Remmen afstellen
Ik heb mijn fiets nu geruime tijd en het wordt tijd dat ik de remmen opnieuw bijstel. De remhendel komt veel te ver naar "binnen".Ik hoor/lees echter over meerdere, verschillende aanpakken om de rem bij te stellen.De verschillende opties:1) Door deze bij te stellen (draaien) wordt de verhouding binnenkabel/buitenkabel veranderd waardoor je weer "sneller"remt.2)Zelfde idee alleen dan dus door deze aan te draaien.3) Dit is toch alleen voor de fijn afstelling?4) Door de binnenkabel los te halen van de rem, deze iets strakker te trekken en de kabel weer vast te klemmen in de rem.ps. de rest van de bouten in de rem die zichtbaar zijn op de foto, boven de pijl v/d 3 en tussen de rem en de voorvork zijn toch alleen om de rem zelf uit elkaar te halen en de rem aan de voorvork te monteren?!Ik voel me een beetje suf om dit zo te vragen maar ik wil mezelf een beetje "bijscholen" op fiets technisch gebied maar wil het wel graag goed doen......en als iedereen dan wat anders gaat zeggen..........ps2 Jammer, plaatjes linken via Hyves doet ie dus niet. Ik krijg de indruk dat Imageshack limiet verlaagd heef oid, foto's die ik eerst wel kon uploaden kunnen nu niet meer, te groot.De foto is nu wel beetje groot uitgevallen, naja, is het wel duidelijk.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Hee cas,
Ten eerste optie 2: volg dat kabeltje eens helemaal van begin- tot eindpunt, en denk dan nog eens goed na over die optie...
Ik deed eerst altijd optie 4, dat werkt op zich prima maar is enigzins bewerkelijk. Als ik tegenwoordig de remblokjes iets dichter bij of verder weg van de remvlakken wil zetten gebruik ik gewoon optie 1, verreweg het makkelijkst.
Maar wellicht hebben de experts er nog andere ideeen bij. Optie 3 heb ik zelf geen ervaring mee.
Ten eerste optie 2: volg dat kabeltje eens helemaal van begin- tot eindpunt, en denk dan nog eens goed na over die optie...
Ik deed eerst altijd optie 4, dat werkt op zich prima maar is enigzins bewerkelijk. Als ik tegenwoordig de remblokjes iets dichter bij of verder weg van de remvlakken wil zetten gebruik ik gewoon optie 1, verreweg het makkelijkst.
Maar wellicht hebben de experts er nog andere ideeen bij. Optie 3 heb ik zelf geen ervaring mee.
Optie 2 is je voorderailleur
Optie 3 is de links/rechtsverhouding (kan even niet op de technische benaming komen) van de armen van de rem. Dus om je rem iets naar links of rechts te richten.
Optie 1 kan helpen voor de kleine correctie bv dor begin slijtage remblokken.
Optie 3 is de links/rechtsverhouding (kan even niet op de technische benaming komen) van de armen van de rem. Dus om je rem iets naar links of rechts te richten.
Optie 1 kan helpen voor de kleine correctie bv dor begin slijtage remblokken.
Niet zeuren maar rijden
Ik zou zeggen, gewoon nieuwe remblokjes erop. En de binnenkabel van de remhoef los maken en deze vervolgens opnieuw spannen (optie 4 dus). De stelschroef op de remhoef gebruik je alleen voor fijnafstelling. Stelschroef twee is uhmm....hehe.....voor je v-derailleur.
No1: Pina (behalve de lak )<br>
No2: the rest
No2: the rest
Quoten: Origineel geplaatst door Vinylly op 15 Maart 2006
1)Ik zou zeggen, gewoon nieuwe remblokjes erop. 2) Stelschroef twee is uhmm....hehe.....voor je v-derailleur.
1) Nou, de blokjes zijn nog lang niet op, lijkt me dus wat overbodig.2)Ik was erg moe en bezig met andere dingen toen ik dit postte zullen we maar zeggen..........Met 1) moet de klus dus te klaren zijn........Bedankt voor de reacties!
1)Ik zou zeggen, gewoon nieuwe remblokjes erop. 2) Stelschroef twee is uhmm....hehe.....voor je v-derailleur.
1) Nou, de blokjes zijn nog lang niet op, lijkt me dus wat overbodig.2)Ik was erg moe en bezig met andere dingen toen ik dit postte zullen we maar zeggen..........Met 1) moet de klus dus te klaren zijn........Bedankt voor de reacties!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox
Optie1: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg niet al te groot is
Optie 2: is jouw V-derailleur !!
Optie 3: Dient om de remhoef te centreren zodat de remblokjes L en R evenver van de velg staan
Optie 4: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg groot is
Optie 2: is jouw V-derailleur !!
Optie 3: Dient om de remhoef te centreren zodat de remblokjes L en R evenver van de velg staan
Optie 4: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg groot is
alu-carbon
Quoten: Origineel geplaatst door math2 op 19 Maart 2006
Optie1: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg niet al te groot is
Optie 2: is jouw V-derailleur !!
Optie 3: Dient om de remhoef te centreren zodat de remblokjes L en R evenver van de velg staan
Optie 4: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg groot is
Hoi,
Blijf je best af maar als het in extreme gevallen toch moet dan kan het daar mee worden geklaard. Meestal in het geval van onregelmatig afslijten van de remblokjes b.v. wat op zich al een indicatie is dat ze al van aanvang aan niet gecentreerd waren. Dat doe je eerst en vooral bij de montage van de rem aan de achterzijde van de vork waar de rem wordt gemonteerd. Nooit door wringen aan de remhoeven de rem proberen te centreren.
Ten tweede kan je met een klein imbussleuteltje ook de veerspanning op de hoeven instellen. Door ze aan beide zijden gelijkmatig in te draaien verhoog je de spanning op de veer. De fabrieksinstelling voldoet voor de meeste normale doeleinden.
Mits je niet al te hoge velgen hebt is het zeer handig om bij vervanging van de blokjes gebruik te maken van een Tacx werktuigje (Tacx brake shoe tuner in het Engels) waarmee je in een klap ook de hoek van je blokjes instelt samen met een correcte afstand tot de velgrand.
Altijd remoppervlakken en remblokjes absoluut vet- en olievrij houden. Rubberresten op de vlegrand zijn vaak makkelijk te verwijderen met een onvetter of alcohol. Kijk ook de binnenzijde van de blokjes na op restjes van aluminium en hou ze vrij van zand en andere junk. Wielen af en toe nakijken op voldoende dikke remrand en scheurtjes of diepe krassen in de remranden.
Leer te remmen alsof je geen achterrem hebt, dus zoveel mogelijk de voorrem gebruiken. De achterrem is voor het betere gooi en smijtwerk voorbehouden......
Blokkerende wielen leiden niet tot een kortere remafstand maar maken de fiets enkel stuurloos. Bij warm weer is brutaal remmen soms oorzaak van een al even brutale klapband, in het beste geval een afgevlakte band die klaar is voor de vuilbak.
Ciao,
Optie1: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg niet al te groot is
Optie 2: is jouw V-derailleur !!
Optie 3: Dient om de remhoef te centreren zodat de remblokjes L en R evenver van de velg staan
Optie 4: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg groot is
Hoi,
Blijf je best af maar als het in extreme gevallen toch moet dan kan het daar mee worden geklaard. Meestal in het geval van onregelmatig afslijten van de remblokjes b.v. wat op zich al een indicatie is dat ze al van aanvang aan niet gecentreerd waren. Dat doe je eerst en vooral bij de montage van de rem aan de achterzijde van de vork waar de rem wordt gemonteerd. Nooit door wringen aan de remhoeven de rem proberen te centreren.
Ten tweede kan je met een klein imbussleuteltje ook de veerspanning op de hoeven instellen. Door ze aan beide zijden gelijkmatig in te draaien verhoog je de spanning op de veer. De fabrieksinstelling voldoet voor de meeste normale doeleinden.
Mits je niet al te hoge velgen hebt is het zeer handig om bij vervanging van de blokjes gebruik te maken van een Tacx werktuigje (Tacx brake shoe tuner in het Engels) waarmee je in een klap ook de hoek van je blokjes instelt samen met een correcte afstand tot de velgrand.
Altijd remoppervlakken en remblokjes absoluut vet- en olievrij houden. Rubberresten op de vlegrand zijn vaak makkelijk te verwijderen met een onvetter of alcohol. Kijk ook de binnenzijde van de blokjes na op restjes van aluminium en hou ze vrij van zand en andere junk. Wielen af en toe nakijken op voldoende dikke remrand en scheurtjes of diepe krassen in de remranden.
Leer te remmen alsof je geen achterrem hebt, dus zoveel mogelijk de voorrem gebruiken. De achterrem is voor het betere gooi en smijtwerk voorbehouden......
Blokkerende wielen leiden niet tot een kortere remafstand maar maken de fiets enkel stuurloos. Bij warm weer is brutaal remmen soms oorzaak van een al even brutale klapband, in het beste geval een afgevlakte band die klaar is voor de vuilbak.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 19 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door math2 op 19 Maart 2006
Optie1: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg niet al te groot is
Optie 2: is jouw V-derailleur !!
Optie 3: Dient om de remhoef te centreren zodat de remblokjes L en R evenver van de velg staan
Optie 4: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg groot is
Hoi,
Blijf je best af maar als het in extreme gevallen toch moet dan kan het daar mee worden geklaard. Meestal in het geval van onregelmatig afslijten van de remblokjes b.v. wat op zich al een indicatie is dat ze al van aanvang aan niet gecentreerd waren. Dat doe je eerst en vooral bij de montage van de rem aan de achterzijde van de vork waar de rem wordt gemonteerd. Nooit door wringen aan de remhoeven de rem proberen te centreren.
Ten tweede kan je met een klein imbussleuteltje ook de veerspanning op de hoeven instellen. Door ze aan beide zijden gelijkmatig in te draaien verhoog je de spanning op de veer. De fabrieksinstelling voldoet voor de meeste normale doeleinden.
Mits je niet al te hoge velgen hebt is het zeer handig om bij vervanging van de blokjes gebruik te maken van een Tacx werktuigje (Tacx brake shoe tuner in het Engels) waarmee je in een klap ook de hoek van je blokjes instelt samen met een correcte afstand tot de velgrand.
Altijd remoppervlakken en remblokjes absoluut vet- en olievrij houden. Rubberresten op de vlegrand zijn vaak makkelijk te verwijderen met een onvetter of alcohol. Kijk ook de binnenzijde van de blokjes na op restjes van aluminium en hou ze vrij van zand en andere junk. Wielen af en toe nakijken op voldoende dikke remrand en scheurtjes of diepe krassen in de remranden.
Leer te remmen alsof je geen achterrem hebt, dus zoveel mogelijk de voorrem gebruiken. De achterrem is voor het betere gooi en smijtwerk voorbehouden......
Blokkerende wielen leiden niet tot een kortere remafstand maar maken de fiets enkel stuurloos. Bij warm weer is brutaal remmen soms oorzaak van een al even brutale klapband, in het beste geval een afgevlakte band die klaar is voor de vuilbak.
Ciao,
Wat voor maat centreerboutje zit er in een Shimano rem??? Ik baal er altijd van als er zand in komt en de kruiskopschroevendraaier er niet goed in past. Kan je die boutjes in de ijzerhandel krijgen???
Quoten: Origineel geplaatst door math2 op 19 Maart 2006
Optie1: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg niet al te groot is
Optie 2: is jouw V-derailleur !!
Optie 3: Dient om de remhoef te centreren zodat de remblokjes L en R evenver van de velg staan
Optie 4: wanneer de afstand tussen remblokjes en velg groot is
Hoi,
Blijf je best af maar als het in extreme gevallen toch moet dan kan het daar mee worden geklaard. Meestal in het geval van onregelmatig afslijten van de remblokjes b.v. wat op zich al een indicatie is dat ze al van aanvang aan niet gecentreerd waren. Dat doe je eerst en vooral bij de montage van de rem aan de achterzijde van de vork waar de rem wordt gemonteerd. Nooit door wringen aan de remhoeven de rem proberen te centreren.
Ten tweede kan je met een klein imbussleuteltje ook de veerspanning op de hoeven instellen. Door ze aan beide zijden gelijkmatig in te draaien verhoog je de spanning op de veer. De fabrieksinstelling voldoet voor de meeste normale doeleinden.
Mits je niet al te hoge velgen hebt is het zeer handig om bij vervanging van de blokjes gebruik te maken van een Tacx werktuigje (Tacx brake shoe tuner in het Engels) waarmee je in een klap ook de hoek van je blokjes instelt samen met een correcte afstand tot de velgrand.
Altijd remoppervlakken en remblokjes absoluut vet- en olievrij houden. Rubberresten op de vlegrand zijn vaak makkelijk te verwijderen met een onvetter of alcohol. Kijk ook de binnenzijde van de blokjes na op restjes van aluminium en hou ze vrij van zand en andere junk. Wielen af en toe nakijken op voldoende dikke remrand en scheurtjes of diepe krassen in de remranden.
Leer te remmen alsof je geen achterrem hebt, dus zoveel mogelijk de voorrem gebruiken. De achterrem is voor het betere gooi en smijtwerk voorbehouden......
Blokkerende wielen leiden niet tot een kortere remafstand maar maken de fiets enkel stuurloos. Bij warm weer is brutaal remmen soms oorzaak van een al even brutale klapband, in het beste geval een afgevlakte band die klaar is voor de vuilbak.
Ciao,
Wat voor maat centreerboutje zit er in een Shimano rem??? Ik baal er altijd van als er zand in komt en de kruiskopschroevendraaier er niet goed in past. Kan je die boutjes in de ijzerhandel krijgen???