Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

vastdraaien stuur, stuurpen en spacers

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 09 mar 2006 12:32

Ik kan het nergens vinden hoe vast je een stuur mag vastzetten in de stuurpen. Ik ga namelijk mijn Ritchey alu stuur vervangen voor een Ritchey carbon stuur.Ik heb eeb Ritchey WCS stuurpen waarin het stuur is vastgezet met 4 schroeven. Hoe vast mag je deze schroeven aandraaien?
Ook zou ik graag willen weten hoe vast je de remgrepen mag vastzetten op het stuur. Ik gebruik een momentsleutel.
Als je spacers gaat vervangen moet je dan alleen je stuurpenkap losdraaien en de bouten van de stuurpen zodat de stuurpen los zit en eraf gehaald kan worden? Valt dan niet meteen de voorvork uit het frame?
Kortom hoe moeilijk is dit?

Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

jee-es
Forum-lid

jee-es 09 mar 2006 13:18

Moeilijk is het zeker niet. De aanhaalmomenten van een WCS voorbouw zijn max 5nm, althans zo staat op mijn WCS te lezen Of dit anders is bij een carbon stuur weet ik niet. Er staat niets speciaals vermeld op hun site, dus ga ik er eigenlijk vanuit dat de aanhaal momenten gelijk zijn. Ik draai mijn STI's net zo vast dat ik ze niet kan verschuiven als ik op de fiets zit. Niet muurvast dus. Als je de topcap los draait en de voorbouw ook dan kan je idd de voorvork zo uit het frame nemen. De topcap is er alleen maar voor om wat voorcompressie op het balhoofd te zetten. Nadat je de voorbouw hebt vastgedraait heeft ie eigenlijk geen functie meer, anders dan het buitenhouden van vuiligheid.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 09 mar 2006 15:41

Zorg er bij een vierboutsbevestiging ook voor dat je kruislings de bouten aandraait, dus eerst linksboven, dan rechtsonder, dan linksonder, dan rechtsboven. Eerst alles op 3/4 van het max. aanhaalmoment, dan nog een keer tot 100 van het moment. Beide keren kruislings dus.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 mar 2006 17:25

Zou moet je Ritchey WCS (de versie van 04-05 dus met gekleurd logo) dus niet aandraaien. Je moet 1e de bovenste 2 bouten vast draaien en daarna de onderste 2 tot iets van 5 Nm aantrekken met momentsleutel. De exacte waardes staan ook op de website van Ritchey.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 09 mar 2006 17:33

Oh, bij Syntace wel, dacht dat voor alle vierbouts stuurpennen gold... Mijn excuses.

Plaats reactie