Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Gescheurde Velg

janjanssen
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 mei 2005 22:03

janjanssen 10 mar 2006 11:23

Voor de zoveelste keer heb ik een gescheurd achterwiel bij mijn MTB,de scheur zit waar de remblokjes de velg raken ( V Brake's ).Ik maak heel wat kilometers met deze bike zeg maar woon/werk verkeer , veel mountainebiken kan ik hier niet in Adam , maar rij wel dagelijks door het Amsterdamsebos, dus veel door zand en modder. Ik hou wel van harde banden , en hou dan wel de waarde aan die op de band staat.Ik heb ook een racefiets en daar zijn de banden natuurlijk hard opgepomp , misschien moet het bij een mtb wel wat minder .   
Is dit slijtage en niet te voorkomen?
Is mijn bandenspanning te hoog,bv voor de velg?
Is de Magura HS-33 misschien beter?
Schijfremmen lijken mij zelf overbodig.
wie oh wie heeft dit ook meegemaakt en hoe kun je dit dus voorkomen.
vast bedankt !!!
 
gr Jan Janssen

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 10 mar 2006 12:19

>> Is dit slijtage en niet te voorkomen?
Velgen met keramische velg-vlakken zijn veel slijtvaster en hebben een beter remwerking. Als je een nieuwe velg laat spaken zou ik zeker voor een keramisch exemplaar gaan.
>> Is mijn bandenspanning te hoog,bv voor de velg?
Op veel MTB velgen staat een maximale banden spanning aangegeven van 3- 3.5 Bar aangegeven. Ik rijd zelf met 2.5 bar (hardtail met 2.4" brede banden). Een hogere druk gaat ten koste van confort.
>> Is de Magura HS-33 misschien beter?
Betere remwerking ja maar of de slijtage aan je velg daarmee minder zal zijn betwijfel ik. Overigens heb ik ze zelf ook op mijn MTB.
Je zou ook kunnen overwegen om zachtere remblokken te monteren maar ja, dan slijten die weer sneller.

janjanssen
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 mei 2005 22:03

janjanssen 11 mar 2006 11:58

Hoi Toni , bedankt voor je reactie ..ps ik zag een setje Magura remmen liggen bij een fietsenwinkel in de etalage compleet voor en achter voor 89 euro. Kon niet zien of dit de hs 33 betreft  er lag wel een papiertje op de achtergrond waar hs 33 stond ,maar het kan ook de hs 11 zijn.De winkel was gesloten maar ga toch nog even kijken.Het is echt zo een winkeltje die  waarschijnlijk 1 keer zo een set heeft aangekocht maar niet verkoopt, je weet nooit .
ps wat is precies het verschil tussen de hs33 en hs 11?.
gr Jan Jannsen
 
gr Jan Janssen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2006 12:23

De hs33 wordt met brakeboosters verkocht. De HS11 zonder, en je hebt ze bij de meeste frames wel nodig omdat je anders het frame kapot remt. Bij je verende voorvork heb je ze zo ie zo nodig, anders moet je vrij snel een nieuwe kopen.
Verder heeft de HS33 nog een stuk meer remkracht dan de HS11.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

janjanssen
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 mei 2005 22:03

janjanssen 11 mar 2006 13:08

Amclassic-Fan , bedankt voor de info ,,zo leer je weer wat.
gr Jan Janssen

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 12 mar 2006 23:11

Je bent nooit te jong om te leren
Ps. Dat zijn knappe velgen die je nu onder je baggeraar hebt Neeltje.
En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar je nieuwe Giovanni racer!!!

paulmere
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2006 19:52

paulmere 06 apr 2006 23:38

Gescheurde velgen, klinkt bekend. Heb zelf Klein Attitude met Bontrager velgen die om de haverklap scheuren. Heb ze nu vervangen door goedkopere, zwaardere alu-velgen. Gebruik nu XT V-brakes en cassetteremblokjes met 3 compounds in 1 blokje.
Gaat beter, maar blijven slijten.
Goede remedie: bike ophangen in schuur en niet meer op rijden!
Be a realist, Stay a dreamer!

Plaats reactie