Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vetverbranding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jan 2007 13:03

Ik kan me voorstellen dat het lichaam wat efficiënter wordt zoals jij stelt, dus dat waar een man normaal 2400 kcal nodig heeft er nu bijv nog maar 2000 of nog minder nodig heeft om de dag door te komen. Maar de uren op de fiets kan je lichaam niet in 1 keer veel efficienter worden volgens mij, want die spieren hebben nu eenmaal een aanzienlijke hoeveelheid energie nodig om iedere keer die pedalen weer rond te krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

greg_v
Forum-lid

greg_v 24 jan 2007 18:21

Ik stel eerder dat je lichaam meer vet zal aanzetten. als jij de reserves gaat aanboren trekt je lichaam plots aan de alarmbel om zn reserves te behouden.
60% of the time, it works ALL the time !

motta
Forum-lid

motta 25 jan 2007 13:13

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Januari 2007
Dat laatste lijkt me niet, als ik 600 km in een week op een fiets ga zitten dan kan kan ik het nauwlijks meer aaneten. Je verbrand dan makkelijk 5000 kcal per dag.

5000 kcal/dag lijkt mij 3000 kcal boven het gewone rustmetabolisme (2000 kcal/dag)
gerekend à 600 kcal/uur is dat 5u fietsen of zo'n 150 km/dag .
Ik hoop dat je dit geen 7 dagen per week doet Amclassic ?
Motta

gillio
Forum-lid

gillio 24 mei 2007 17:45

Quoten: Origineel geplaatst door Greg_v op 24 Januari 2007

Nog effe dit; sinds wanneer telt metabolisme niet meer mee ? ik lees hier niet direct iets over. Als je begint te trainen komt je metabolisme hoger te liggen. je kalorieverbruik per dag is hoger  als je traint. Begin je echter heel veel te trainen trekt je lichaam aan de alarmbel want je verbruikt veel te veel naar gelang je binnekrijgt en dus gaat je metabolisme vertragen. Ofwel blijf je dan op hetzelfde gewicht. Maar als je honger groot is , is de kans reeel dat je bijkomt.

Dit is precies wat ik zoek, even omhoog met dit topic!!
Volgens mij klopt dit n.l.
Als ik 150 km per week of meer fiets heb ik onwijze trek in eten de hele dag. Ik kan altijd wel wat op. Wat moet ik eraan doen om te voorkomen dat je lichaam constant om maagvulling vraagt i.p.v. dat het de vetreserves aanspreekt. (die heb ik n.l. genoeg...)

arnofiets
Forum-lid

arnofiets 01 jun 2007 18:13

Over vetvebranding stimuleren: ik train voor de Marmotte dit jaar en ik heb een inspanningstest gedaan waaruit bleek dat ik er aardig voor sta, maar meest opvallende was dat ik al bij een vrij lage intensiteit (te) veel suikers en te weinig vet vebrandt. Dat beeld herken ik wel, ik moet relatief veel meer eten dan anderen tijdens het fietsen. Ik schaats in de winter en de trainingen daarvoor zijn korter en veel intensiever. De sportarts raadde me aan meer, langere en rustigere duurtrainingen te doen. Ik geloof zeker dat dit op langere termijn zal helpen, maar vraag me wel af of dit in de nog 5 weken die ik nog heb tot de Marmotte sterk kan veranderen.
Zijn er mensen met vergelijkbare problemen/ervaringen? Tips? Do's en dont's?

piloot
Forum-lid

piloot 08 feb 2009 13:51

[quote="bianchi rider"]Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 23 Maart 2006

Ik bedoel met hersenloos meer dat bodybuilding in feite geen enkel doel dient, de wereld staat bekend om het gebruik van steroiden en wat voor zooi nog meer. Enige dat je bereikt is dat je er gespierd uitziet zonder dat je ook daadwerkelijk wat wil doen met die spieren. Het is een ongezonde sport en daarom noemde ik het hersenloos. Maar ja, volgens de definitie van sommigen zal fietsen ook wel weer hersenloos zijn....

dat is jouw mening. ik heb net als panschpieng ongeveer 7 jaar aan de halters gehangen en neen, ik deed dat niet om er 'groot' uit te zien (al hoort dat nu eenmaal bij die sport) of om mensen te intimideren. vond het gewoon leuk om mijn grenzen steeds te kunne verleggen, om steeds weer net dat beetje verder te gaan dan ik ooit was geweest. net als ik dat nu tracht te doen met het wielrennen. steeds dat beetje beter worden. is het niet daarom dat we allemaal trainen, wat voor sport je ook beoefent?
ja, die wereld staat bekend om allerlei ongezonde praktijken en dat ga ik niet tegenspreken. dat is ook de reden dat ik gestopt ben want ik wou er verder mee gaan maar ik wou mijn gezondheid niet op het spel zetten.
maar ja, ik vind het nog steeds een prachtige sport en ik kan ervan genieten een mooie atleet te zien poseren net als ik kan genieten van een goeie voetbal wedstrijd of een mooie klassieker of een mooie bergetappe.
maar hersenloos zou ik het niet noemen, het is gewoon een totaal andere sport. en wat de één mooi vind is voor de ander onaanvaardbaar. zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. [/quote]

Toch even bij vermelden dat bodybuilding één van de meest veeleisende sporten is. En dat voeding het belangrijkste is na training. Het vraagt 24 op24 inzet! Je kan perfect aan bodybuilding doen zonder supplementen of steoriden. Maar lichamen zoals ronny coleman dat krijg je niet door alleen kip en eieren te eten natuurlijk.
En een gespierd lichaam dat je op natuurlijke wijze hebt verkregen door enkel te trainen bied voordelen op alle vlakken hoor. Hoe meer spieren hoe meer verbranding in rust dus weg met het vet lol. En extremen zijn er overal natuurlijk.
Ieder zijn ding cheers ;) beetje off topic maar moest het even kwijt oeps.

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 08 feb 2009 22:33

Hoi
IDD, helaas voor sommigen hier, zitten er enorm veel overeenkomsten tussen wielrennen en Bodybuilding. Zoals de 24/7 mentaliteit/inzet van wielrenners en BB'ers, en hun karakter.

En het mooie is, dat heel veel wieler- en schaatscoaches de "hersenloze" begeleiders vragen naar de dieet-methodes en hoe ze het allemaal doen om iemand te prepareren voor de wedstrijd. En dan doel ik niet eens op doping, maar puur op dieet, supplementen, training en de theorie erachter. Want hun knowhow is echt lichtjaren vooruit tov wielrennen!!!!!

MVG

oempf
Forum-lid

oempf 16 feb 2009 19:50

De "hersenloze"hebben idd veel know how betreffende voeding en vetverbranding,...en niet onbelangrijk ze kunnen dit ook middels onderzoeken en praktijk voorbeelden aantonen.
Zoals al eerder werd vermeld is de term nogal "kort door de bocht".(en respectloos)
Voor de mensen die meer willen weten over vetverbranding en voeding is de volgende link mss wel iets.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/

nagtie
Forum-lid

nagtie 12 apr 2010 01:59

Ik fiets en sport op het moment vooral om vet te verbranden.
En wat ik er nu over weet is dat het niks met nuchtere maag te maken heeft.
Wanneer je sport verbrand je altijd langer meer calorien dan alleen de sport tijd.
Dit gaat zelfs zover dat je tijdens de inspanning minder verbrand dan daarna. De verbranding kan tot 2 dagen oplopen.
Zelfde als kracht training, dit is niet alleen voor spier opbouw, wanneer je je spieren traint zul je moeten herstellen en dit kost nu juist zoveel calorien.

Wanneer je het op een lege maag doet zul je wel meer verbranden, want je gaat gelijk vet verbranden. Als ik 's morgens vroeg moet werken (om 7.00 beginnen) ontbijt ik altijd met de clienten rond 8.00. Daarvoor ontbijt ik nooit, maar heb dan om 8.00 zoveel honger dat je meer eet dan je anders zou eten.

rufio
Forum-lid

Gebruikersavatar rufio 12 apr 2010 13:52

[quote="ArnoFiets"]meest opvallende was dat ik al bij een vrij lage intensiteit (te) veel suikers en te weinig vet vebrandt. Dat beeld herken ik wel, ik moet relatief veel meer eten dan anderen tijdens het fietsen. [/quote]

Heej Arno, ik heb precies hetzelfde probleem.
De sportarts adviseerde gewoon veel lange D1 ritten (vetverbranding optimaliseren) te rijden, wat natuurlijk vrij saai is.
Misschien heeft iemand anders nog goede tips?

stoli
Forum-lid

stoli 19 apr 2010 07:21

ik las vandaag iets over de cayenne peper.
iemand hier ervaring mee? het klinkt te mooi om waar te zijn, want ik ken niemand die het gebruikt en heb er nog nooit over gehoord..

bijvoorbeeld deze link:
http://www.metabolisme.be/stofwisseling ... eling.html

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 apr 2010 09:48

[quote="Rufio"]Misschien heeft iemand anders nog goede tips?[/quote]

No glory without pain! :D. D1 is toch niet saai. Lekker fietsen in je omgeving, nieuwe wegen ontdekken.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie