Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuur omhoog, kan dat?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 15 mar 2006 05:37

Quoten: Origineel geplaatst door JeroenM op 12 Maart 2006

Ik ben een fiets leek, en heb net een nieuwe (2ehands) fiets dus vergeef me onnozelheid... :)Goed, wat ik me afvroeg, is of het stuur ook ietsje hoger kan. Ik vind dat ik ietsje te diep zit. Het zadel staat op precies de goede hoogte, dus die pas ik liever niet aan. Misschien moet ik mezelf wat meer gewennen met deze 'racehouding', dat zou ook kunnen. Maar iemand een idee of het stuur een cm'tje ofzo omhoog kan. ?


Hoi,
Een volle cm zal misschien net wat teveel gevraagd zijn maar in wezen is het geen enkel probleem als er tussen de rand van de vork en de top van de stuurpen een cm opening is. Het verschil vul je met een of meerdere vulringen op. Vaak maken enkele milimeters hoger of lager al een wereld van verschil, even uitproberen eventueel met behulp van een FM of iemand met kennis van zaken.
Anderzijds is het inderaad ook zo dat je na verloop van tijd wel went aan een lagere positie van het stuur, hangt een beetje af van de soepelheid van de rug en persoonlijke voorkeur. In principe is een verschil van +/- 10cm tussen de bovenrand van het stuur en de rand van het zadel voor een wielrenfiets een goed uitgangspunt. Een ander belangrijk punt is de lengte van de stuurpen zelf plus ook de diepte van de stuurbocht.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

xinram
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 feb 2006 16:58

xinram 13 apr 2006 19:55

Hoe kan ik op de eenvoudigste manier spacers van tussenuit halen ? Kan ik mijn stuur dan terug vastzetten met een spacer boven de stuurpen ( dit om de rugspieren eens te proberen bij een lagere stuurpositie)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 apr 2006 22:28

Ja dat kan, maar bedenk wel (vooral bij een carbon vorkpijp), dat de expander niet helemaal meer netjes op de goede plek zit. Bij lichte vorken kan dan het net te hard aandraaien van de stuurpen het einde van je voorvork betekenen. Eigenlijk moet je dus ook de expander wat lager in de vork monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sports
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2006 22:41

sports 28 apr 2006 17:23

..was nog even benieuwd, als de stuurpen met extra spacers zo (te) hoog komt te staan dat het bovenste stuk buis vd stuurpen net een stukje boven de vorkbuis uitkomt (+/- 2 a 3mm) is dit zeker niet aan te raden. Of kan dit geen kwaad ondanks wat minder stabiliteit?
Ik wil mn stuur ook wat hoger hebben, maar ben niet echt fan van zo´n verlengstuk.
 
 

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 apr 2006 19:53

Het is juist de bedoeling dat de (ahead) stuurpen een klein stukje boven de vorkbuis uitsteekt, anders kan je m niet afstellen. Maar meer dan 2 mm is zeker niet de bedoeling.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sports
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2006 22:41

sports 28 apr 2006 20:39

Ah kee, tnx. Ik doel in ieder geval op de verticale bevestigingsbuis vd stuurpen. In dat geval heb ik ook het idee dat als je te weinig ruimte meer hebt de twee boven schroeven snel te strak aandraait. Maar ik heb nog wel 5 a 6mm ruimte, dat gaat wel goed komen.
 

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 apr 2006 21:20

Wat bedoel je precies??? Dat deze ruimte 5 mm is? Dat is veel te veel hoor!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sports
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2006 22:41

sports 28 apr 2006 21:35

Hoi, nee dat is de ruimte van de vorkbuis die ik over heb. Maar ik was benieuwd welke speling er is voor de stuurpen zodat evt. de vorkbuis niet te laag afgezaagd kan worden.

Plaats reactie