Keramische lagers??
Klopt. De standaard klassieke stalen lagers van bepaalde merken zijn dan vaak nog beter dan de keramische lagers die je ergens op de kop kunt tikken. En je moet ze nog goed kunnen plaatsen, en er niet inkloppen zoals je met standaardlagers kan doen.
Het verschil tussen een wielenset met standaardlagers en keramische lagers bij Zipp kan tot enkele duizend euro's oplopen. Da's niet voor niets.
Het verschil tussen een wielenset met standaardlagers en keramische lagers bij Zipp kan tot enkele duizend euro's oplopen. Da's niet voor niets.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 25 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 24 Maart 2006Is het nou echt zo duur? Op de site van Salden staat dat ze voor 150 euro meerprijs keramische SKF lagers in een set mavic wielen kunnen stoppen.Hoi,Ik meen dat dat enkel is bij aanschaf van een nieuwe set Mavic wielen bij Salden.Net zoals er vrij grote kwaliteitsverschillen bestaan bij de klassieke stalen lagers is ook bij ceramische lagers de kwaliteit sterk prijsbepalend. M.a.w. aan lagers die splijten als erwten heb je niks.....Ciao,
Nee, er staat dat ze ook je huidige wielen kunnen "tunen" maar het zijn dus waarschijnlijk gewoon slechte lagers.
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 24 Maart 2006Is het nou echt zo duur? Op de site van Salden staat dat ze voor 150 euro meerprijs keramische SKF lagers in een set mavic wielen kunnen stoppen.Hoi,Ik meen dat dat enkel is bij aanschaf van een nieuwe set Mavic wielen bij Salden.Net zoals er vrij grote kwaliteitsverschillen bestaan bij de klassieke stalen lagers is ook bij ceramische lagers de kwaliteit sterk prijsbepalend. M.a.w. aan lagers die splijten als erwten heb je niks.....Ciao,
Nee, er staat dat ze ook je huidige wielen kunnen "tunen" maar het zijn dus waarschijnlijk gewoon slechte lagers.
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 25 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 25 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 24 Maart 2006
Is het nou echt zo duur? Op de site van Salden staat dat ze voor 150 euro meerprijs keramische SKF lagers in een set mavic wielen kunnen stoppen.
Hoi,
Ik meen dat dat enkel is bij aanschaf van een nieuwe set Mavic wielen bij Salden.
Net zoals er vrij grote kwaliteitsverschillen bestaan bij de klassieke stalen lagers is ook bij ceramische lagers de kwaliteit sterk prijsbepalend. M.a.w. aan lagers die splijten als erwten heb je niks.....
Ciao,
Nee, er staat dat ze ook je huidige wielen kunnen "tunen" maar het zijn dus waarschijnlijk gewoon slechte lagers.
Hoi,
Als je de (louter advies-)prijslijst van Codagex bekijkt voor wat betreft SKF lagers dan kom je wel aan die 150 Euro. SKF heeft een uitstekende reputatie binnen de industrie, dat zal niemand ontkennen.
Gesteld dat je per set 5 industrielagers nodig hebt, we laten het vrijwiel buiten beschouwing, dan kan de rekening zeker wel kloppen.
Wel blijven het hybride lagers waar je je echt niet op mag blind staren, de grootste winst is bij volledig ceramische lagers te zoeken. Hybride lagers dienen nog altijd gesmeerd te worden, kunnen wellicht ietsje lichter zijn en hebben als grote voordeel "honend" te zijn waardoor ze de lagerkooi continu mooi glad houden. Maar of dat nu wel allemaal zijn geld waard is blijft nog de vraag.....
Ciao,
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 25 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 24 Maart 2006
Is het nou echt zo duur? Op de site van Salden staat dat ze voor 150 euro meerprijs keramische SKF lagers in een set mavic wielen kunnen stoppen.
Hoi,
Ik meen dat dat enkel is bij aanschaf van een nieuwe set Mavic wielen bij Salden.
Net zoals er vrij grote kwaliteitsverschillen bestaan bij de klassieke stalen lagers is ook bij ceramische lagers de kwaliteit sterk prijsbepalend. M.a.w. aan lagers die splijten als erwten heb je niks.....
Ciao,
Nee, er staat dat ze ook je huidige wielen kunnen "tunen" maar het zijn dus waarschijnlijk gewoon slechte lagers.
Hoi,
Als je de (louter advies-)prijslijst van Codagex bekijkt voor wat betreft SKF lagers dan kom je wel aan die 150 Euro. SKF heeft een uitstekende reputatie binnen de industrie, dat zal niemand ontkennen.
Gesteld dat je per set 5 industrielagers nodig hebt, we laten het vrijwiel buiten beschouwing, dan kan de rekening zeker wel kloppen.
Wel blijven het hybride lagers waar je je echt niet op mag blind staren, de grootste winst is bij volledig ceramische lagers te zoeken. Hybride lagers dienen nog altijd gesmeerd te worden, kunnen wellicht ietsje lichter zijn en hebben als grote voordeel "honend" te zijn waardoor ze de lagerkooi continu mooi glad houden. Maar of dat nu wel allemaal zijn geld waard is blijft nog de vraag.....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Van Cyclingnews:
FSA Ceramic MegaExo bottom bracket
For those of you searching for that extra edge, FSA now offers its MegaExo bottom bracket with ceramic cartridge bearings. The ceramic bearings offer a bit of weight reduction (about 10g) and promise grand reductions in rotating friction. Our English-threaded road version weighs in at 130g.
FSA Ceramic MegaExo bottom bracket
For those of you searching for that extra edge, FSA now offers its MegaExo bottom bracket with ceramic cartridge bearings. The ceramic bearings offer a bit of weight reduction (about 10g) and promise grand reductions in rotating friction. Our English-threaded road version weighs in at 130g.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 24 Maart 2006
Mja, ik denk dat het vast wel zal lonen om dit soort dingetjes niet bij de FM te bestellen maar gewoon bij een lagerboer
dat denk ik niet !
Laat ons stellen dat het toch redelijk wat kennis vergt om ze te plaatsen.
Als leek zou ik er niet aan beginnen, weggegooid geld !
Mja, ik denk dat het vast wel zal lonen om dit soort dingetjes niet bij de FM te bestellen maar gewoon bij een lagerboer
dat denk ik niet !
Laat ons stellen dat het toch redelijk wat kennis vergt om ze te plaatsen.
Als leek zou ik er niet aan beginnen, weggegooid geld !
-
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01
Rijdt csc nou met zo'n fsa bottom bracket?
Zelf heb ik veel goede reacties gehoord over de Tokenproduct keramische lager, deze Amerikaanse firma heeft een serie keramische lagers ontwikkeld die relatief goedkoop zijn, en ook zeker niet onderdoen aan duurdere varianten.
Ik heb vorige week zelf ook een setje Token keramische lagers besteld, die collega's van mij waren er zo positief over en het gebruik ervan. Betaalde 80,- bij de importeur(info@schwanercycleparts.nl) dat veel me erg mee.
Ik heb vorige week zelf ook een setje Token keramische lagers besteld, die collega's van mij waren er zo positief over en het gebruik ervan. Betaalde 80,- bij de importeur(info@schwanercycleparts.nl) dat veel me erg mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Ik heb een setje wielen met keramische kogels in een setje Campa Record naven. Het loopt echt heel licht, het grootste verschil is inderdaad bij hoge snelheden ( afdalen ) merkbaar, men kan boven 70 km/h het wiel niet houden. De kosten vielen mij niet mee maar ook niet tegen, per wiel ca. Euro 75,=.
Ik heb dit via mijn FM geregeld, maar volgende keer zoek een SKF dealer op die mij rechtstreeks kan beleveren, hopelijk voor een lagere prijs, montage doe ik zelf.
Ik heb dit via mijn FM geregeld, maar volgende keer zoek een SKF dealer op die mij rechtstreeks kan beleveren, hopelijk voor een lagere prijs, montage doe ik zelf.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Quote: Origineel geplaatst door campa=super op 14 September 2006
Ik heb een setje wielen met keramische kogels in een setje Campa Record naven. Het loopt echt heel licht, het grootste verschil is inderdaad bij hoge snelheden ( afdalen ) merkbaar, men kan boven 70 km/h het wiel niet houden. De kosten vielen mij niet mee maar ook niet tegen, per wiel ca. Euro 75,=.Ik heb dit via mijn FM geregeld, maar volgende keer zoek een SKF dealer op die mij rechtstreeks kan beleveren, hopelijk voor een lagere prijs, montage doe ik zelf.
hoe bedoel je dat precies, het wiel niet houden..?
ben daar toch nog over aan het denken aangezien mijn pa nog wel wat contacten heeft met een plaatselijke lagerboer waar hij nog wel wat SKF lagertjes kan bestellen..
Ik heb een setje wielen met keramische kogels in een setje Campa Record naven. Het loopt echt heel licht, het grootste verschil is inderdaad bij hoge snelheden ( afdalen ) merkbaar, men kan boven 70 km/h het wiel niet houden. De kosten vielen mij niet mee maar ook niet tegen, per wiel ca. Euro 75,=.Ik heb dit via mijn FM geregeld, maar volgende keer zoek een SKF dealer op die mij rechtstreeks kan beleveren, hopelijk voor een lagere prijs, montage doe ik zelf.
hoe bedoel je dat precies, het wiel niet houden..?
ben daar toch nog over aan het denken aangezien mijn pa nog wel wat contacten heeft met een plaatselijke lagerboer waar hij nog wel wat SKF lagertjes kan bestellen..
Science of Performance!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
hoe bedoel je dat precies, het wiel niet houden..?ben daar toch nog over aan het denken aangezien mijn pa nog wel wat contacten heeft met een plaatselijke lagerboer waar hij nog wel wat SKF lagertjes kan bestellen..
Men kon in een afdaling van ca. 8 - 10 boven de 70 km/h ( ca. 550 omw/min ) niet in het wiel blijven bij ongeveer hetzelfde gewicht en exact dezelfde bandjes ( rolweerstand ). Boven de 70km/h konden we niet bijtrappen en nog reed ik weg terwijl de weg zo goed als recht was.
Toch wel opvallend
Men kon in een afdaling van ca. 8 - 10 boven de 70 km/h ( ca. 550 omw/min ) niet in het wiel blijven bij ongeveer hetzelfde gewicht en exact dezelfde bandjes ( rolweerstand ). Boven de 70km/h konden we niet bijtrappen en nog reed ik weg terwijl de weg zo goed als recht was.
Toch wel opvallend
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 24 Maart 2006
Bekijk eens dit artikel op Roues Artisanales. Het is integraal overgenomen in het Franse tijdschrift L'Acheteur Cycliste:
http://www.rouesartisanales.com/article-1069980.html
hierbij zij opgemerkt dat niet alles wat geschreven is waar is
3.8 speed gain land der fabelen zou ik zeggen
en er zijn echt weinige die echte ceramiche lagers hebben
ook tyler hamilton toen niet
waren hybride lagers
meest optimale winst is voor 6 lagers in keramiek onder hoge belasting
max 1 watt
Bekijk eens dit artikel op Roues Artisanales. Het is integraal overgenomen in het Franse tijdschrift L'Acheteur Cycliste:
http://www.rouesartisanales.com/article-1069980.html
hierbij zij opgemerkt dat niet alles wat geschreven is waar is
3.8 speed gain land der fabelen zou ik zeggen
en er zijn echt weinige die echte ceramiche lagers hebben
ook tyler hamilton toen niet
waren hybride lagers
meest optimale winst is voor 6 lagers in keramiek onder hoge belasting
max 1 watt