Bij het monteren van een compact crankstel loop ik tegen wat 'probleempjes' aan. Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Eerst even de oude spullen:-volledig Ultegra 9v triple groep op een Trek 5500 (2003 model)
Het volgende is/wordt veranderd:-achterder. is een Dura-Ace 10v double geworden -voorder. is een Ultegra 10v double geworden-crankstel is een Bontrager RaceXlite carbon 50/36 geworden (is gelijk aan de Truvativ Rouleur carbon, dus met GXP externe lagers)-rest is gelijk, dus 9v shifters, ketting en cassette
Voorafgaand aan de montage hiervan (zelf nog nooit gedaan) eerst het volgende gedaan:-goed gereedschap gekocht: Pro koffer-manual gedownload en gelezen-topic van TS-Biker gelezen en uitgeprint
Vervolgens alles gedemonteerd wat moest gebeuren.Eerst lagers gemonteerd volgens handleiding: netjes montagepasta (van Shimano) gebruikt en de ring van Trek, ter bescherming van het carbon frame (heeft dit zin??).Vervolgens het crankstel (ook op de juiste plaatsen vet: lagervet (van Shimano)) en gemonteerd. De bout moest met een kleine 50Nm moeten worden aangedraaid: vond ik een beetje veel. Zit nu vast met goed 20Nm, maar nu eerste probleem: crankstel draait niet soepel rond.Als je er een draai aangeeft, gaat die max half rond. Met pedalen bijna een hele slag. Ik merkte wel dat m'n XTR crankstel op m'n ATB ook maar max 2 x rond gaat. Is dit iets om wakker van te liggen.Het crankstel is 2dehands, maar erg weinig km op gereden. Moet lagers worden ingereden?
Vervolgens montage voorder.: deze zou volgens Shimano 1-3 mm boven het grote blad moeten zitten. TS biker heeft het over 3-5 mm. Ik kan de der. niet lager zetten dan 7mm. Komt dat doordat ik een compact crankstel heb met een 50 blad?
Achterder. op zich nog geen problemen.
Vervolgens ketting: ik dacht daar moeten vast een aantal schakels van af. Zoals ik het nu heb kunnen zien, max 2 schakels. Zit er zo weinig verschil in ketting lengte tussen een double uitvoering en triple?Kettinglengte bepaald door grootste verzet te kiezen en dan achterder. wieltjes horizontaal.
Lang verhaal. Hier kort nog even de vragen:-hoe soepel loopt een crankstel (dus zonder ketting)?-moet ik de bout echt met een kleine 50Nm aandraaien?-kan ik nog iets stellen aan m'n voorder., zodat die dichter op m'n crankstel komt?-verschil de kettinglengte tussen een doubleuitvoering (50-12) echt weinig met een triple uitvoering (52-12)
Monteren compact crankstel
Hoi,
"Lang verhaal. Hier kort nog even de vragen:-hoe soepel loopt een crankstel (dus zonder ketting)?-moet ik de bout echt met een kleine 50Nm aandraaien?-kan ik nog iets stellen aan m'n voorder., zodat die dichter op m'n crankstel komt?-verschil de kettinglengte tussen een doubleuitvoering (50-12) echt weinig met een triple uitvoering (52-12)"
- Een BB zonder belasting kan vaak heel stroef zijn en toch heel vlot draaien onder belasting.
- De bout zou ik toch aandraaien volgens de specificaties van de fabrikant.
- Als je VD lager kan dan doe je dat best. Hoe korter de VD bij het blad staat hoe beter ie schakelt. In praktijk is dat meestal 2 a 3mm. Het verbaast me dat ie uberhaupt schakelt bij zo'n grote afstand. Des te meer daar je over een standaard VDer. spreekt die je 16 tanden verschil vraagt te nemen.
-Simplistisch uitgelegd, het verschil in lengte is niet veel meer dan het verschil in omloop tussen de kooi van een korte ADer en een lange ADer.
Ciao,
"Lang verhaal. Hier kort nog even de vragen:-hoe soepel loopt een crankstel (dus zonder ketting)?-moet ik de bout echt met een kleine 50Nm aandraaien?-kan ik nog iets stellen aan m'n voorder., zodat die dichter op m'n crankstel komt?-verschil de kettinglengte tussen een doubleuitvoering (50-12) echt weinig met een triple uitvoering (52-12)"
- Een BB zonder belasting kan vaak heel stroef zijn en toch heel vlot draaien onder belasting.
- De bout zou ik toch aandraaien volgens de specificaties van de fabrikant.
- Als je VD lager kan dan doe je dat best. Hoe korter de VD bij het blad staat hoe beter ie schakelt. In praktijk is dat meestal 2 a 3mm. Het verbaast me dat ie uberhaupt schakelt bij zo'n grote afstand. Des te meer daar je over een standaard VDer. spreekt die je 16 tanden verschil vraagt te nemen.
-Simplistisch uitgelegd, het verschil in lengte is niet veel meer dan het verschil in omloop tussen de kooi van een korte ADer en een lange ADer.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 07 Maart 2006
Hoi,
"Lang verhaal. Hier kort nog even de vragen:-hoe soepel loopt een crankstel (dus zonder ketting)?-moet ik de bout echt met een kleine 50Nm aandraaien?-kan ik nog iets stellen aan m'n voorder., zodat die dichter op m'n crankstel komt?-verschil de kettinglengte tussen een doubleuitvoering (50-12) echt weinig met een triple uitvoering (52-12)"
- Een BB zonder belasting kan vaak heel stroef zijn en toch heel vlot draaien onder belasting.
- De bout zou ik toch aandraaien volgens de specificaties van de fabrikant.
- Als je VD lager kan dan doe je dat best. Hoe korter de VD bij het blad staat hoe beter ie schakelt. In praktijk is dat meestal 2 a 3mm. Het verbaast me dat ie uberhaupt schakelt bij zo'n grote afstand. Des te meer daar je over een standaard VDer. spreekt die je 16 tanden verschil vraagt te nemen.
-Simplistisch uitgelegd, het verschil in lengte is niet veel meer dan het verschil in omloop tussen de kooi van een korte ADer en een lange ADer.
Ciao,
Bedankt voor deze antwoorden. Het lijkt er dus op dat een dergelijk crankstel erg 'stroef' kan lopen. Volgens mij is er een topic geweest dat hier over ging: kan het alleen niet meer vinden (zoeken werkt ook niet altijd perfect).
Bout zou ik aandraaien volgens de specs: hoop alleen niet dat het crankstel dan nog stroever gaat lopen.
Ik krijg de VD echt niet lager: 7 mm is de max. De VD is van het type aanlas, dus heb ook geen speling. Zijn er geen andere opties? Ander plaatje op het frame? Het schakelen heb ik nog niet getest: komt van de week wel.Verder hoeft de VD maar 14tands te schakelen: heb een 36 tands binnenblad en geen 34 tands.
Nog een ander vraagje: als ik m'n crankstel weer eens zou willen demonteren (voor bijv. onderhoud of andere lagers), hoe doe ik dat dan?Heb wel een cranktrekket die perfect werkt op een Shimano crankstel, maar niet op deze Bontrager/Truvativ. Daarvoor is die te klein. Zijn daar andere cranktrekkers voor?
Hoi,
"Lang verhaal. Hier kort nog even de vragen:-hoe soepel loopt een crankstel (dus zonder ketting)?-moet ik de bout echt met een kleine 50Nm aandraaien?-kan ik nog iets stellen aan m'n voorder., zodat die dichter op m'n crankstel komt?-verschil de kettinglengte tussen een doubleuitvoering (50-12) echt weinig met een triple uitvoering (52-12)"
- Een BB zonder belasting kan vaak heel stroef zijn en toch heel vlot draaien onder belasting.
- De bout zou ik toch aandraaien volgens de specificaties van de fabrikant.
- Als je VD lager kan dan doe je dat best. Hoe korter de VD bij het blad staat hoe beter ie schakelt. In praktijk is dat meestal 2 a 3mm. Het verbaast me dat ie uberhaupt schakelt bij zo'n grote afstand. Des te meer daar je over een standaard VDer. spreekt die je 16 tanden verschil vraagt te nemen.
-Simplistisch uitgelegd, het verschil in lengte is niet veel meer dan het verschil in omloop tussen de kooi van een korte ADer en een lange ADer.
Ciao,
Bedankt voor deze antwoorden. Het lijkt er dus op dat een dergelijk crankstel erg 'stroef' kan lopen. Volgens mij is er een topic geweest dat hier over ging: kan het alleen niet meer vinden (zoeken werkt ook niet altijd perfect).
Bout zou ik aandraaien volgens de specs: hoop alleen niet dat het crankstel dan nog stroever gaat lopen.
Ik krijg de VD echt niet lager: 7 mm is de max. De VD is van het type aanlas, dus heb ook geen speling. Zijn er geen andere opties? Ander plaatje op het frame? Het schakelen heb ik nog niet getest: komt van de week wel.Verder hoeft de VD maar 14tands te schakelen: heb een 36 tands binnenblad en geen 34 tands.
Nog een ander vraagje: als ik m'n crankstel weer eens zou willen demonteren (voor bijv. onderhoud of andere lagers), hoe doe ik dat dan?Heb wel een cranktrekket die perfect werkt op een Shimano crankstel, maar niet op deze Bontrager/Truvativ. Daarvoor is die te klein. Zijn daar andere cranktrekkers voor?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Over het stroef lopen is wel wat te verzinnen want dat hoeft niet goed te zijn. Bij de huidige crankstellen met buiten het bracket gelegen lagers is het uiterst belangrijk dat dat bracket goed gevlakt is daar de lagers anders een klein beetje scheef staan en ze dus niet soepel kunnen draaien. Bijkomstig probleem daarbij is ook nog dat de lagers binnen no time af zijn.
Dus eerst maar bij de fm langs om het bracket goed te vlakken want dat gereedschap is te duur voor een hobyist.
Dus eerst maar bij de fm langs om het bracket goed te vlakken want dat gereedschap is te duur voor een hobyist.
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 07 Maart 2006
Over het stroef lopen is wel wat te verzinnen want dat hoeft niet goed te zijn. Bij de huidige crankstellen met buiten het bracket gelegen lagers is het uiterst belangrijk dat dat bracket goed gevlakt is daar de lagers anders een klein beetje scheef staan en ze dus niet soepel kunnen draaien. Bijkomstig probleem daarbij is ook nog dat de lagers binnen no time af zijn. Dus eerst maar bij de fm langs om het bracket goed te vlakken want dat gereedschap is te duur voor een hobyist.
Heb m'n fiets 2 jaar geleden bij een goede FM hier in de buurt gekocht.Standaard werd de fiets afgemonteerd met Dura-Ace, maar ik zocht een fiets met Ultegra. De fiets is dus omgebouwd. Volgens hun wordt bij elke fiets de bracket opnieuw afgevlakt. Dat zou dus ook bij deze gebeurd zijn.Is dit nu (naar 2 jaar) opnieuw nodig?
Over het stroef lopen is wel wat te verzinnen want dat hoeft niet goed te zijn. Bij de huidige crankstellen met buiten het bracket gelegen lagers is het uiterst belangrijk dat dat bracket goed gevlakt is daar de lagers anders een klein beetje scheef staan en ze dus niet soepel kunnen draaien. Bijkomstig probleem daarbij is ook nog dat de lagers binnen no time af zijn. Dus eerst maar bij de fm langs om het bracket goed te vlakken want dat gereedschap is te duur voor een hobyist.
Heb m'n fiets 2 jaar geleden bij een goede FM hier in de buurt gekocht.Standaard werd de fiets afgemonteerd met Dura-Ace, maar ik zocht een fiets met Ultegra. De fiets is dus omgebouwd. Volgens hun wordt bij elke fiets de bracket opnieuw afgevlakt. Dat zou dus ook bij deze gebeurd zijn.Is dit nu (naar 2 jaar) opnieuw nodig?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Quote: Origineel geplaatst door wezep op 07 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 07 Maart 2006Over het stroef lopen is wel wat te verzinnen want dat hoeft niet goed te zijn. Bij de huidige crankstellen met buiten het bracket gelegen lagers is het uiterst belangrijk dat dat bracket goed gevlakt is daar de lagers anders een klein beetje scheef staan en ze dus niet soepel kunnen draaien. Bijkomstig probleem daarbij is ook nog dat de lagers binnen no time af zijn.
Dus eerst maar bij de fm langs om het bracket goed te vlakken want dat gereedschap is te duur voor een hobyist.Heb m'n fiets 2 jaar geleden bij een goede FM hier in de buurt gekocht.
Standaard werd de fiets afgemonteerd met Dura-Ace, maar ik zocht een fiets met Ultegra. De fiets is dus omgebouwd. Volgens hun wordt bij elke fiets de bracket opnieuw afgevlakt. Dat zou dus ook bij deze gebeurd zijn.
Is dit nu (naar 2 jaar) opnieuw nodig?
Als het reeds gedaan is mag je verwachten dat het niet meer nodig is daar zo'n bracket niet ineens weer krom gaat staan. anders weet ik echter niet wat het probleem kan geven en zou ik zeggen als je er onderweg geen hinder van ondervind niets aan doen.
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 07 Maart 2006Over het stroef lopen is wel wat te verzinnen want dat hoeft niet goed te zijn. Bij de huidige crankstellen met buiten het bracket gelegen lagers is het uiterst belangrijk dat dat bracket goed gevlakt is daar de lagers anders een klein beetje scheef staan en ze dus niet soepel kunnen draaien. Bijkomstig probleem daarbij is ook nog dat de lagers binnen no time af zijn.
Dus eerst maar bij de fm langs om het bracket goed te vlakken want dat gereedschap is te duur voor een hobyist.Heb m'n fiets 2 jaar geleden bij een goede FM hier in de buurt gekocht.
Standaard werd de fiets afgemonteerd met Dura-Ace, maar ik zocht een fiets met Ultegra. De fiets is dus omgebouwd. Volgens hun wordt bij elke fiets de bracket opnieuw afgevlakt. Dat zou dus ook bij deze gebeurd zijn.
Is dit nu (naar 2 jaar) opnieuw nodig?
Als het reeds gedaan is mag je verwachten dat het niet meer nodig is daar zo'n bracket niet ineens weer krom gaat staan. anders weet ik echter niet wat het probleem kan geven en zou ik zeggen als je er onderweg geen hinder van ondervind niets aan doen.
die hoogte van je voorderailleur is geen probleem ik heb dezelfde combi en rij zondr problemen, hij zou volgens de regels wat lager mogen maar heeft geen nadelige invloed op het schakelen.
en die bontrager maak je los door het losdraaien van de bout waarmee je linkercrank vastzit en als het goed is kan je dan de rechtercrank incl arm eruit trekken.
wat betreft de ketting lengte : ik maak hem op lengte met de volgende regel.
ketting op grootste tandwiel voor (50 in jouw geval) en de grootste achter (28?) dan buiten de derailleur om leggen en 2 schakels bij die lengte tellen.
en die bontrager maak je los door het losdraaien van de bout waarmee je linkercrank vastzit en als het goed is kan je dan de rechtercrank incl arm eruit trekken.
wat betreft de ketting lengte : ik maak hem op lengte met de volgende regel.
ketting op grootste tandwiel voor (50 in jouw geval) en de grootste achter (28?) dan buiten de derailleur om leggen en 2 schakels bij die lengte tellen.
"Try not. Do or do not......there is no try"
Quoten: Origineel geplaatst door andromeda op 10 Maart 2006
die hoogte van je voorderailleur is geen probleem ik heb dezelfde combi en rij zondr problemen, hij zou volgens de regels wat lager mogen maar heeft geen nadelige invloed op het schakelen.
en die bontrager maak je los door het losdraaien van de bout waarmee je linkercrank vastzit en als het goed is kan je dan de rechtercrank incl arm eruit trekken.
wat betreft de ketting lengte : ik maak hem op lengte met de volgende regel.
ketting op grootste tandwiel voor (50 in jouw geval) en de grootste achter (28?) dan buiten de derailleur om leggen en 2 schakels bij die lengte tellen.
Heb de voorder. nu ook werkend: gaat nu goed.
Als ik de linker crank loshaal met die bout, zit die nog steeds goed vast.Maar dat is toch ook normaal: zoiets wordt toch door de bout vastgezet. Hoe noemen ze dat toch: conisch of zoiets?Een standaard cranktrekker (bv voor octalink cranks) is te klein. Eens bij m'n FM vragen of zoiets bestaat.
Kettinglengte ga ik eens naar kijken. Heb trouwens geen 28 achter, maar een 23: 12-23 cassette. De komende tijd eens kijken of dat bevalt.
Ben op de site van Truvativ in de manual van dit crankstel nog een interessante regel tegengekomen mbt het stroef draaien van het crankstel:Note: New GXP seals will feel stiff upon initial installation. Tis is normal. With use the seals will wear-in ande lossen up.
Oftewel dit is normaal. Gaat waarschijnlijk naar een paar honder km wel over.
die hoogte van je voorderailleur is geen probleem ik heb dezelfde combi en rij zondr problemen, hij zou volgens de regels wat lager mogen maar heeft geen nadelige invloed op het schakelen.
en die bontrager maak je los door het losdraaien van de bout waarmee je linkercrank vastzit en als het goed is kan je dan de rechtercrank incl arm eruit trekken.
wat betreft de ketting lengte : ik maak hem op lengte met de volgende regel.
ketting op grootste tandwiel voor (50 in jouw geval) en de grootste achter (28?) dan buiten de derailleur om leggen en 2 schakels bij die lengte tellen.
Heb de voorder. nu ook werkend: gaat nu goed.
Als ik de linker crank loshaal met die bout, zit die nog steeds goed vast.Maar dat is toch ook normaal: zoiets wordt toch door de bout vastgezet. Hoe noemen ze dat toch: conisch of zoiets?Een standaard cranktrekker (bv voor octalink cranks) is te klein. Eens bij m'n FM vragen of zoiets bestaat.
Kettinglengte ga ik eens naar kijken. Heb trouwens geen 28 achter, maar een 23: 12-23 cassette. De komende tijd eens kijken of dat bevalt.
Ben op de site van Truvativ in de manual van dit crankstel nog een interessante regel tegengekomen mbt het stroef draaien van het crankstel:Note: New GXP seals will feel stiff upon initial installation. Tis is normal. With use the seals will wear-in ande lossen up.
Oftewel dit is normaal. Gaat waarschijnlijk naar een paar honder km wel over.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Nog even een klein vraagje.
Met het nieuwe crankstel kan ik de ketting ongeveer een halve cm ervan af halen: dat lijkt met vrij veel. Vervangen (incl. cassette dan)?
Met het nieuwe crankstel kan ik de ketting ongeveer een halve cm ervan af halen: dat lijkt met vrij veel. Vervangen (incl. cassette dan)?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity