Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fietsendragen voor Audi

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 06 mar 2006 15:37

Sinds kort heb ik met een Audi met afneembare trekhaak. De Twinny Load Plus die ik tot nu altijd gebruikt heb past niet op deze (rechthoekige) haak. Een vieze fiets in de auto is geen optie. Welke fietsendragers passen op deze trekhaak?
Jullie suggesties en ervaringen met deze dragers zijn welkom.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 06 mar 2006 19:20

fietsendragers van spinder

zoiets als deze dus zowel mijn vader als mijn broer hebben zo'n drager en die zijn zeer tevreden. (ik ook zet mijn fiets ook wel eens op die drager)

jee-es
Forum-lid

jee-es 06 mar 2006 20:19

Wat je nodig hebt is een drager die je op elke willekeurige trekhaak kan zetten. Die van jou heeft zo te zien een extra beugel nodig op de trekhaak zelf. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een hele simpele twinnyload kloon die je op elke haak kan zetten.  Iets wat verdacht veel op deze lijkt (Hawk heet ie geloof ik):Je zet de drager op de trekhaak, schuift de metale plaat die net onder de kogel zit dicht. Bovenop zit een grote moer die je vervolgens moet aandraaien (met de sleutel die je er voor ziet liggen) om de drager goed vast te zetten. Volgens mij moet dit systeem ook op jouw trekhaak passen. 
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 07 mar 2006 09:31

Bedankt voor de reacties zover. Ik kreeg ook van iemand de tip eens naar Thule te kijken. (http://www.thule.com/templates/THULE_Pr ... p?id=62676)
Op mijn Twinnyload bevestig(de) ik de fietsen altijd met een klem op de crank. Van dit systeem wil ik eigenlijk af want de kans op beschadiging van de cranks is aanzienlijk. Zoals je op de website kan zien heeft Thule een systeem waarbij je de fiets vastzet met een klem op het frame. Heeft iemand daar ervaring mee? Beschadig je het frame daar niet mee? Werkt dat systeem ook goed als je 2 of 3 fietsen van een verschillende maat (en dus met andere bevestigingspunten) wil vervoeren?

WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

arjanh
Forum-lid

arjanh 07 mar 2006 10:42

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 07 Maart 2006

Bedankt voor de reacties zover. Ik kreeg ook van iemand de tip eens naar Thule te kijken. (http://www.thule.com/templates/THULE_Pr ... p?id=62676)
Op mijn Twinnyload bevestig(de) ik de fietsen altijd met een klem op de crank. Van dit systeem wil ik eigenlijk af want de kans op beschadiging van de cranks is aanzienlijk. Zoals je op de website kan zien heeft Thule een systeem waarbij je de fiets vastzet met een klem op het frame. Heeft iemand daar ervaring mee? Beschadig je het frame daar niet mee? Werkt dat systeem ook goed als je 2 of 3 fietsen van een verschillende maat (en dus met andere bevestigingspunten) wil vervoeren?

Ben ook geinteresseerd in ervaring met Thule. Ik heb mijn oog laten vallen op de Thule Euroway 945/947, ziet er goed uit en wil framebevestiging (heb een oude twinny load met crankbevestiging, maar daar kan mijn atb niet in).
Meestal moeten er atb's op, soms racefietsen en soms ook gewone (dames-)fietsen... Ik ben benieuwd of ik met die frameklemmen al die verschillende frames kan bereiken.
Dus, wie heeft er ervaring of een goede tip voor een andere fietsendrager.

bravoman
Forum-lid

bravoman 07 mar 2006 18:34

voor de twinny load fietsdragers zijn speciale beugeltjes voor welke je aan de trekhaak vast moet maken en zo je fietsdrager er in kunt zetten. mijn vader heeft namelijk ook een twinny load en audi.
ik zou zeggen even informeren bij je audidealer die weten wel wat je moet hebben.
een nieuwe fietsdrager is dus niet nodig.

6:13freak2
Forum-lid

6:13freak2 07 mar 2006 21:38

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 06 Maart 2006

Sinds kort heb ik met een Audi met afneembare trekhaak. De Twinny Load Plus die ik tot nu altijd gebruikt heb past niet op deze (rechthoekige) haak.
Als ik je foto bekijk heb je een Audi met een afneembare bumper gekocht hoor! Miskoop??

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 08 mar 2006 11:42

Quoten: Origineel geplaatst door bravoman op 07 Maart 2006

voor de twinny load fietsdragers zijn speciale beugeltjes voor welke je aan de trekhaak vast moet maken en zo je fietsdrager er in kunt zetten. mijn vader heeft namelijk ook een twinny load en audi.ik zou zeggen even informeren bij je audidealer die weten wel wat je moet hebben. een nieuwe fietsdrager is dus niet nodig.

Bedankt voor de info, een nieuwe beugel zou inderdaad ook kunnen. Een fietsendrager waarbij de fiets niet meer via de crank bevestigd wordt heeft nu echter de voorkeur (ik heb nieuwe carbon Record en XTR cranks en die zien er nu nog mooi uit), ik ga dus eerst deze optie verder onderzoeken. Ervaringen met Thule zijn dus nog steeds welkom.  

6:13freak
Forum-lid

6:13freak 08 mar 2006 13:29

Ervaringen met Thule zijn dus nog steeds welkom.  

Ik heb sinds vorig jaar juni de nieuwe Thule Euroway voor 3 fietsen:
Voordelen: een mooie drager, die tot nu toe alles nog onbeschadigd heeft gelaten. Eenvoudig om je fiets op te zetten. Stevige bevestiging van je fiets. Heeft verreweg mijn voorkeur boven cranckbevestiging.
Nadeel: is zwaar en wel een gedoe om de 3 stangetjes in de juiste volgorde op de juiste plek aan je framebuis te krijgen.  De handel om de drager vast te zetten is ook niet echt handig. Je moet het steeds op en neer en heen en weer bewegen. Gewoon de bout met een knop aandraaien gaat sneller.
Bovendien kantelt hij voor onze auto niet ver genoeg. Ik krijg de achterklep nog steeds niet open omdat de beugels in de weg zitten.
Toch zou ik hem weer kopen.

jee-es
Forum-lid

jee-es 08 mar 2006 13:35

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 08 Maart 2006

Bedankt voor de info, een nieuwe beugel zou inderdaad ook kunnen. Een fietsendrager waarbij de fiets niet meer via de crank bevestigd wordt heeft nu echter de voorkeur (ik heb nieuwe carbon Record en XTR cranks en die zien er nu nog mooi uit), ik ga dus eerst deze optie verder onderzoeken. Ervaringen met Thule zijn dus nog steeds welkom.  

Dat is idd een nadeel. Met een standaard fiets voor dagelijks gebruik is het niet echt een probleem, maar met een racefiets is het wat minder fijn. Een stukje stof ertussen of wat ducktape helpt ook de crank te beschermen.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

6:13freak
Forum-lid

6:13freak 08 mar 2006 14:42

Heeft iemand daar ervaring mee? Beschadig je het frame daar niet mee? Werkt dat systeem ook goed als je 2 of 3 fietsen van een verschillende maat (en dus met andere bevestigingspunten) wil vervoeren?

Meestal moeten er atb's op, soms racefietsen en soms ook gewone (dames-)fietsen... Ik ben benieuwd of ik met die frameklemmen al die verschillende frames kan bereiken.
Ja hoor, in de Thule past alles: kinderfiets, fiets van mijn vrouw tot aan mijn favorieten. Zonder beschadigen

does
Forum-lid

does 08 mar 2006 16:18

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 08 Maart 2006

Ik heb goede ervaringen met een dakdrager van Thule. Deze had een vorkbevestiging waardoor zowel crancks als framebuizen niet kunnen beschadigen. Zie http://www.thule.com/frames.asp?id=1884 

Wat betreft het benzineverbruik leken twee fietsen weinig invloed te hebben op het totale verbruik tijdens een rit naar Italie.
Of het negatieve invloed op je voorvork heeft kan ik niet zeggen. Misschien dat anderen daar iets zinnigs over kunnen zeggen...

Plaats reactie