'T is me gelukt, de body draait weer als een zonnetje en de cranks draaien niet meer mee (ik weet nu ook waar dat tikkende geluidje vandaan komt wanneer je freewheelt)
bedankt Haaienman en Fdegrove (Jij ook bedankt Antoni, de link was erg handig.)
Cranks draaien mee bij Ksyriums?
Even een vraagje van een fietstechniek dummy:
Draaien de cranks mee als je het wiel naar voren draait of naar achter ?
Als ik nl. mijn fiets op de Tacx heb staan en ik draai het wiel achteruit, dan draaien mijn cranks ook mee. Als ik het wiel vooruit draai (dus rij-richting) dan blijven ze stilstaan. Goed of fout ?
Sharkman had het in zijn 1e antwoord over schade aan de wielen; in wat voor opzicht ?
greetings from da saus of holland
Draaien de cranks mee als je het wiel naar voren draait of naar achter ?
Als ik nl. mijn fiets op de Tacx heb staan en ik draai het wiel achteruit, dan draaien mijn cranks ook mee. Als ik het wiel vooruit draai (dus rij-richting) dan blijven ze stilstaan. Goed of fout ?
Sharkman had het in zijn 1e antwoord over schade aan de wielen; in wat voor opzicht ?
greetings from da saus of holland
Ja, da weet ik toch nie !!
Hi,
ik mijn bontrager select wielen in mijn trek 1500 ook eens aan de test onderworpen en kwam tot dezelfde conclusie, de crancks draaien mee, ik heb ooit bijn oudere trek de body etc verwijderd maar toen ik alles weer in elkaar had gezet kon ik mijn body vervangen, ik en echt heel erg a-technies. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de body etc kan verwijderen zonder mijn hele veg te slopen??
BvD
PS ik ben nog steeds op zoek naar nieuwe velgen zat te denken aan Easton Vista sl's wat vinden jullie hiervan?
ik mijn bontrager select wielen in mijn trek 1500 ook eens aan de test onderworpen en kwam tot dezelfde conclusie, de crancks draaien mee, ik heb ooit bijn oudere trek de body etc verwijderd maar toen ik alles weer in elkaar had gezet kon ik mijn body vervangen, ik en echt heel erg a-technies. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de body etc kan verwijderen zonder mijn hele veg te slopen??
BvD
PS ik ben nog steeds op zoek naar nieuwe velgen zat te denken aan Easton Vista sl's wat vinden jullie hiervan?
No I'm not big headed my head is just big
Quoten: Origineel geplaatst door driebiebu op 24 Maart 2006
Even een vraagje van een fietstechniek dummy:
Draaien de cranks mee als je het wiel naar voren draait of naar achter ?
Als ik nl. mijn fiets op de Tacx heb staan en ik draai het wiel achteruit, dan draaien mijn cranks ook mee. Als ik het wiel vooruit draai (dus rij-richting) dan blijven ze stilstaan. Goed of fout ?
Sharkman had het in zijn 1e antwoord over schade aan de wielen; in wat voor opzicht ?
greetings from da saus of holland
@ Driebiebu: Dat je cranks meedraaien bij het achteruitdraaien vh wiel is heel normaal. Dit hoort gewoon zo. Bij mij was het zo dat ze ook meedraaiden wanneer het wiel naar voren draaide.
@ Nils: Ik vond het niet moeilijk, ben zelf ook niet super handig, maar heb ook weer geen 2 linker handen oid.
Je moet gewoon de casette eraf halen. Twee imbussen (casette kant een 5, andere kant een 10) en dan gewoon draaien tot de as loskomt. Die leg je even apart en dan kun je met de hand de body er gewoon aftrekken (Die veertjes schieten niet zomaar los en mocht dat gebeuren, dan haak je die zo weer terug vast) Succes !!
Even een vraagje van een fietstechniek dummy:
Draaien de cranks mee als je het wiel naar voren draait of naar achter ?
Als ik nl. mijn fiets op de Tacx heb staan en ik draai het wiel achteruit, dan draaien mijn cranks ook mee. Als ik het wiel vooruit draai (dus rij-richting) dan blijven ze stilstaan. Goed of fout ?
Sharkman had het in zijn 1e antwoord over schade aan de wielen; in wat voor opzicht ?
greetings from da saus of holland
@ Driebiebu: Dat je cranks meedraaien bij het achteruitdraaien vh wiel is heel normaal. Dit hoort gewoon zo. Bij mij was het zo dat ze ook meedraaiden wanneer het wiel naar voren draaide.
@ Nils: Ik vond het niet moeilijk, ben zelf ook niet super handig, maar heb ook weer geen 2 linker handen oid.
Je moet gewoon de casette eraf halen. Twee imbussen (casette kant een 5, andere kant een 10) en dan gewoon draaien tot de as loskomt. Die leg je even apart en dan kun je met de hand de body er gewoon aftrekken (Die veertjes schieten niet zomaar los en mocht dat gebeuren, dan haak je die zo weer terug vast) Succes !!
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 27 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door driebiebu op 24 Maart 2006
Even een vraagje van een fietstechniek dummy:
Draaien de cranks mee als je het wiel naar voren draait of naar achter ?
Als ik nl. mijn fiets op de Tacx heb staan en ik draai het wiel achteruit, dan draaien mijn cranks ook mee. Als ik het wiel vooruit draai (dus rij-richting) dan blijven ze stilstaan. Goed of fout ?
Sharkman had het in zijn 1e antwoord over schade aan de wielen; in wat voor opzicht ?
greetings from da saus of holland
@ Driebiebu: Dat je cranks meedraaien bij het achteruitdraaien vh wiel is heel normaal. Dit hoort gewoon zo. Bij mij was het zo dat ze ook meedraaiden wanneer het wiel naar voren draaide.
@ Nils: Ik vond het niet moeilijk, ben zelf ook niet super handig, maar heb ook weer geen 2 linker handen oid.
Je moet gewoon de casette eraf halen. Twee imbussen (casette kant een 5, andere kant een 10) en dan gewoon draaien tot de as loskomt. Die leg je even apart en dan kun je met de hand de body er gewoon aftrekken (Die veertjes schieten niet zomaar los en mocht dat gebeuren, dan haak je die zo weer terug vast) Succes !!
Thanks, ik zal van het weekend eens kijken .....
Quoten: Origineel geplaatst door driebiebu op 24 Maart 2006
Even een vraagje van een fietstechniek dummy:
Draaien de cranks mee als je het wiel naar voren draait of naar achter ?
Als ik nl. mijn fiets op de Tacx heb staan en ik draai het wiel achteruit, dan draaien mijn cranks ook mee. Als ik het wiel vooruit draai (dus rij-richting) dan blijven ze stilstaan. Goed of fout ?
Sharkman had het in zijn 1e antwoord over schade aan de wielen; in wat voor opzicht ?
greetings from da saus of holland
@ Driebiebu: Dat je cranks meedraaien bij het achteruitdraaien vh wiel is heel normaal. Dit hoort gewoon zo. Bij mij was het zo dat ze ook meedraaiden wanneer het wiel naar voren draaide.
@ Nils: Ik vond het niet moeilijk, ben zelf ook niet super handig, maar heb ook weer geen 2 linker handen oid.
Je moet gewoon de casette eraf halen. Twee imbussen (casette kant een 5, andere kant een 10) en dan gewoon draaien tot de as loskomt. Die leg je even apart en dan kun je met de hand de body er gewoon aftrekken (Die veertjes schieten niet zomaar los en mocht dat gebeuren, dan haak je die zo weer terug vast) Succes !!
Thanks, ik zal van het weekend eens kijken .....
No I'm not big headed my head is just big
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2006
Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad....
Nog even een vraagje. Geldt dit onderhoud alleen voor Mavic body's, of voor body's in het algemeen?
Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad....
Nog even een vraagje. Geldt dit onderhoud alleen voor Mavic body's, of voor body's in het algemeen?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Quote: Origineel geplaatst door Daf treks op 14 Juni 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2006Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad.... Nog even een vraagje. Geldt dit onderhoud alleen voor Mavic body's, of voor body's in het algemeen?
Aan een body van shimano kan je eigenlijk weinig doen,maar deze zijn dan ook simpel en vrij goedkoop te vervangen.
DT-naven of de bontrager variant hierop is ook zeker aan te raden de body ook regelmatig eraf te halen en in te olieën.
Bij mijn nieuwe easton wielset raadde de FM mij ook aan deze geregeld eens open te halen.Hij zou het mij trouwens een keer voordoen omdat ik met deze wielset nog geen ervaring heb.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2006Je moet de body van je Ksyriums eraf halen en opnieuw inoliën met mavic olie ( bij normaal gebruik moet dit om de drie maanden). En ja een meedraaiende crank duit op ingedikt vet in de body en dat kan kwaad.... Nog even een vraagje. Geldt dit onderhoud alleen voor Mavic body's, of voor body's in het algemeen?
Aan een body van shimano kan je eigenlijk weinig doen,maar deze zijn dan ook simpel en vrij goedkoop te vervangen.
DT-naven of de bontrager variant hierop is ook zeker aan te raden de body ook regelmatig eraf te halen en in te olieën.
Bij mijn nieuwe easton wielset raadde de FM mij ook aan deze geregeld eens open te halen.Hij zou het mij trouwens een keer voordoen omdat ik met deze wielset nog geen ervaring heb.