Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoeveel bar?

groteplateau
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2006 20:41

groteplateau 18 apr 2006 22:23

Ik koers al een half jaartje met tubes van Continental. Steek er telkens 10 Bar of beetje meer in. Dat geeft pas een licht gevoel!! Afhankelijk wel van het parcours. Met kasseien erin natuurlijk een beetje minder.

Greetz
Tandje bij mannen!!!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 apr 2006 23:08

Ook kun je best de maximale druk van de fabrikant niet overschrijden kwam iemand achter met de agr. Hoorde dat het wel een mooie knal geweest was trouwens

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 apr 2006 23:51

Quoten: Origineel geplaatst door GrotePlateau op 18 April 2006

Ik koers al een half jaartje met tubes van Continental. Steek er telkens 10 Bar of beetje meer in. Dat geeft pas een licht gevoel!! Afhankelijk wel van het parcours. Met kasseien erin natuurlijk een beetje minder.Greetz


Lees de 1e pagina eens en je weet dat je je kracht aan het verspillen bent.
Dat "lichte" gevoel komt enkel, doordat je fiets constant een klein beetje stuiterd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 20 apr 2006 19:52

eindelijk het gevoel dat je over de weg heen vliegt. Maar ja, je hebt wel last van je achterste als je 50km minder goede ondergrond hebt gehad.

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 20 apr 2006 22:19

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door GrotePlateau op 18 April 2006

Ik koers al een half jaartje met tubes van Continental. Steek er telkens 10 Bar of beetje meer in. Dat geeft pas een licht gevoel!! Afhankelijk wel van het parcours. Met kasseien erin natuurlijk een beetje minder.Greetz


Lees de 1e pagina eens en je weet dat je je kracht aan het verspillen bent.
Dat "lichte" gevoel komt enkel, doordat je fiets constant een klein beetje stuiterd.

Kost het vervormen van de band dan minder energie, dan dat je aan het stuiteren bent?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 apr 2006 22:25

ja veel minder. Maar de exacte berekeningen kan ik je niet geven, ik studeer geen werktuigbouwkunde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 20 apr 2006 23:10

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 April 2006

ja veel minder. Maar de exacte berekeningen kan ik je niet geven, ik studeer geen werktuigbouwkunde.

Je zou eigenlijk 3 grafieken moeten hebben, 1 voor als je op asfalt rijd, 1 voor klinkers, 1 voor kasseien. Dan De rolweerstand t.o.v. de druk in de band (en afhangent van je gewicht) optellen bij de energie die het kost bij het oppompen van een hardere band (dus het stuiteren). Die in een grafiek zetten en dan zie je de verschillen wel mooi. In de praktijk zal dit wel minder mooi gaan werken, omdat het van veel andere factoren afhangt. Bijvoorbeeld de soort band etc.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 apr 2006 03:52

Quoten: Origineel geplaatst door Michiel17 op 20 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 April 2006

ja veel minder. Maar de exacte berekeningen kan ik je niet geven, ik studeer geen werktuigbouwkunde.

Je zou eigenlijk 3 grafieken moeten hebben, 1 voor als je op asfalt rijd, 1 voor klinkers, 1 voor kasseien. Dan De rolweerstand t.o.v. de druk in de band (en afhangent van je gewicht) optellen bij de energie die het kost bij het oppompen van een hardere band (dus het stuiteren). Die in een grafiek zetten en dan zie je de verschillen wel mooi. In de praktijk zal dit wel minder mooi gaan werken, omdat het van veel andere factoren afhangt. Bijvoorbeeld de soort band etc.


Hoi,
Je moet het niet onnodig ingewikkeld maken. Als je de rolweerstand van de band kent bij een gegeven bandendruk ben je al een heel eind verder. Veel fabrikanten geven een aanbevolen druk aan en daar zit je vaak goed mee als je een gemiddeld persoon bent, zeg maar 65 a 75 kg (mijn veronderstelling). Zit je daar boven of onder dan pas je die druk dus in verhouding wat aan. 
Het wegoppervlak zal meestal toch een vrij variabel gegeven zijn dus daar hoef je maar rekening mee houden als het naar een of ander extreem neigt. In praktijk is dat zelden of nooit tenzij je dus Parijs-Roubaix rijdt of iets van die strekking. 
Uit ervaring weet ik dat ik, en ik niet alleen, duidelijk het verschil voel tussen een band met lage rolweerstand en eentje met minder goede waarde. Een halve bar meer of minder voel ik ook maar wat velen soms over het hoofd zien is de bijdrage van de binnenband tot de totale rolweerstand. Een goede latex binnenband is hier duidelijk een pluspunt.
Wat me steeds met verstomming slaat is dat mensen fortuinen uitgeven aan allerlei fragiel lichtgewichtspullen waarvan je op vlakke weg toch niks hebt. Als je dan kijkt wat voor klooie bandjes er dan vaak onder die fietsjes zitten dan stel ik mij daar wel wel vragen bij......
Mits een beetje centen uitgeven aan goede banden en binnenbanden  is daar nochthans ettelijke malen veel meer winst mee te halen. Uiteraard is de bling-bling factor niet zo hoog.....
Pompen en wegwezen,
 
 
Snobisme is een dure hobby...

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 21 apr 2006 14:02

Quote: Origineel geplaatst door panschpieng op 16 April 2006
zekers, maar ik heb wel als toerfietser een wat andere rijstijl als wedstrijd rijders, d.w.z wat rustiger over slechtere stukken pad of spoorweg-overgangen om maar eens wat te noemen. Ik heb nog nooit lek gereden afgelopen jaren met gem. 5000 km. Tja, beetje geluk hoort er natuurlijk ook bij. Ik hoop dit jaar wel meer km. te maken.


Dit is de goden verzoeken

Plaats reactie