ophoging schoenplaatje
Wie weet hoe ik het beste een ophoging van 6mm onder mijn fietsschoen zou krijgen zonder dat dit kan verschuiven bij het uitklikken?
Momenteel rij ik met een externe ophoging onder mijn MTB schoen, dit was niet zo moeilijk aangezien ik het plaatje kan vastklemmen tussen de noppen onder de schoen. Maar nu ben ik van plan om een raceschoen, de SH-TR02 te kopen en dit heeft een glad, gebogen carbonzool. Ik kan de carbonzool opruwen en er een plaatje van 6mm aan vastplakken. Toch heb ik schrik dat door de kracht van het uitklikken, het schoenplaatje scheef komt te staan.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Momenteel rij ik met een externe ophoging onder mijn MTB schoen, dit was niet zo moeilijk aangezien ik het plaatje kan vastklemmen tussen de noppen onder de schoen. Maar nu ben ik van plan om een raceschoen, de SH-TR02 te kopen en dit heeft een glad, gebogen carbonzool. Ik kan de carbonzool opruwen en er een plaatje van 6mm aan vastplakken. Toch heb ik schrik dat door de kracht van het uitklikken, het schoenplaatje scheef komt te staan.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Misschien rare vraag, maar waarom wil je het ophogen?
Quoten: Origineel geplaatst door Rafke op 26 Maart 2006
Vanwegen een beenlengteverschil van 2,6cm. Is veroorzaakt door een verbrijzeld bovenbeen terwijl ik nog aan het groeien was.
De 6mm ophoging is bepaald door een sportarts, maar hoe ik het moet ophogen laat hij aan mij over.
Mischien is het een optie om uit een plaat carbon de vorm te zagen van het schoenplaatje en dit een of meerdere malen tussen de zool en het plaatje te plaatsen totdat je de benodigde 6 mm. bereikt. De gaten kan je makkelijk overnemen en doorboren, je heb alleen iets langere schroeven nodig.
Vanwegen een beenlengteverschil van 2,6cm. Is veroorzaakt door een verbrijzeld bovenbeen terwijl ik nog aan het groeien was.
De 6mm ophoging is bepaald door een sportarts, maar hoe ik het moet ophogen laat hij aan mij over.
Mischien is het een optie om uit een plaat carbon de vorm te zagen van het schoenplaatje en dit een of meerdere malen tussen de zool en het plaatje te plaatsen totdat je de benodigde 6 mm. bereikt. De gaten kan je makkelijk overnemen en doorboren, je heb alleen iets langere schroeven nodig.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector
Jan Janssen Vector
Quoten: Origineel geplaatst door Antoni op 26 Maart 2006
Lijkt je dat wel sterk toe? ik denk dat de plaatjes die je er tussen maakt beter groter kunnen zijn, lijkt me meer stabiel toe.
Lijkt je dat wel sterk toe? ik denk dat de plaatjes die je er tussen maakt beter groter kunnen zijn, lijkt me meer stabiel toe.
Er bestaan plaatjes om de stand van je voet aan te passen (naar binnen of buiten kantellen), deze schroef je er ook gewoon tussen, ik neem aan dat er dan ook van deze plaatjes zijn die alleen ophogen, even googlen. Ik denk dat het niet heel moeilijk moet zijn om hier iets op de vinden, misschien even langs de fietsenwinkel langs, die zullen hier wel ervaring mee hebben.
home.wanadoo.nl/mapie
Hoewel optisch wellicht niet het meest fraai: er zijn nogal verschillen tussen verschillende merken/typen pedalen mbt de hoogte van de schoenzool ten opzicht van het midden van de trapas (waarbij je dus ook de 'hoogte' van de plaat moet meenemen).
Wat dus het onderzoeken waard zou kunnen zijn, is of er pedalen zijn die 6 mm van elkaar verschillen.
Nadelen zijn er ook:
- ziet er misschien niet zo fraai uit
- hogere kosten (pedalen worden zelden 'los' verkocht, gaat vrijwel altijd per paar (maar het zou natuurlijk kunnen dat er fabrikanten zijn die ze ook los verkopen).
- het lopen kan lastiger zijn met 2 verschillende typen schoenplaten
Wat dus het onderzoeken waard zou kunnen zijn, is of er pedalen zijn die 6 mm van elkaar verschillen.
Nadelen zijn er ook:
- ziet er misschien niet zo fraai uit
- hogere kosten (pedalen worden zelden 'los' verkocht, gaat vrijwel altijd per paar (maar het zou natuurlijk kunnen dat er fabrikanten zijn die ze ook los verkopen).
- het lopen kan lastiger zijn met 2 verschillende typen schoenplaten
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Ik fiets zelf ook met 6mm ophoging langs één kant, de meeste merken hebben zo'n spacers, ik heb er van Time (gaan per 2mm), op de MTB zou ik eerder voor een zool gaan dan voor externe ophoging vermits je nu uw draagvlak op de pedaal kwijt bent en lopen zal ook wel moeilijker zijn ?
-
- Forum-lid
Ik heb zelf een kunststof snij/keukenplankje gekocht (Blokker/Marskramer/supermarkt) van de juiste dikte en daarop het plaatje uitgetekend en uitgezaagd. Die witte plankjes zijn een beetje buigbaar, en vormen dus mee met de schoen/zool als je ze monteert. Wel even langere schroeven kopen.
Suc6!
Suc6!
Pas op! Daar komt een calorie...
Ik heb ook veel problemen met mijn beenlenteverschil gehad. Via een sportarts ben ik doorverwezen naar Schrijver Orthopedie BV. Zij maken zooltje op maat voor conventionel schoenen en sportschoenen (fietsschoenen). Tevens is het mogelijk je eigen fietsschoen op te hogen. Ik heb de zool van mijn rechter fietsschoen ( Shimano SH-R215) 0,7 cm laten ophogen. Dit koste ongeveer €90,00. Dat lijkt veel geld maar het is het dubbel en dwars waard. Geen geknoei met plaatjes of iets dergelijks meer. Geen gepiep omdat het niet past. En ik rijd er super mee. Ik ga steeds meer mijn linkerbeen (= langere been) gebruiken. Ik merk nu pas hoe het lichaam zich aanpast heeft aan mijn kortere rechterbeen. Vorig siezoen heb ik nauwelijk op niveau gefietst omdat ik steeds meer met 1 been ging rijden! Advies: kijk op de volgende link:http://www.schrijverorthopedie.nl en maak een afspraak met Paul van Wijk. Een echte vakman en wilerliefhebber! Succes!
Gerardo