Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud ketting tandwielen

marcovg
Forum-lid

marcovg 14 nov 2010 20:43

Vraagje ik ben helemaal nieuw in de racefiets sport en vraag mij af hoe kan ik het beste mijn tandwielen en ketting schoonmaken. Deze zijn nu helemaal zwart van het smeer

wie kan mij helpen

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 14 nov 2010 21:40

Net zo schoon maken als met je andere fiets... Kettingen worden van het gebruik niet schoner. Tandwielen zou ik afblijven. Gewoon regelmatig kettting smeren, niet met een spray, 95% gaat er naast, maar met gewone motorolie, overschot wegvegen. Beter nog met een wax-product, is afbreekbaar. Vraag 10 fietsers en iedereen heeft zijn eigen visie.

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 14 nov 2010 21:54

als je alle gereedschappen ervoor hebt, kun je prima je tandwielen en ketting los maken en schoonmaken met een doek, of zelfs ontvetter.
Wel daarna goed insmeren! anders gaat het roesten.

als je geen gereedschap hebt, kun je ook prima met een niet-pluizige-doek (een oude theedoek ofzo) langs je ketting en tandwielen gaan. ook hier geldt dat je het daarna wel weer moet smeren

ik haal m'n cassette een paar keer per seizoen helemaal uit elkaar om schoon te maken. Door het nieuwe smeermiddel wordt het direct weer zwart, dus daar doe ik het niet voor. puur om de troep eruit te halen (zand etc) om zo slijtage tegen te gaan.
accepteren kun je leren!

madhill
Forum-lid

madhill 14 nov 2010 22:08

Ik gebruik Motip derailleur en kettingreiniger om de ketting en tandwielen schoon te maken. Daarna met een doek droogmaken en de ketting met Motip kettingspray behandelen en weer droogwrijven na een kwartiertje. Tis meer een wax en voorkomt dat alles zwart wordt.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 14 nov 2010 23:10

Tandwielen schoonmaken met zachte borstel en/of doek. Verder de tandwielen droog laten, geen vet of olie op je tandwielen, want daardoor hecht er alleen maar meer vuil aan (...en roesten doen ze niet).
Ketting regelmatig (ik doe dit bijna na elke rit) droog wrijven met een doek. Ik gebruik altijd een oude badstof handdoek. Daarna ketting invetten met dunne kettingolie of een teflon-spray. Hierna de ketting weer drogen met een doek (de smerende werking is alleen nodig tussen de schakels en ringetjes en niet óp de zichtbare kettingdelen.
Trouwens in de laatste Fiets (november) staat een heel stuk over kettingen. Als ie nog te koop is zou ik zeggen.....koop 'em!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

kashi
Forum-lid

kashi 14 nov 2010 23:15

Afgelopen 3 weken Innotech 105 getest op aanraden van Balk Rijwielen Nieuw Vennep. Super!! Ik kan niks anders zeggen. Na het fietsen op mijn ketting gespoten, mijn fiets laten staan: ketting is schoon en gesmeerd! Nu al heel wat km gefietst in het bos. Ketting blijft ondanks het slechte weer schoon, loopt goed en schakelt als een zonnetje! Ik heb zelfs het idee dat het de levensduur van mijn ketting en tandwielen zal verlengen.

http://www.innotech-r.de/

Plaats reactie