Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Winterdip? Ik ben niet vooruit te branden..

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 21 nov 2010 12:18

hehe, meer weerstand => donker :)
je zou eerder zeggen dat licht meer weerstand geeft met al die fotonen :P
accepteren kun je leren!

lunitic
Forum-lid

lunitic 21 nov 2010 14:09

@waterman: ik weet niet of dat het prestatiedang is.... maar het zou kunnen.

Dit is in principe mijn eerste volledige jaar dat ik aan het fietsen ben en ik hou van al mijn ritjes een dagboek bij. Nuttig en ik vind het ook leuk om te doen. Nu merkte ik dat ik, ondanks dat ik het idee had dat ik heerlijk fietste en me gewoon fit voelde, toch een behoorlijk stuk minder snel aan het fietsen was. Op zich niet erg want het gevoel was goed maar ik was benieuwd of dat het misschien een andere reden had. De reacties in dit topic bevestigen in ieder geval wel dat meer mensen dit ervaren.

Ik moet me er idd niet druk om maken... de knop omzetten (niet willen presteren :) ) maar gewoon lekker km maken en genieten van de buitenlucht. Dat zal zich dan straks in het voorjaar moeten uitbetalen.....

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 21 nov 2010 16:23

[quote="pwaverijn"]hehe, meer weerstand => donker :)
[/quote]

Mentaal hè....mentaal...
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

kees0251
Forum-lid

kees0251 21 nov 2010 17:18

[quote="Plantagenet"]Ik houd mijn woon-werk-ritjes al een paar jaartjes bij (jaar-rond), en het is bij mij een normaal verschijnsel dat ik in de zomermaanden de hoogste gemiddeldes rijdt. In de winter liggen die inderdaad 2-3 km/h lager. Ik denk dat dat inderdaad komt doordat je meer weerstand ondervindt (dikkere lucht, meer kleding, donker etc).
Ik maak mij er in ieder geval niet druk om, gewoon lekker fietsen...het mooie weer komt vanzelf weer.[/quote]

Dikke kleding doet het waarschijnlijk, dikke lucht niet (lage druk=minder weerstand)
Cheap light strong, choose two

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 21 nov 2010 23:20

[quote="Kees0251"][quote="Plantagenet"]Ik houd mijn woon-werk-ritjes al een paar jaartjes bij (jaar-rond), en het is bij mij een normaal verschijnsel dat ik in de zomermaanden de hoogste gemiddeldes rijdt. In de winter liggen die inderdaad 2-3 km/h lager. Ik denk dat dat inderdaad komt doordat je meer weerstand ondervindt (dikkere lucht, meer kleding, donker etc).
Ik maak mij er in ieder geval niet druk om, gewoon lekker fietsen...het mooie weer komt vanzelf weer.[/quote]

Dikke kleding doet het waarschijnlijk, dikke lucht niet (lage druk=minder weerstand)

[/quote]

Wordt een beetje natuurkundig, maar de luchtdruk is 's winters niet per sé anders dan in de zomer; wel de dichtheid van de lucht. Een lagere temperatuur resulteert in een hogere dichtheid van de lucht. En als fietser moet je daar dus wél doorheen. Dus lagere temperaturen > hogere dichtheid > meer weerstand.
Op internet is hierover wel het een en ander te vinden trouwens.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 nov 2010 07:58

De theorie ken ik niet, maar dat het "stroperig" fietst wisten we als VWO'er op de fiets naar school al (15km heen en 15km terug).
Het fenomeen is meen ik ook al eens bekeken door het KNMI, maar die konden geen sluitend antwoord vinden.
Less is bore

ariekralt
Forum-lid

ariekralt 26 nov 2010 19:13

ik vermoed dat je geen trainingsdoel hebt in de winter, dus minder motivatie!

Plaats reactie