Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

avid elixer 5

bike-ahead
Forum-lid

bike-ahead 20 nov 2010 18:16

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist de remblokken vervangen van de avid elixer 5. Maar dat ging niet heel erg soepel. Ik heb het idee dat het veel makkelijker kan.
Heeft iemand een tekening/PDF van de opbouw van de remmen? En hoe kan ik de remblokken centreren?
Ik had nu remblokken van BBB gekocht maar die pasten niet.
Als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag.

grtz

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 nov 2010 18:57

Als het remblokken van BBB voor Elixirs zijn moet het passen.
Kun je omschrijven wat je gedaan hebt, dan krijg ik er waarschijnlijk wel de vinger achter waar het mis gaat.
Less is bore

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 20 nov 2010 18:59

ik heb geen pdf'je voor je
na het verwijderen van de oude blokken: voorzichtig de zuigers terugduwen met een tang of schroevendraaier (een oud blokje als bescherming gebruiken)
centreren: boutjes losmaken rem inknijpen en tegelijk de boutjes weer vastdraaien. die bbb remblokken moeten passen als het het juiste type is (heb ze zelf ook).
internetwinkels: 17 euro of minder
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 nov 2010 19:13

ReinR schreef:een korte samenvatting

Dan liever een aanpassing om het verhaal compleet te maken:

Wiel eruit en de zuigers terug duwen. Dit doe je voordat je de oude blokken verwijderd hebt. Die dienen als bescherming tegen krassen op je zuigers.
Een stevige schroevendraaier ertussen en voorzichtig de blokken maximaal uit elkaar wrikken werkt het beste.

Dan oude blokken eruit en de nieuwe blokken erin. Bij de Elixirs is dat heel makkelijk via de bovenkant (wijst zichzelf).

Wiel terug steken; het zal krap zijn, maar het moet passen.

Centreren: boutjes bovenop de calipers losmaken. De caliper kan dan los bewegen in de sleufgaten.
Dan rem stevig inknijpen en voorzichtig om en om de boutjes vast draaien. NIet eerst de ene en dan pas de andere, want dan gaat de caliper gegarandeerd scheef staan.

Je wiel zal misschien nog ietsie pietsie aanlopen, maar na een paar km fietsen moet dat niet meer het geval zijn.
Less is bore

bike-ahead
Forum-lid

bike-ahead 20 nov 2010 19:23

Daniel1975 schreef:Als het remblokken van BBB voor Elixirs zijn moet het passen.
Kun je omschrijven wat je gedaan hebt, dan krijg ik er waarschijnlijk wel de vinger achter waar het mis gaat.

Bij de achterrem heb ik het idee dat de afstand tussen de remschijf links en rechts niet hetzelfde is. De rechter remblok krijg ik er wel tussen en de linker niet. Ik heb nu de remblokken voor naar achter gedaan.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 nov 2010 19:26

Remblokken omwisselen is nooit een echt goed idee. Die zijn helemaal ingesleten op de voorste schijf.
De rem opnieuw centreren zal een betere oplossing zijn.
Less is bore

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 26 nov 2010 08:29

de blokken moeten er ook tegelijk in: 1 voor 1 heb ik zelf niet geprobeerd want dat lijkt me onmogelijk toch ook?
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie