soort dingen niet van enig nut tenzij op topniveau.
Het spreekt voor zich dat de kwaliteit van de lagers mee de kwaliteit van het wiel bepalen net zoals de stijfheid en het aerodynamische gedrag bv.
Ciao,  
 
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie