Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag of trapfrequentie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jun 2006 01:33

Je moet idd snelheid tijdens duurtrainingen echt van je afzetten. Als ik dik windkracht 5 tegen heb rij ik echt geen 30 meer, maar eerder 20. Als je een poosje (op z'n minst paar maanden) met rustige duurtrainingen bezig bent zul je ook merken dat je veel langere afstanden in je eentje kunt rijden, nu ben je waarschijnlijk na 2 uur helemaal kapot, dan na 4 uur vermoeide benen.
Die snelheid komt later zonder veel moeite en je zult zeker harder rijden dan voorheen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 04 jul 2006 12:48

Het allerbeste werkt door de km teller weg te halen van je fiets ik heb ook geen snelheidsmeter meer, en puur op je hartslag rijden. Ik kan de snelheid alleen op mijn pc zien als ik de Polar heb uitgedraaid.
Ik rij eigenlijk nooit meer op het grote mes. Alles op de 39. En geloof me met een 39*12 kun je ook prima sprinten en rond de vijftig rijden zonder te wippen. Dit alles door veel te trainen op een hoge frequentie en zo het draaigevoel te krijgen.
 
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 04 jul 2006 13:42

Quoten: Origineel geplaatst door peedsbikes op 04 Juli 2006


Ik rij eigenlijk nooit meer op het grote mes. Alles op de 39. En geloof me met een 39*12 kun je ook prima sprinten en rond de vijftig rijden zonder te wippen. Dit alles door veel te trainen op een hoge frequentie en zo het draaigevoel te krijgen.
 

Dat is een cadans van 120 omw./min. Lijkt me wat aan de hoge kant waardoor het redement (te) laag uitvalt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

warmbakkertje
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35

warmbakkertje 04 jul 2006 22:21

En toch blijft het moeilijnk hoor....
Vorig jaar begonnen met fietsen. Leeftijd 44 jaar. 10km was mijn eerste ritje en ik voelde mijn benen goed hoor na die afstand. Conditie 0,0. Nu een jaar fietsen verder.... Altijd trapfrequentie 90 gereden en dan een km of 40 fietsen op de zondag en heel af en toe een keer door de weeks. Gem snelheid zo rond de 26km/u. Laatst LM blauw gereden en nu heb ik afgelopen zondag 164,4km gereden. (planning was ca.130km maar verkeken op de afstand....)Recent een HF meter gekocht en ik schrik me dood.... De gemiddelde HF was 134 Mijn HFmax = 173 Als ik dan in D1 moet trainen dan mag ik nog maar 65% HF 112? Dan kom ik de straat nog niet mee uit.. Ik vind het erg moeilijk....

jandekort
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 apr 2004 12:54

jandekort 05 jul 2006 11:16

Beginnen met veel in D1 te trainen is inderdaad heel moeilijk. Zo'n 3/4 jaar geleden bleek ik eigenlijk altijd in D2 en hoger te rijden. Kwam dan ook elke training van bvb 2,5 uur helemaal uitgewoond thuis. Haalde dan doorgaans een gemiddelde van rond 26 wat ik gezien mijn leeftijd (66) niet eens zo gek vond.
Door Marmotteplannen (die helaas niet door konden gaan) ben ik op een schema van Johan Venenga 'echt' gaan trainen. Veel in D1 dus en dat viel niet mee. Het gevoel niet genoeg te doen en een nog veel lagere gem. snelheid. Heb het toch volgehouden. Dat samen met een aanpassing van mijn trapfrequentie (was 80 nu altijd ca. 90) en later natuurlijk de nodige trainingen in D2 en hoger hebben in die toch betrekkelijk korte tijd wel zoden aan de dijk gezet. Sommige trainingen doe ik nu bijna 100% in D1 en dan geen 2,5 uur maar 4 uur of meer en kom vaak uit op plus 28 en ben dan nooit meer zo kapot als 'vroeger'. Had ik veel eerder moeten doen, maar ja....verstand komt met de jaren.
Heb overigens wel een SMA keuring laten doen. Hartslag max 173, omslagpunt ca. 160, rust na een dag niksen 40. Trainingen in D! rond 130.
Jan.
 

karma
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2006 00:15

karma 13 jul 2006 14:03

Quoten: Origineel geplaatst door jimbo op 12 April 2006

Ik heb hetzelfde probleem. Ga ik op frequentie dan schiet ik uit de d1. Ik heb er voor gekozen om de hartslag als basis te nemen voor de training, anders valt heel die theorie in duigen. De frequentie moet dan later maar omhoog.Wel probeer ik, tijdens de stukken voor de wind, waarbij de hartslag naar beneden gaat, mijn trap frequentie op te voeren.Nu moet ik zeggen dat als ik met de club mee rijd, dat hele gedoe over fietsen in zone's toch overboord moet want anders hou ik ze niet bij.


Dan kies je wel het verkeerde , je moet je hartslag in 2 fases bezien . Wind op en wind af , dit is iets wat of jou coach of jou test instituut zeker zou moeten mee geven . het aller belangrijkste is dat je trapfrequentie hoog is en hoger wordt . Naar mate je daar op zal trainen zal je hartslag automatisch "na verloop van tijd" lager worden met hogere snelheid en hoger trapfrequentie .
Het voordeel van dit is , dat je met een hogere trapferquentie een hogere snelheid gaat maken met een zuinigere verbranding van snelle suikers , dus meer vermogen en meer uithouding .
Zeker in groep rijden moet je in staat maken je trapfrequentie zo hoog mogelijk te houden , en niet 90 of 100 maar 110 of 120 . Dit zal zeker niet van de eerste keer lukken en op iets hogere leeftijd hier aan beginnen is ook al niet ideaal , maar als je echt vooruit wil komen zal je zeker moete doorbijten en volharden . Dit geeft zeker de gewenste resultaten , na verloop van tijd !
sht niet verklappen ;-)

karma
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2006 00:15

karma 13 jul 2006 14:08

Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 18 April 2006

Het is een combinatie van hartslag en trapfrequentie. Is je trapfrequentie te laag dan schakel je een tandje terug en desnoods twee om te zorgen dat je hartslag toch in je zones blijft. Het is ALTIJD te combineren! Gewoon lichter schakelen. Ik rijd met mijn hersteltraining altijd met een hartslag onder 130 maar met een beentempo tussen 100 en 105 RPM. Soms rijd ik dan 20 km/u maar snelheid is van totaal geen belang.


Dit is eigenlijk irrelatief , een training van 50km is 25 wind op en 25 wind af . Dit wil zeggen als je 39 / 17 wind af rijd , heb je een HS van 110 . rij je 39 /18 of 19 wind op heb je een HS van 135 , dus op 50km heb je minder dan 130 Gem. en enkel dat is van belang .
deze teorie is niet reeël , maar wel een onderbouwde uitleg over een simpel begrip . Wat ik wil aangeven is dat je moet kijken naar de totale HS frequentie , en niet die van 5min. ! 
sht niet verklappen ;-)

Plaats reactie