euros
Idealiter zou ik juist een test willen zien van alle fietsen met een identiek 'pakketje' dus met eenzelfde groep, wielen, stuur, zadel etc zodat de focus juist op het frame ligt
dat is immers de essentie van de aanschaf van een dergelijke fiets!
dat is immers de essentie van de aanschaf van een dergelijke fiets!
Experiment with your bike to get the best biking experience!
ascese schreef:charite schreef:ascese schreef:ja was dit nou een test? Ik vind dat het die naam niet mocht hebben.
Wat zou je eigenlijk nog meer willen testen dan?
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.
Als we tot een lijstje kunnen komen, kan het blad er misschien ook iets mee.
Groet,
Peter
)
Dat is een goede opmerking. Het prettigst vind ik altijd als er bijvoorbeeld meerdere (verschillende) fietser hun (enigszins) deskundig oordeel geven over het pakketje (frame, wielen, groep etc). Dat is dan weer lastig want ieder heeft zijn eigen maat. Niet alleen roepen Astreaus (in dit geval) zus en zo want Astreaus is alleen het frame, ok wel de basis maar de zaken die er aan hangen doen er ook behoorlijk toe. Naast objectiveerbare punten (obv min of meer vaste waarden als materiaalkeuze, metingen speelt subjectiviteit van de tester natuurlijk een behoorlijk partje mee, laat daarom duidelijk blijken waar de voorkeur van de tester naar uitgaat als hij op zo'n frame met attributen die samen een fiets maken gaat rijden.
Kortom, altijd een oordeel over de spullen die er op zitten, ook de prijs daarvan, en hoe die uitpakken in combi met in dit geval Astraeus frame en de voorkeuren van de tester zelf. Dan nog ,,,maar goed op basis daarvan kan ik dan zelf verder borduren als het om een eventuele aanschaf zou gaan.
Kortom, als ik een test lees wil ik me virtueel op de fiets kunnen wanen...
Is dat teveel gevraagd, ben bang van wel, maar goed, wie weet, t' zou een pedaaltrap in de gewenste richting kunnen zijn.
groeten aan alle lezers
Ik vroeg dit eigenlijk met een gedachte... en wel deze;
Verleden jaar ben ik met Fiets in Toscane geweest, eerst mijn vrouw, later ik.
We waren daar om fietsen te testen op de manier welke zoals door jou geschetst wordt en met (volgens mij) dezelfde uitgangspunten. En de uitkomst was verassend.
De reacties waren tweeledig, als eerste leuk en goed dat er nu eens niet op basis van gortdroge cijfer keuze gemaakt kon worden. Aan de andere kant was er commentaar op, ja wat is dit nou, laat er 10 man fietsen op evenzoveel fietsen en op basis van een paar zaken (trouwens wel relevante) werd er een "beste" fiets gekozen.
Met dit in mijn achterhoofd en mijn eigen zoektocht naar een Titanium frame, kwam ik tot de conclusie, dat die meetgegevens helemaal niet zo relevant zijn als je maar weet wat het doel van je fiets activiteiten wordt. Op basis daarvan is veel beter te kiezen dan b.v stijf, stijver stijfst metingen.
Er zijn een paar Forum beheerder, die in de nieuwe fiets aanschaf topic ook altijd roepen, die past niet, dat gaat nooit passen ect ect... De maat is dus het meest relevant.
Maargoed, hoe moet je nu dus testen? Ik weet het nog steeds niet. Ik denk dat het alles bij elkaar is. En met die verstande is de test van "Fiets" dus nog zo gek niet.
En een soort van virtuele test ben je eigenlijk zelf. Je leert dit door dit forum. Als je eenbeetje door alle topics doorstruint, krijg je vanzelf een idee wat het gedrag is van b.v verschillende soorten wielen op je fiets.
Cheers,
Peter
@charite
Ben het wel met je eens, iedereen heeft zijn eigen "benchmark". Probleem is altijd dat je (ik ook) eigenlijk niet precies weet wat die benchmark is of dat je jezelf voor de gek houdt en dat verwart met de duurste, de lichtste, de stijfste etc.
Beetje als met een raceauto kopen waar je moeilijk in en uit kunt stappen, je niet normaal door het verkeer kan komen, drempels, je wegtrilt etc. Ik bedoel een sportauto (ipv streetlegal racer) zou ook volstaan.
Te vaak denk ik, de snelste fiets, de stijfste, de lichtste, de mooiste, de modernste etc. en dan zie ik in een keer weer iemand fietsen op een 10 jaar oude brik en dan denk ik `die is ook gelukkig en gaat nog best hard" . Toen was geluk heel gewoon...
gr aan alle lezers,
Ben het wel met je eens, iedereen heeft zijn eigen "benchmark". Probleem is altijd dat je (ik ook) eigenlijk niet precies weet wat die benchmark is of dat je jezelf voor de gek houdt en dat verwart met de duurste, de lichtste, de stijfste etc.
Beetje als met een raceauto kopen waar je moeilijk in en uit kunt stappen, je niet normaal door het verkeer kan komen, drempels, je wegtrilt etc. Ik bedoel een sportauto (ipv streetlegal racer) zou ook volstaan.
Te vaak denk ik, de snelste fiets, de stijfste, de lichtste, de mooiste, de modernste etc. en dan zie ik in een keer weer iemand fietsen op een 10 jaar oude brik en dan denk ik `die is ook gelukkig en gaat nog best hard" . Toen was geluk heel gewoon...
gr aan alle lezers,
ascese schreef:body schreef:ascese schreef:Vandaag (Zondag!) een VNT Astreaus gekocht!
Gefeliciteerd.
Was de winkel open op zondag?
@body dankje, nee niet open, ik heb hem overgenomen, van een ploegmaat. Jaartje oud. Die krijgt in maart een nieuwe VNT Astreaus Di2
ascese schreef:ascese schreef:body schreef:
Gefeliciteerd.
Was de winkel open op zondag?
@body dankje, nee niet open, ik heb hem overgenomen, van een ploegmaat. Jaartje oud. Die krijgt in maart een nieuwe VNT Astreaus Di2
Nu de foto nog:-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
ascese schreef:Een Astreaus Di2, aardig fietsjeascese schreef:body schreef:
Gefeliciteerd.
Was de winkel open op zondag?
@body dankje, nee niet open, ik heb hem overgenomen, van een ploegmaat. Jaartje oud. Die krijgt in maart een nieuwe VNT Astreaus Di2
:d
Mijn VN Chinook is klaar om te fietsen! Ben erg benieuwd hoe titanium fietst.
Frame: VN Chinook (maat 62, meer titanium voor hetzelfde geld)
Vork: Easton SLX
Balhoofd: Chris King
Groep: Record 10 speed met Centaur Carbon CT crank
Stuur + Pen: Easton EC70 Wing + EA70
Wielen: Fulcrum R3 + GP4000s
Zadel: Specialized Toupe Ti
Uploaded with ImageShack.us
Frame: VN Chinook (maat 62, meer titanium voor hetzelfde geld)
Vork: Easton SLX
Balhoofd: Chris King
Groep: Record 10 speed met Centaur Carbon CT crank
Stuur + Pen: Easton EC70 Wing + EA70
Wielen: Fulcrum R3 + GP4000s
Zadel: Specialized Toupe Ti
Uploaded with ImageShack.us
Do or Do not.. There is no try
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Ziet er op papier goed uit! Krijg helaas alleen geen plaatje te zien (ook niet als ik 'AdBlock' in m'n browser uitschakel), wel de site van 'Image Shack'. Of doe ik iets verkeerd :rolleye:?
60 x Ventoux