Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

j-rune
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 jan 2006 00:24

j-rune 20 feb 2007 18:15

Ik ben vandaag naar de fietsenmaker geweest om er het bracket te laten uithalen. Volgens hem is het ook een scheur. Canyon heeft mij vandaag laten weten dat ik frame naar Heerlen mag opsturen. Zij gaan van daaruit alles verder afhandelen. Ik hoop dat dit alles vlug gebeurt want het koersseizoen staat voor de deur. Moest het toch te lang duren dan koop ik mij opnieuw een ridley scandium frame met een easton ec90 voorvork. Voor mij is dit ook een uiterst goed frame, ik rij er al 2j mee en ben er steeds tevreden van geweest. Wat ik niet kan zeggen van de men canyon F10. Ook al omdat de kopserie die bij men canyon was geleverd verre van goed was. De fietsenmaker heeft dit vandaag ook eens bekeken en de lagers zijn volgens hem al naar de vaantjes. Dit na amper 5 ritjes in droog weer. Ik hoop voor de jongens van unibet dat hun canyons zo vlug de geest niet geven. Ze kunnen dan beter aan canyon vragen om hun frames te verzwaren ipv dat LW nu bezig met de wielen te verzwaren.

bvs1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2007 19:51
Locatie: utrecht

bvs1 20 feb 2007 20:02

 Ben bezig met een Canyon, zal waarschijnlijk een CF 6.0 worden.
Twijfel nog aan de maat die ze me hebben doorgegeven. Mijn lengte is 185, beenlengte is 85, romplengte 66 en armlengte is 68.
Heeft er iemand ervaring met deze maten? 
als advies geven ze mij nu maat 58 (met langere stuurpen 12cm) bij wedstrijdgebruik en maat 60 voor comfort.
Ben een vrij fanatieke fietser (dolomieten en marmotte) dus zat zelf te denken een de 58 maat?? of wordt dit dan een heel klein fietsje?
 
 
 
 
 
 

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 feb 2007 20:16

Quoten: Origineel geplaatst door BVS1 op 20 Februari 2007


 Ben bezig met een Canyon, zal waarschijnlijk een CF 6.0 worden.
Twijfel nog aan de maat die ze me hebben doorgegeven. Mijn lengte is 185, beenlengte is 85, romplengte 66 en armlengte is 68.
Heeft er iemand ervaring met deze maten? 
als advies geven ze mij nu maat 58 (met langere stuurpen 12cm) bij wedstrijdgebruik en maat 60 voor comfort.
Ben een vrij fanatieke fietser (dolomieten en marmotte) dus zat zelf te denken een de 58 maat?? of wordt dit dan een heel klein fietsje?



Ik zou voor de 58 cm gaan. Ben zelf 1.90 met binnenbeenlengte van 93cm en heb een maat 60. Achteraf had ik misschien liever een 58cm gehad. Heb wel een extra lange zadelpen van Thomson erbij besteld (tegen kleine meerprijs). Qua hoogte zul je er wel snel uitkomen, maar let wel even op het verschil in voorbouwlengte (zowel van de stuurpen als de lengte bovenbuis). Bovenbuis is 9mm langer bij maat 60, maar dit kun je wel weer compenseren met langere stuurpen.
Bekijk ook dit topic over geometrie lezen.
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=1
Wat ik zelf gedaan heb is een digitale foto maken van mijn oude racefiets (dus de racefiets waar je gewend bent om op te zitten). Zorg dat je de foto zo recht mogelijk maakt, dus zonder perspectivische vervormingen, en fotografeer op de achtergrond een schaalmaat mee (teken bijvoorbeeld 100cm op de achtergrond uit op een wand bijvoorbeeld). Nu heb je een referentiemaat op de foto. Vandaar uit kun je alle maten en instellingen van je huidige fiets opmeten en kun je naar behoren inschatten wat je toekomstige maat fiets moet worden. De geometriematen van de Canyon vindt je terug op hun site.
Waar ik mezelf een beetje op verkeken had is dat de frames van Canyon licht sloping zijn; daarom had ik achteraf liever een maatje kleiner gehad om zo de lengte van de balhoofdbuis en de grote spacer te kunnen opvangen (ook omdat ik diep zit). Desalnietemin bevalt 60cm me ook prima. Bovendien heeft Canyon hun grote spacer vervangen door een lagere.
Maar voor jou lijkt me 58 een goede maat, waar je nog alle kanten mee uitkunt.
 

bvs1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2007 19:51
Locatie: utrecht

bvs1 20 feb 2007 21:44

 Okey.....bedankt voor de informatie....denk dat ik hier wat mee kan!!

tyrion
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:01

tyrion 20 feb 2007 22:53

Quoten: Origineel geplaatst door J-Rune op 20 Februari 2007

Ik ben vandaag naar de fietsenmaker geweest om er het bracket te laten uithalen. Volgens hem is het ook een scheur. Canyon heeft mij vandaag laten weten dat ik frame naar Heerlen mag opsturen. Zij gaan van daaruit alles verder afhandelen. Ik hoop dat dit alles vlug gebeurt want het koersseizoen staat voor de deur. Moest het toch te lang duren dan koop ik mij opnieuw een ridley scandium frame met een easton ec90 voorvork. Voor mij is dit ook een uiterst goed frame, ik rij er al 2j mee en ben er steeds tevreden van geweest. Wat ik niet kan zeggen van de men canyon F10. Ook al omdat de kopserie die bij men canyon was geleverd verre van goed was. De fietsenmaker heeft dit vandaag ook eens bekeken en de lagers zijn volgens hem al naar de vaantjes. Dit na amper 5 ritjes in droog weer. Ik hoop voor de jongens van unibet dat hun canyons zo vlug de geest niet geven. Ze kunnen dan beter aan canyon vragen om hun frames te verzwaren ipv dat LW nu bezig met de wielen te verzwaren.

Volgens mij heb jij een maandagmorgen exemplaar in je bezit. Ik heb met de F10 van mezelf een half jaar gereden en er mankeert nog niets aan. Dit kan toch echt geen schering en inslag zijn? Misschien een serie die niet goed gelukt is? In ieder geval succes met de afhandeling.
voetballen is een spel, wielrennen een sport

j-rune
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 jan 2006 00:24

j-rune 20 feb 2007 23:20

In een maandagochtend-model geloof ik niet. Een probleem kan om het even wanneer voorkomen.
Dit is echter voor de eerste maal dat ik met een carbon frame fiets. En nu dus ook de eerste maal dat ik een probleem heb met een frame. Men vader is op dat vlak zeer conservatief en gelooft niet echt in carbon voor het gebruik van frames waar wedstrijden mee gereden worden.
Ik heb er lang over gedaan om hem te overtuigen. Na enige tijd is hij dan toch akkoord gegaan zodat ik mij de canyon F10 gekocht heb. Men vader is nu echter in zen nopjes aangezien dat dit voor hem het bewijs is dat carbon frames niet deugen. En van men gedrag om ieder onderdeel te wegen en men fiets te verlichten heeft gij al helemaal een afkeur. Maja mijn vader komt dan ook uit het tijdperk waar de fietsen meer dan het dubbele van u wegen.

tyrion
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:01

tyrion 20 feb 2007 23:28

ik ben met je eens dat frames voor profploegen inderdaad weleens te licht zouden kunnen zijn, gezien de krachten die erop los worden gelaten. Voor de gemiddelde fietser die nooit de wattages van een prof haalt maakt dit niet zoveel uit. Volgens mij is een lichte fiets ook alleen van belang bergop. Voor een sprinter is de bracketstijfheid volgens mij veel belangrijker.
voetballen is een spel, wielrennen een sport

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2007 00:03

@J-Rune, wat een onzin. Kijk eens rond in het peleton en zie hoeveel er met een carbon frame rijden zonder dat ze daar problemen mee hebben.
Een balhoofdlager gaat niet naar 5 ritjes kapot als je het fatsoenlijk gemonteerd hebt. De enige manier die ik kan bedenken om die lagers zo snel kapot te krijgen is het balhoofd veel te strak aandraaien. Heb je die fiets compleet gekocht of zelf oplaten bouwen bij je FM?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

j-rune
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 jan 2006 00:24

j-rune 21 feb 2007 16:28

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Februari 2007
@J-Rune, wat een onzin. Kijk eens rond in het peleton en zie hoeveel er met een carbon frame rijden zonder dat ze daar problemen mee hebben. Een balhoofdlager gaat niet naar 5 ritjes kapot als je het fatsoenlijk gemonteerd hebt. De enige manier die ik kan bedenken om die lagers zo snel kapot te krijgen is het balhoofd veel te strak aandraaien. Heb je die fiets compleet gekocht of zelf oplaten bouwen bij je FM?


Je moet mij echt niet vertellen dat dat onzin is. Ik weet dat zelf ook. Mijn gebuur rijdt rond met het eerste model van de scott cr1 zonder enig probleem. Maar feit is wel dat men canyon na 5 ritjes al een scheurtje heeft. En het is nu ook niet dat wielrennen nieuw is voor mij.Dit is ondertss al men 6de fiets in 7j dat ik koers.

De fiets is in elkaar gestoken door mijn FM. Ik denk dat ik op zijn vakmanschap niets kan steken. Meestal monteer ik men fietsen zelf maar doordat ik het dit schooljaar superdruk heb en daardoor geen tijd had om het zelf te doen, heeft men fietsenmaker het dan maar gedaan. Maar vooral verbaast het mij hier omdat eigenlijk niets aan het kopserie moet gedaan worden. Bij canyon komt alles voorgemonteerd toe.

mvg J-Rune

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2007 18:39

Ik kan me niet voorstellen dat Canyon een voorvork in het frame steekt als ze het opsturen. Een industrielager in een modern balhoofd kan gewoon niet zo snel kapot behalve als je iets goed fout doet. (Balhoofd veel en veel te strak aandraaien is de enige optie die ik kan verzinnen). Dan nog een scheur op een nagenoeg onmogelijk plek in de bovenbuis, een scheur bij het bracket... Sorry, maar dan kan ik niets anders dan twijfelen aan het vakmanschap van diegene die de fiets heeft gemonteerd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 22 feb 2007 19:30

Hmm.. toch denk ik aan de scheur en de plek te zien dat het een kras in de lak is. Die er waarschijnlijk in is gekomen door onzorgvuldig gebruik. Ik weet hoe de structuur in de bovenbuis loopt/is. als het een scheur is, is het meer logisch dat die scheur op de bovenbuis zich ergens bevind van voren naar achteren. Ipv van zijkant naar zijkant. Maar daar kan ik voor de rest weinig over oordelen, ben benieuwd wat Canyon zegt.
Bij het balhoofd lijkt het mij ook sterk dat je lagertjes na 5ritjes verrot zijn, mag ik vragen wat je wel niet allemaal met die fiets doet?
Wat is er met die vorige 5 fietsen gebeurd?
Hoezo haalde je de crank er niet zelf uit? ipv weer bij de FM je kan het toch zelf?

j-rune
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 jan 2006 00:24

j-rune 22 feb 2007 21:02

Ik zal wel zien wat ze canyon mij verteld.
Verder twijfel ik niet aan het vakmanschap van men FM.
Die man heeft 30j ervaring terwijl dat van mij zich beperkt tot een jaar of 6. Aja wat dat crankstel betreft, dat heb ik er zelf zonder problemen uitgehaald maar het probleem was dat men FM er het bracket had ingedraaid. Ik kreeg het niet los terwijl men FM het in een paar seconden wel los kreeg. Te weinig macht in men armen zeker. En daarbij men FM rekent nooit iets aan voor werkuren of afstellingen van fietsen. Dat is niet alleen voor mij maar voor iedereen die bij hem met zen fiets gaat. Een snelle en goede service is een topprioriteit voor hem. Dit is dan ook 1 van de redenen waarom zen winkel zo goed draait. Met weken waarin je meer dan 50 fietsen verkoopt mag je niet klagen denk ik. De keerzijde van de medaille is echter wel dat hij zoveel werk heeft dat soms 14 of 15u per dag werken geen uitzondering zijn.

Wat er met mijn vorige fietsen allemaal gebeurt is?
Niks eigenlijk.
Men eerste jaar dat ik koersde reed ik op een simpele zannata van indertijd 27000 belgische frank of neem nu 700€. Ik heb met deze fiets ook als 1ste jaars nieuweling gereden. Dan heb ik als 2de j neiuweling met een ridley icarus gereden. Het jaar daar achter door een gesponsorde ridley pegasus. Deze heb na een half seizoen kapot gekregen door in de ardennen met een veel te hoge snelheid een afdaling te nemen. Beneden lag een goot en daar aan een goeie 80km/u doorgereden met als resultaat een scheur in het frame. Van de ploeg dan opnieuw een pegasus gekregen. Het jaar daarachter opnieuw een fiets van de ploeg gekregen. Deze keer een ridley icarus. Het jaar daarna werd ik belofte en heb ik mij dan een ridley scandium aangeschaft. En nu dus een canyon. Alle fietsen zijn in al die jaren steeds met shimano ultegra opgebouwd geweest.
Je ziet het zijn nooit superdure fietsen geweest maar de helft van deze fietsen waren er van men ploeg.

mvg J-Rune

Plaats reactie