Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

banden verslijten bij Tacx

hp
Forum-lid

Gebruikersavatar hp 15 nov 2010 15:38

Goedemiddag,

Ik heb enige tijd geleden een tacx cycletrack overgekocht.
(zo een, zeg maar: http://www.futurumshop.nl/product/6119- ... 1810.phtml)

eerste keer op rijden ging prima. de tweede keer had ik m niet goed afgesteld, waardoor het achterwiel langs de plastic ombouw van het vliegwiel schraapte, met als gevolg dat mn band een flink stuk was afgeschaafd. ik heb toen het vliegwiel weer goed gezet (zodat hij nergens tegen aan liep, enkel tegen het vliegwiel dus), maar het probleem bleef zich voordoen: hij bleef mn band 'aanvreten'. Deze band is nu verloren (in ieder geval voor buiten rijden), wat niet zo erg is, maar ik zou graag de tacx willen maken, of in ieder geval willen weten wat er mis is.

Heeft iemand anders een vergelijkbaar probleem met de tacx? en wat is gangbaar wat betreft het slijten van je banden op een tacx?

Alvast dank voor de hulp.

kweekel
Forum-lid

kweekel 15 nov 2010 15:43

Volgens mij staat daar al een half forum over vol geschreven. Zoek 'ns onder Tacx.
Jan

marcodej
Forum-lid

marcodej 15 nov 2010 15:55

Een Tacx vreet inderdaad gewone bandjes. Er zijn dan ook speciale trainingsbandjes die minder snel slijten. Van Tacx zelf, maar ik heb ze ook van Continental.
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 nov 2010 16:06

Gewone racebandjes die (bijna) versleten zijn gedurende het wegseizoen bewaren en die in de winter definitief oprijden op de Tacx.
Speciale bandjes nog nooit gebruikt en ook niet gemist.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

rick8245
Forum-lid

rick8245 15 nov 2010 17:06

Ik heb in het begin ook gewone bandjes gebruikt en na een training zaten de rubber korreltjes van de band aan de muur. Ik heb toen contact gezocht met Tacx en zij adviseerde mij een Tacx trainings band.

Deze band heb ik nu al een 2 jaar in gebruik en hij is nog steeds niet versleten
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 15 nov 2010 17:30

Klopt. Gewone banden geven rubber residu! Ik gebruik sinds 2 jaar ook de tacx band, deze vertoond nog nagenoeg geen slijtage. (Kan ook aan mijn geringe gebruik liggen ;) )
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 15 nov 2010 18:32

Persoonlijk vind ik het knap als je je band over het vliegwiel laat lopen. Maar goed Ik heb op dit moment nog een gewone wegband op de velg zitten, en die is na 15 uur gebruik nog niet noemenswaardig versleten. Op de tacx is het trouwens ook heel belangrijk dat de band goed hard is, slappe banden slijten een stuk sneller.

hp
Forum-lid

Gebruikersavatar hp 15 nov 2010 19:07

mensen, dank voor de reacties. Scottwilko, erg scherp van je ;)
ik wist even niet hoe ik dat deel van de tacx moest noemen. Ik ga mn band in ieder geval heel hard oppompen in het vervolg, en waarsch tzt ook een aparte tacx band aanschaffen. :)

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 15 nov 2010 20:12

Michelin Speedium, bijna versleten trainingsbandjes, hielden het absurd lang vol. Jarenlang blijven ze het doen (4 jaar al inmiddels, met gemiddeld 3 a 4 uur tacxen in de winter). Leek wel alsof de hitte van het rijden een heel harde rubberlaag had gecreeerd. Aan de andere kant: Had eens lang geleden 20 mm traditionele bandjes erop liggen. Die hielden het ongeveer 2 uur vol voordat ze compleet vernield waren (vanuit nieuwstaat). Rubber was gewoon te zacht. Lekke banden op de Tacx. Lachen.

De meeste 23 mm banden doen het redelijk. Maar de speciale banden zijn net wat beter. En die rubberen flubbertjes zijn inderdaad mega-irritant.

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 nov 2010 21:20

rick8245 schreef:Ik heb toen contact gezocht met Tacx en zij adviseerde mij een Tacx trainings band.
Categorie "wij van WC eend adviseren WC eend".
Had je een ander antwoord verwacht?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

yoda
Forum-lid

yoda 15 nov 2010 21:37

ik heb zelf de continetal trainings band. Werkt goed en gaat al 2 winters zonder problemen mee. Mijn vriendin gebruikt versleten buitenbandje. Die gaan ook goed alleen zorgen ze voor wat meer rommel (wat meer rubber deeltjes)
Do or Do not.. There is no try

neel
Forum-lid

Gebruikersavatar neel 16 nov 2010 13:38

ponsteen schreef:Michelin Speedium, bijna versleten trainingsbandjes, hielden het absurd lang vol. Jarenlang blijven ze het doen (4 jaar al inmiddels, met gemiddeld 3 a 4 uur tacxen in de winter). Leek wel alsof de hitte van het rijden een heel harde rubberlaag had gecreeerd. Aan de andere kant: Had eens lang geleden 20 inch traditionele bandjes erop liggen. Die hielden het ongeveer 2 uur vol voordat ze compleet vernield waren (vanuit nieuwstaat). Rubber was gewoon te zacht. Lekke banden op de Tacx. Lachen.

De meeste 23 inch banden doen het redelijk. Maar de speciale banden zijn net wat beter. En die rubberen flubbertjes zijn inderdaad mega-irritant.

Ik neem aan dat je een breedte van 20 en 23 mm bedoeld in plaats van inch?

Plaats reactie