Afgelopen weekend de eerste kilometertjes op m'n nieuwe fiets gemaakt. De SPD pedalen zo "los" mogelijk gezet zodat ik met m'n voeten kan bewegen en gewoon m'n oude trouwe schoenen aan. Toch last van m'n kniëen.
Is het beter om de pedalen wat strakker te zetten zodat m'n voeten niet veel kunnen bewegen?
De plaatjes op m'n schoenen wijzigen lijkt me niet handig, gebruik ze voor meerdere fietsen..
Wie heeft er nuttig advies.
spd, zo los mogelijk of juist niet?
Quoten: Origineel geplaatst door kikker op 15 Maart 2006
Afgelopen weekend de eerste kilometertjes op m'n nieuwe fiets gemaakt. De SPD pedalen zo "los" mogelijk gezet zodat ik met m'n voeten kan bewegen en gewoon m'n oude trouwe schoenen aan. Toch last van m'n kniëen.Is het beter om de pedalen wat strakker te zetten zodat m'n voeten niet veel kunnen bewegen?De plaatjes op m'n schoenen wijzigen lijkt me niet handig, gebruik ze voor meerdere fietsen..Wie heeft er nuttig advies.
Als ik het goed begrijp gebruik je je schoenen voor meerdere fietsen, met 1 spd-systeem, nou heb je alleen op je nieuwe fiets last van je knieen. Het lijkt me dat het dan niet aan het spd-systeem ligt, maar eerder aan de houding op de fiets, dus of de crank's staan verder uit elkaar (externe lagers) of je zadel staat te hoog... Het lijkt me anders dat je van de pedalen ook last zou moeten krijgen op je andere fietsen..
Afgelopen weekend de eerste kilometertjes op m'n nieuwe fiets gemaakt. De SPD pedalen zo "los" mogelijk gezet zodat ik met m'n voeten kan bewegen en gewoon m'n oude trouwe schoenen aan. Toch last van m'n kniëen.Is het beter om de pedalen wat strakker te zetten zodat m'n voeten niet veel kunnen bewegen?De plaatjes op m'n schoenen wijzigen lijkt me niet handig, gebruik ze voor meerdere fietsen..Wie heeft er nuttig advies.
Als ik het goed begrijp gebruik je je schoenen voor meerdere fietsen, met 1 spd-systeem, nou heb je alleen op je nieuwe fiets last van je knieen. Het lijkt me dat het dan niet aan het spd-systeem ligt, maar eerder aan de houding op de fiets, dus of de crank's staan verder uit elkaar (externe lagers) of je zadel staat te hoog... Het lijkt me anders dat je van de pedalen ook last zou moeten krijgen op je andere fietsen..
Quoten: Origineel geplaatst door Sivle op 15 Maart 2006
Het lijkt me dat het dan niet aan het spd-systeem ligt, maar eerder aan de houding op de fiets, dus of de crank's staan verder uit elkaar (externe lagers) of je zadel staat te hoog
Is het altijd zo dat de Q factor van crank's met externe lagers hoger als crank's met een 'nomaal' BB?
Het lijkt me dat het dan niet aan het spd-systeem ligt, maar eerder aan de houding op de fiets, dus of de crank's staan verder uit elkaar (externe lagers) of je zadel staat te hoog
Is het altijd zo dat de Q factor van crank's met externe lagers hoger als crank's met een 'nomaal' BB?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
als ik het goed heb, heeft de veerspanning instelling niet echt invloed op je speling, alleen op de weerstand bij in en uitklikken.Zijn al je pedalen van shimano ? wat veel merken hebben wel een zgn spd systeem, maar de plaatjes verschillen behoorlijk, waardoor je soms muurvast zit met een niet passend plaatje.check bijv even of de plaatjes die bij je nieuwe spd pedalen het zelfde zijn als die nu onder je schoen zitten.je kan natuurlijk ook gewoon je pedalen overzetten, is niet ideaal, maar misschien voor nu even een oplossing..
gr.
gr.
Quote: Origineel geplaatst door wezep op 16 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Sivle op 15 Maart 2006Het lijkt me dat het dan niet aan het spd-systeem ligt, maar eerder aan de houding op de fiets, dus of de crank's staan verder uit elkaar (externe lagers) of je zadel staat te hoog
Is het altijd zo dat de Q factor van crank's met externe lagers hoger als crank's met een 'nomaal' BB?
neen hoor, dat is niet zo.
Het enige verschil kan ts dubbel & triple zitten, maar de externe lagers staan niet verder van de as.
Quoten: Origineel geplaatst door Sivle op 15 Maart 2006Het lijkt me dat het dan niet aan het spd-systeem ligt, maar eerder aan de houding op de fiets, dus of de crank's staan verder uit elkaar (externe lagers) of je zadel staat te hoog
Is het altijd zo dat de Q factor van crank's met externe lagers hoger als crank's met een 'nomaal' BB?
neen hoor, dat is niet zo.
Het enige verschil kan ts dubbel & triple zitten, maar de externe lagers staan niet verder van de as.
De fiets zit heerlijk, maar wel anders dan m'n oude fiets. Zadel is wat breder en m'n houding anders....
Pedalen overzetten wil ik niet, had el chepo pedalen en nu veel mooiere.
Heb gisteren één schoenplaatje heel klein beetje veranderd en nu niet zo'n onwijze pijn meer, maar ideaal is het nog niet.
Pedalen overzetten wil ik niet, had el chepo pedalen en nu veel mooiere.
Heb gisteren één schoenplaatje heel klein beetje veranderd en nu niet zo'n onwijze pijn meer, maar ideaal is het nog niet.