nlangs constateerde ik dat de velg van mijn achetrwiel van mijn MTB aan de binnenkant gescheurd is. nder het velglint zitten er twee scheuren lopend vanaf het ventiel-gat tot de naast gelegen spaak nippels. Het gaat hierbij om een Rigida Grizzly velg van een half jaar oud. De bandenspanning die ik aanhoud is maximaal 3 bar.
- is dit iets wat vaker voorkomt?- is het te voorkomen?
gescheurde velg
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hartelijk dank voor de antwoorden tot dusver.
Ja, het is zeker een garantie geval. De fiets (Idworx MR) heb ik in december aangeschaft en n u zo'n 5000 km mee gereden, voornamelijk op verharde weg (woon-werk). De fiets is voorzien van Magura HS33-firmtech velgremmen. Ik heb niet de indruk dat de scheur is ontstaan door harde klappen of iets dergelijks. Aan de BUITENKANT van de velg is geen enkele beschadiging waar te nemen. De scheur zit aan de binnenkant van de velg en de druk van de band duwt de velgranden ter hoogte van het ventiel naar buiten. Omdat de velg plaatselijk breder is "hapt" de rem nogal bij elke wiel omwenteling.
Ik kan me wel voorstellen dat als je met een te hoge bandenspanning rond rijdt, de krachten op de velg hoog op kunnen lopen. Op de velg staat aangegeven dat de maximale druk 3,3 Bar is met de banden die ik gebruik. Als ik op de weg fiets zet ik de spanning op maximaal 3 Bar.
Wat ik me afvroeg is: kan ik zoiets dergelijks nog vaker verwachten of is dit een "uniek" geval ? Ik kan dat zelf niet goed inschatten omdat dit mijn eerste MTB seizoen is.
Ja, het is zeker een garantie geval. De fiets (Idworx MR) heb ik in december aangeschaft en n u zo'n 5000 km mee gereden, voornamelijk op verharde weg (woon-werk). De fiets is voorzien van Magura HS33-firmtech velgremmen. Ik heb niet de indruk dat de scheur is ontstaan door harde klappen of iets dergelijks. Aan de BUITENKANT van de velg is geen enkele beschadiging waar te nemen. De scheur zit aan de binnenkant van de velg en de druk van de band duwt de velgranden ter hoogte van het ventiel naar buiten. Omdat de velg plaatselijk breder is "hapt" de rem nogal bij elke wiel omwenteling.
Ik kan me wel voorstellen dat als je met een te hoge bandenspanning rond rijdt, de krachten op de velg hoog op kunnen lopen. Op de velg staat aangegeven dat de maximale druk 3,3 Bar is met de banden die ik gebruik. Als ik op de weg fiets zet ik de spanning op maximaal 3 Bar.
Wat ik me afvroeg is: kan ik zoiets dergelijks nog vaker verwachten of is dit een "uniek" geval ? Ik kan dat zelf niet goed inschatten omdat dit mijn eerste MTB seizoen is.
Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat je dit identieke probleem niet vaker zult tegenkomen. Zoals je zelf aangeeft zou het door een te hoge bandenspanning mogelijk zijn dat een dergelijk defect ontstaat. Als je jezelf netjes aan die maximale bandenspanning hebt gehouden lijkt me de kans dat het daardoor veroorzaakt is onwaarschijnlijk, en de kans op herhaling nog kleiner. Productiefoutje vermoed ik.
Rij zelf met mavic x517 (28-32) en heb nog nooit problemen gehad met die velgen behalve normale slijtage. (hardtail, 72kg)
Rij zelf met mavic x517 (28-32) en heb nog nooit problemen gehad met die velgen behalve normale slijtage. (hardtail, 72kg)