Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Carbon of Aluminium

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 13 apr 2006 11:53

Waarom keuze maken tussen alu of carbon. Neem gewoon beide.
Hij red prima de six13
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 13 apr 2006 12:24

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 13 April 2006


Waarom keuze maken tussen alu of carbon. Neem gewoon beide.
Hij red prima de six13

Mijn idee! (maar waar vind je die voor 1000 Euro)?

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 13 apr 2006 12:32

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 13 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 13 April 2006


Waarom keuze maken tussen alu of carbon. Neem gewoon beide.
Hij red prima de six13

Mijn idee! (maar waar vind je die voor 1000 Euro)?

heb er een gezien voor 1499 euri maat 58
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

cyclingdutchman
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 nov 2005 11:25

cyclingdutchman 13 apr 2006 13:13

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 12 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 12 April 2006

Carbon is een prachtig materiaal om frames van te bouwen, maar carbon is arbeidsintensief en moeilijk om goed te verwerken.  Het is daarom eigenlijk nauwelijks mogelijk om van carbon een goed en goedkoop frame te maken. Dat kan wel met aluminium. Persoonlijk zou ik daarom niet snel een goedkoop carbon frame kopen. Volgens mij zit je met 1000 Euro nog in de prijsklasse dat je beter af bent met aluminium.


Klopt. Pas vanaf 1300 euro dienen zich al enkele kwalitatieve carbonframes aan (bv. Kuota Kharma).
Rond de 1000 euro kan je beter uitkijken naar een goede alu; iets boven de 1000 euro een scandium frame misschien. En die hoeven echt niet zoveel onder te doen voor frames die dubbel zoveel kosten!
@ Cas*: dat woord valt me ook steeds op. Eigenaardig, een woord dat niet bestaat dat zo vaak gebruik wordt.. vast het enigSTE woord in deze positie.
 


Even een totaal off-topic post maar kwam je naam (Casran) tegen en moet dit even kwijt. Sprak laatst met een Singaporeze fietsvriend van me hier in Singapore. We spraken over fietsforums en hij vertelde me dat hij jou (en Kuiper) had gesproken op een ander fietsforum: "pretty nice fellas" zo zei hij. Ook de fietswereld is klein ...
Hmm, ik sluit me trouwens aan bij de keuze voor aluminium. Beter een heel goed aluminium frame dan een 'cheap' carbon frame. Wellicht enkel carbon achtervork ook een optie maar daar weet ik te weinig van om daar een uitspraak over te doen.

youri
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:31

youri 13 apr 2006 13:20

Dit frame kost 1350 € ( incl full carbon voorvork, headset + alu stuurpen)
 
Afbeelding

youri
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:31

youri 13 apr 2006 13:26

http://img80.imageshack.us/my.php?image=12626390ng.jpg
ik zal het zo eens proberen, anders weet ik het niet

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 13 apr 2006 13:37

Quoten: Origineel geplaatst door CyclingDutchman op 13 April 2006

Even een totaal off-topic post maar kwam je naam (Casran) tegen en moet dit even kwijt. Sprak laatst met een Singaporeze fietsvriend van me hier in Singapore. We spraken over fietsforums en hij vertelde me dat hij jou (en Kuiper) had gesproken op een ander fietsforum: "pretty nice fellas" zo zei hij. Ook de fietswereld is klein ...


Lol. Ik vermoed dat je 't had over konglong (z'n nickname). Aardige kerel, die met deze lichtgewicht fiets rijdt (heeft 'm tegenwoordig nog lichter gemaakt hoor! - op deze foto weegt ie 6,85kg).

Wat ons meteen on topic brengt! Dit is zo'n frame van iets meer dan 1000 euro (tegenwoordig officiële verkoopprijs 1250€ mét Easton EC90 voorvork), volledig scandium, topaluminium dus, en superdegelijk.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

cyclingdutchman
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 nov 2005 11:25

cyclingdutchman 17 apr 2006 13:17

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 13 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door CyclingDutchman op 13 April 2006

Even een totaal off-topic post maar kwam je naam (Casran) tegen en moet dit even kwijt. Sprak laatst met een Singaporeze fietsvriend van me hier in Singapore. We spraken over fietsforums en hij vertelde me dat hij jou (en Kuiper) had gesproken op een ander fietsforum: "pretty nice fellas" zo zei hij. Ook de fietswereld is klein ...


Lol. Ik vermoed dat je 't had over konglong (z'n nickname). Aardige kerel, die met deze lichtgewicht fiets rijdt (heeft 'm tegenwoordig nog lichter gemaakt hoor! - op deze foto weegt ie 6,85kg).

Wat ons meteen on topic brengt! Dit is zo'n frame van iets meer dan 1000 euro (tegenwoordig officiële verkoopprijs 1250€ mét Easton EC90 voorvork), volledig scandium, topaluminium dus, en superdegelijk.
 


Hmm, het was Maxxevv. Hij reed tot voor kort op een Look 585 en heeft net een Pinarello Paris aangeschaft. Bijzonder trouwens hoe ongelimiteerd veel geld Singaporezen aan fietsen uitgeven. Totaal niet evenredig aan het aantal kilometers dat ze rijden. Ik zal eens rondvragen naar konglong. Z'n fiets komt me bekend voor.
Wat zijn eigenlijk de nadelen van scandium frames? Erg populair zijn ze geloof ik niet. Althans, carbon, titanium en alu/carbon vliegen me om de oren maar je hoort maar weinig over scandium.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 apr 2006 13:46

Quoten: Origineel geplaatst door CyclingDutchman op 17 April 2006

Hmm, het was Maxxevv. Hij reed tot voor kort op een Look 585 en heeft net een Pinarello Paris aangeschaft. Bijzonder trouwens hoe ongelimiteerd veel geld Singaporezen aan fietsen uitgeven. Totaal niet evenredig aan het aantal kilometers dat ze rijden. Ik zal eens rondvragen naar konglong. Z'n fiets komt me bekend voor.
Wat zijn eigenlijk de nadelen van scandium frames? Erg populair zijn ze geloof ik niet. Althans, carbon, titanium en alu/carbon vliegen me om de oren maar je hoort maar weinig over scandium.


Aha, maar die ken ik ook...  Dit is z'n fiets: http://img105.imageshack.us/img105/4329/look5851qk.jpg
Nadelen van scandium frames? Niet veel eigenlijk. Je kan er een behoorlijk stijve en lichte fiets mee maken, zonder een astronomisch hoge prijs van >2000€/frameset. Er hebben behoorlijk wat merken een scandium in hun gamma: Wilier, Merckx, Ridley, Scott, RedBull... Enig nadeel zal zijn dat je in dit frame geen al te hoog comfort moet zoeken (al valt dat wel mee), en je dat comfort dus uit de geometrie (m'n Scandium heeft een iets langere wielbasis dan m'n carbon frame) of afmontage moet halen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 17 apr 2006 14:47

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 17 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door CyclingDutchman op 17 April 2006

Hmm, het was Maxxevv. Hij reed tot voor kort op een Look 585 en heeft net een Pinarello Paris aangeschaft. Bijzonder trouwens hoe ongelimiteerd veel geld Singaporezen aan fietsen uitgeven. Totaal niet evenredig aan het aantal kilometers dat ze rijden. Ik zal eens rondvragen naar konglong. Z'n fiets komt me bekend voor.
Wat zijn eigenlijk de nadelen van scandium frames? Erg populair zijn ze geloof ik niet. Althans, carbon, titanium en alu/carbon vliegen me om de oren maar je hoort maar weinig over scandium.


Aha, maar die ken ik ook...  Dit is z'n fiets: http://img105.imageshack.us/img105/4329/look5851qk.jpg
Nadelen van scandium frames? Niet veel eigenlijk. Je kan er een behoorlijk stijve en lichte fiets mee maken, zonder een astronomisch hoge prijs van >2000€/frameset. Er hebben behoorlijk wat merken een scandium in hun gamma: Wilier, Merckx, Ridley, Scott, RedBull... Enig nadeel zal zijn dat je in dit frame geen al te hoog comfort moet zoeken (al valt dat wel mee), en je dat comfort dus uit de geometrie (m'n Scandium heeft een iets langere wielbasis dan m'n carbon frame) of afmontage moet halen.
 

Ha Casran...jij kent echt veel fietsers zeg. Volgens mij ben jij goed bekend in het metier. Mooi om dat zo te zien.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

cyclingdutchman
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 nov 2005 11:25

cyclingdutchman 18 apr 2006 06:57

Casran, even een update. Hieronder maxxevv's nieuwe fiets. Hij heeft 'm pas een paar dagen. Zelf heb ik trouwens een Giant Terrago ('05) waar ik in Singapore/Maleisie de afgelopen 9 maanden zo'n 7500km op heb gefietst. Ben trouwens wel toe aan een racefiets, dus vandaar mijn vraag met betrekking tot de frames .

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 18 apr 2006 10:19

Wow... dat ziet er een zotte fiets uit! Prachtig.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie