Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Afzagen zadelpen

camille
Forum-lid

camille 05 apr 2006 00:35

Kan je een aluminium zadelpen eigenlijk ongestraft afzagen? Stel ik vind een 350mm lange zadelpen maar ik heb maar 300mm nodig en een kortere versie (250mm) is te kort. Ik zou dan de rest af willen zagen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 apr 2006 11:48

Ja hoor, dat kan gewoon. Uiteraard wel op de ' minimum insertion'  letten, en het is verstandig om nog wat extra in het frame te laten steken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jee-es
Forum-lid

jee-es 05 apr 2006 12:53

Nog makkelijker dan zagen is het om je zadelpen in te korten met een pijpensnijder. De DHZ heeft ze al liggen voor ruim onder de 10 euro. Zorg dat de zadelpen een 9 a 10 cm in je frame steekt. Als je een sloping frame hebt zou ik dit zelfs iets ruimer nemen.  
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 07 apr 2006 05:16

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 05 April 2006

Nog makkelijker dan zagen is het om je zadelpen in te korten met een pijpensnijder. De DHZ heeft ze al liggen voor ruim onder de 10 euro. Zorg dat de zadelpen een 9 a 10 cm in je frame steekt. Als je een sloping frame hebt zou ik dit zelfs iets ruimer nemen.  

Hoi,
Wat heeft sloping of non-sloping daarmee te maken?
Hoe langer de pen uit de zitbuis steekt hoe meer er ook in moet steken en dit vanwege het vergrote hefboomeffect.
Naast de pijpensnijder kan je gewoon ook met de ijzerzaag aan de slag, echt recht hoeft het toch niet te zijn. Wil je de boel toch netjes recht dan heeft Park Tool ook nog een zaag geleider in het gamma zoals die voor vorkpijpen wordt gebruikt maar mits wat tape als markering en een beetje langzamer zagen lukt het ook prima zonder.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...

jee-es
Forum-lid

jee-es 07 apr 2006 20:52

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 07 April 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 05 April 2006

Hoi,
Wat heeft sloping of non-sloping daarmee te maken?
Hoe langer de pen uit de zitbuis steekt hoe meer er ook in moet steken en dit vanwege het vergrote hefboomeffect.
Naast de pijpensnijder kan je gewoon ook met de ijzerzaag aan de slag, echt recht hoeft het toch niet te zijn. Wil je de boel toch netjes recht dan heeft Park Tool ook nog een zaag geleider in het gamma zoals die voor vorkpijpen wordt gebruikt maar mits wat tape als markering en een beetje langzamer zagen lukt het ook prima zonder.
Ciao,

Sloping heeft er in die mate mee te maken dat hoe verdere de zadelpen uit het frame steekt, des te verder zou hij ook in het frame moeten ivm hefboom effect. Dus gelijk wat jij bedoelt. Het voordeel van een pijpensnijder is dat iedere idioot een rechte en nette afkorting kan maken. En ze zijn niet bepaald duur. Beetje goede ijzerzaag zal al duurder zijn.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Plaats reactie