Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Keramische lagers??

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 25 mar 2006 14:01

Klopt. De standaard klassieke stalen lagers van bepaalde merken zijn dan vaak nog beter dan de keramische lagers die je ergens op de kop kunt tikken. En je moet ze nog goed kunnen plaatsen, en er niet inkloppen zoals je met standaardlagers kan doen.
Het verschil tussen een wielenset met standaardlagers en keramische lagers bij Zipp kan tot enkele duizend euro's oplopen. Da's niet voor niets.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

pinarellofan
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01

pinarellofan 25 mar 2006 15:52

Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 25 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 24 Maart 2006Is het nou echt zo duur? Op de site van Salden staat dat ze voor 150 euro meerprijs keramische SKF lagers in een set mavic wielen kunnen stoppen.Hoi,Ik meen dat dat enkel is bij aanschaf van een nieuwe set Mavic wielen bij Salden.Net zoals er vrij grote kwaliteitsverschillen bestaan bij de klassieke stalen lagers is ook bij ceramische lagers de kwaliteit sterk prijsbepalend. M.a.w. aan lagers die splijten als erwten heb je niks.....Ciao,



Nee, er staat dat ze ook je huidige wielen kunnen "tunen" maar het zijn dus waarschijnlijk gewoon slechte lagers.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 26 mar 2006 07:01

Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 25 Maart 2006


Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 25 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 24 Maart 2006

Is het nou echt zo duur? Op de site van Salden staat dat ze voor 150 euro meerprijs keramische SKF lagers in een set mavic wielen kunnen stoppen.


Hoi,
Ik meen dat dat enkel is bij aanschaf van een nieuwe set Mavic wielen bij Salden.
Net zoals er vrij grote kwaliteitsverschillen bestaan bij de klassieke stalen lagers is ook bij ceramische lagers de kwaliteit sterk prijsbepalend. M.a.w. aan lagers die splijten als erwten heb je niks.....
Ciao,


Nee, er staat dat ze ook je huidige wielen kunnen "tunen" maar het zijn dus waarschijnlijk gewoon slechte lagers.


Hoi,
Als je de (louter advies-)prijslijst van Codagex bekijkt voor wat betreft SKF lagers dan kom je wel aan die 150 Euro. SKF heeft een uitstekende reputatie binnen de industrie, dat zal niemand ontkennen.
Gesteld dat je per set 5 industrielagers nodig hebt, we laten het vrijwiel buiten beschouwing, dan kan de rekening zeker wel kloppen.
Wel blijven het hybride lagers waar je je echt niet op mag blind staren, de grootste winst is bij volledig ceramische lagers te zoeken. Hybride lagers dienen nog altijd gesmeerd te worden, kunnen wellicht ietsje lichter zijn en hebben als grote voordeel "honend" te zijn waardoor ze de lagerkooi continu mooi glad houden. Maar of dat nu wel allemaal  zijn geld waard is blijft nog de vraag.....
Ciao,
 
 
Snobisme is een dure hobby...

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 30 mar 2006 13:15

Van Cyclingnews:
FSA Ceramic MegaExo bottom bracket
For those of you searching for that extra edge, FSA now offers its MegaExo bottom bracket with ceramic cartridge bearings. The ceramic bearings offer a bit of weight reduction (about 10g) and promise grand reductions in rotating friction. Our English-threaded road version weighs in at 130g.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 30 mar 2006 14:01

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 24 Maart 2006
Mja, ik denk dat het vast wel zal lonen om dit soort dingetjes niet bij de FM te bestellen maar gewoon bij een lagerboer


dat denk ik niet !
Laat ons stellen dat het toch redelijk wat kennis vergt om ze te plaatsen.
Als leek zou ik er niet aan beginnen, weggegooid geld !

pinarellofan
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01

pinarellofan 31 mar 2006 02:01

Rijdt csc nou met zo'n fsa bottom bracket?

felix1980
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2006 11:45

felix1980 13 sep 2006 16:45

Zelf heb ik veel goede reacties gehoord over de Tokenproduct keramische lager, deze Amerikaanse firma heeft een serie keramische lagers ontwikkeld die relatief goedkoop zijn, en ook zeker niet onderdoen aan duurdere varianten. 
 
Ik heb vorige week zelf ook een  setje Token keramische lagers  besteld, die collega's van mij waren er zo positief over en het gebruik ervan.  Betaalde 80,-  bij de importeur(info@schwanercycleparts.nl) dat veel me erg mee.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 14 sep 2006 23:34

Ik heb een setje wielen met keramische kogels in een setje Campa Record naven. Het loopt echt heel licht, het grootste verschil is inderdaad bij hoge snelheden ( afdalen ) merkbaar, men kan boven 70 km/h het wiel niet houden. De kosten vielen mij niet mee maar ook niet tegen, per wiel ca.  Euro 75,=.
Ik heb dit via mijn FM geregeld, maar volgende keer zoek een SKF dealer op die mij rechtstreeks kan beleveren, hopelijk voor een lagere prijs, montage doe ik zelf.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 14 sep 2006 23:58

Quote: Origineel geplaatst door campa=super op 14 September 2006
Ik heb een setje wielen met keramische kogels in een setje Campa Record naven. Het loopt echt heel licht, het grootste verschil is inderdaad bij hoge snelheden ( afdalen ) merkbaar, men kan boven 70 km/h het wiel niet houden. De kosten vielen mij niet mee maar ook niet tegen, per wiel ca. Euro 75,=.Ik heb dit via mijn FM geregeld, maar volgende keer zoek een SKF dealer op die mij rechtstreeks kan beleveren, hopelijk voor een lagere prijs, montage doe ik zelf.




hoe bedoel je dat precies, het wiel niet houden..?

ben daar toch nog over aan het denken aangezien mijn pa nog wel wat contacten heeft met een plaatselijke lagerboer waar hij nog wel wat SKF lagertjes kan bestellen..
Science of Performance!

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 15 sep 2006 00:07

hoe bedoel je dat precies, het wiel niet houden..?ben daar toch nog over aan het denken aangezien mijn pa nog wel wat contacten heeft met een plaatselijke lagerboer waar hij nog wel wat SKF lagertjes kan bestellen..


Men kon in een afdaling van ca. 8 - 10 boven de 70 km/h ( ca. 550 omw/min ) niet in het wiel blijven bij ongeveer hetzelfde gewicht en exact dezelfde bandjes ( rolweerstand ). Boven de 70km/h konden we niet bijtrappen en nog reed ik weg terwijl de weg zo goed als recht was.
Toch wel opvallend
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 15 sep 2006 00:28

Als het verschil op die snelheden al groot is zal het op lagere snelheden kleiner zijn, maar goed, alle kleine beetjes helpen!
Science of Performance!

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 15 sep 2006 03:01

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 24 Maart 2006


Bekijk eens dit artikel op Roues Artisanales. Het is integraal overgenomen in het Franse tijdschrift L'Acheteur Cycliste:
http://www.rouesartisanales.com/article-1069980.html


hierbij zij opgemerkt dat niet alles wat geschreven is waar is
 
3.8   speed gain    land der fabelen zou ik zeggen
en er zijn echt weinige die echte ceramiche lagers hebben
ook tyler hamilton toen niet
waren hybride lagers
meest optimale winst is voor  6 lagers in keramiek onder hoge belasting 
max 1 watt

Plaats reactie