Ik heb pas een Colnago C40 b-stay gekocht. Ik begrijp dat dit frame niet super stijf is (torsie: 79,6 Nm; bracket: 51,3 Nm en vork 45,5Nm). Laten we zeggen een rapportcijfer 6. Ik heb voor deze fiets gekozen vanwege comfort en scherp stuurgedrag.
Wie heeft ervaring met dit soort frames in de bergen? Moet ik rekening houden met een fiets die gaat trillen? Ga ik veel snelheid/kracht verliezen doordat een deel van de energie wordt geabsorbeerd in het frame? (Ik weeg zelf 60 kg en heb ksyrium elite wielen met prorace bandjes).
Graag reacties het liefst van C40-rijders met ervaring op dit gebied,
Is mijn Colnago C40 stijf genoeg?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik ben heel simpel in deze dingen: die getallen zeggen niet veel. Alle moderne fietsen kun je als toerist prima mee uit de voeten en zul je echt geen problemen mee hebben.
Less is bore
Ik heb nog op C40 gereden, weeg net evenveel en merkte dat toch wel. Een C40 is nooit mijn ding geweest. Het gebrek aan stijfheid in het bracket zal door Ksyriums, waar ik niet al te hoog mee oploop, alleen nog versterkt worden.
Of iedereen dit per se voelt is zeer de vraag. Zoals ik in een andere topic (over de Cristallo) zei is het niet noodzakelijk zo dat elke rijder dit gaat voelen op de fiets, deels afhankelijk van type renner en rijstijl. Je moet het zelf dus wat uitmaken.
Of iedereen dit per se voelt is zeer de vraag. Zoals ik in een andere topic (over de Cristallo) zei is het niet noodzakelijk zo dat elke rijder dit gaat voelen op de fiets, deels afhankelijk van type renner en rijstijl. Je moet het zelf dus wat uitmaken.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Met 60 kg is een C40 een ultrastijve fiets die zeker niet gaat trillen, ook niet op hoge snelheid. Denk dat je het eerder omgekeerd kunt zien de meeste "high tech" frames zullen je meer problemen bezorgen.
Heb zelf ooit C40 gereden en alhoewel het nooit mijn favariet was ben ik er (met 80 kg) moeiteloos boven de 90 km/h mee geweest. Bedenk wel dat de de afmontage (stijve wielen etc) vaak belangrijker is dan het frame zelf....
Heb zelf ooit C40 gereden en alhoewel het nooit mijn favariet was ben ik er (met 80 kg) moeiteloos boven de 90 km/h mee geweest. Bedenk wel dat de de afmontage (stijve wielen etc) vaak belangrijker is dan het frame zelf....
Ik heb in 1999 een C40 gekocht en daarvan jaren genoten. Het frame is relatief comfortabel. Ook heb ik nooit het idee gehad dat de stijfheid voor de krachtoverbrenging te gering was. Ik had het frame destijds uitgerust met de "star"voorvork. In 2003 reed ik voor het eerst op een Scott CR1 en het grootste verschil wat ik constateerde was het stuurgedrag. Voelde directer en gaf voor het gevoel meer vertrouwen. Wat niet wil zeggen, dat de colnago slecht stuurde, want ik heb er diverse Marmotte's mee gereden zonder enig probleem. Dikwijls merk je verschil alleen bij overgang van de eene naar de andere fiets, na enige tijd ben je gewend en weet je niet meer beter. Voor de duidelijkheid, ik heb nooit last gehad van trillen oid! (ik ben ook ongeveer 60 kg). Geniet van je fiets!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 apr 2006 22:06
Quoten: Origineel geplaatst door Arco op 09 April 2006
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga zeker genieten in de bergen en van mijn nieuwe fiets natuurlijk!
Ik heb twee jaar gekoerst en getraind met een c 40 hp bstay. Ik woog toen 70 kilo heb nooit gevoeld dat hij zo slap zijn. Nu 2 jaar later werk ik nog stees alle trainingen af met mijn c 40, koersen doe ik nu op een dream hp. Dus als toerist ga je zeker en vast een droomfiets hebben. Trouwens in de bochten vind ik de c 40 super, je hebt hem echt onder controle.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga zeker genieten in de bergen en van mijn nieuwe fiets natuurlijk!
Ik heb twee jaar gekoerst en getraind met een c 40 hp bstay. Ik woog toen 70 kilo heb nooit gevoeld dat hij zo slap zijn. Nu 2 jaar later werk ik nog stees alle trainingen af met mijn c 40, koersen doe ik nu op een dream hp. Dus als toerist ga je zeker en vast een droomfiets hebben. Trouwens in de bochten vind ik de c 40 super, je hebt hem echt onder controle.