het is ongeveer opgelost
ik heb dus de kogeltjes eruit genomen, gepruld om ze er terug in te steken, terug toegedraaid, en het draaide terug vrij soepel, enige rare is dat de cassette lichtjes op en neer beweegt, precies alsof de body scheef staat, als ik eraan draai
whr-550 kwalliteit??
delirium schreef:Om het effe over die 550's te hebben. ik heb ze nu een 1500 kilometer en heb nog niksken geen spaakbreuk of wat ook gehad. Kasseien zijn nochtans mijn favoriet terrein. Onder de zeventig kilo denk ik dat je niet veel schrik moet hebben voor die wielen.
Ondertussen heb ik andere ervaringen met de 550's. In een snelle afdaling in de ardennen wilde ik een bocht aansnijden, en om geen waarom kreeg ik het voor mekaar. De snelheid lag hoog, maar met men vroegere wielen was dat nooit een probleem. Gevolg is dat ik tegen 60 de kant en gracht ben ingegaan, en nu niet meer op 550's rijd (geen vertrouwen meer +vet kapot).
Ondertussen maar het good old setje ultegranaaf en cxp33 velg aangeschaft. Vanavond in elkaar boksen en dan terug volle bak gaan.
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
@delirium: dat is balen voor je, ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen kwijtraakt als je zoiets meemaakt. Maar het lijkt me moeilijk hard te maken dat het echt aan de wielen ligt, er zijn meer factoren die een val kunnen veroorzaken. En hoe weet je nu of je exact net zo hard die afdaling nam als met je andere wielen?
Ik heb er inmiddels 3500 km opzitten met (gebruikte) WHR-550 wielen, zonder problemen. Ze voelen voor mij hetzelfde als Ksyrium (Equipe) in mijn vorige fiets, alleen bij aanzetten idd iets meer flex. Mijn reserve wielen (DA naven, Open Pro 36 sp.) lijken echter nog wat "soepeler" te zijn, die zijn in ieder geval bomb proof. Mijn gewicht; iets over de 80kg bij vertrek, iets eronder bij terugkomst.
Ik heb er inmiddels 3500 km opzitten met (gebruikte) WHR-550 wielen, zonder problemen. Ze voelen voor mij hetzelfde als Ksyrium (Equipe) in mijn vorige fiets, alleen bij aanzetten idd iets meer flex. Mijn reserve wielen (DA naven, Open Pro 36 sp.) lijken echter nog wat "soepeler" te zijn, die zijn in ieder geval bomb proof. Mijn gewicht; iets over de 80kg bij vertrek, iets eronder bij terugkomst.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@old&slow;
Dat het nu net aan de wielen ligt kan ik niet zeker weten. Maar ik heb van in het begin ervaren dat ze niet echt loeiendhard stijf zijn. In de eerste rit die ik deed met men fiets , voelde ik bij het hard optrekken dat er iets was dat "buigde". Mijn eerste reactie was naar men achterwiel kijken, omdat ik instinctief voelde dat daar iets mis zat. Sindsdien heb ik ook nog wel eens op men oude fiets gereden, en nu voel ik heel goed het verschil tussen de 36spaken en de 20 of 24 van die 550's. Niet dat dat ooit tevoren een probleem is geweest. Ik heb regelmatig kasseistroken gedaan met de 550's , en altijd heel tevreden geweest. Het is pas onder extreme omstandigheden, een heel snelle scherpe bocht dus in dit geval, dat ik merkte dat er wel een probleem was. Dat het aan de kader zou liggen kan in principe ook, maar na vele kilometers brakken op je fiets voel je volgens mij wel wat de goede en wat de mindere punten zijn.
Dat de snelheid net even hoog lag weet ik ook niet. 'k Weet alleen dat men vroegere 36spaaks wielen veel "sneller" reageerden. Nu heb ik ondertussen men 32spaaks ultegra+cxp33 afgewerkt, en als ik nog eens een afdaling doe ga ik , weliswaar voorzichtiger in het begin, kijken of de reactie nu beter is.
Dat het nu net aan de wielen ligt kan ik niet zeker weten. Maar ik heb van in het begin ervaren dat ze niet echt loeiendhard stijf zijn. In de eerste rit die ik deed met men fiets , voelde ik bij het hard optrekken dat er iets was dat "buigde". Mijn eerste reactie was naar men achterwiel kijken, omdat ik instinctief voelde dat daar iets mis zat. Sindsdien heb ik ook nog wel eens op men oude fiets gereden, en nu voel ik heel goed het verschil tussen de 36spaken en de 20 of 24 van die 550's. Niet dat dat ooit tevoren een probleem is geweest. Ik heb regelmatig kasseistroken gedaan met de 550's , en altijd heel tevreden geweest. Het is pas onder extreme omstandigheden, een heel snelle scherpe bocht dus in dit geval, dat ik merkte dat er wel een probleem was. Dat het aan de kader zou liggen kan in principe ook, maar na vele kilometers brakken op je fiets voel je volgens mij wel wat de goede en wat de mindere punten zijn.
Dat de snelheid net even hoog lag weet ik ook niet. 'k Weet alleen dat men vroegere 36spaaks wielen veel "sneller" reageerden. Nu heb ik ondertussen men 32spaaks ultegra+cxp33 afgewerkt, en als ik nog eens een afdaling doe ga ik , weliswaar voorzichtiger in het begin, kijken of de reactie nu beter is.
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Ik denk dat het toch moeilijk is om wielen te vergelijken, het hangt toch van de mate van belasting af hoe het wiel zal reageren, en van de bouwwijze hoe sterk het zal zijn.. Als je een ouder type Shimano naaf hebt zit de flens van het achterwiel links veel meer uit het midden dan rechts, in verband met de cassette. Ik ben me in mijn eerste fietsjaar eens wezenloos geschrokken toen ik nogal lomp over een drempeltje fietste en mijn fiets achter een forse "stap"opzij zette, omdat de vering dan een kant uit gaat; de zwakste natuurlijk. Een 550 naaf is wel nagenoeg symmetrisch, maar daar zijn de spaken aan de cassette kant radiaal (dus stijf) en aan de andere kant over 2 gekruist. Mijn dura ace wielen met vrij lage open pro velgen heeft de spaken over 3 gekruist, veel meer "vering" dus. Maar waarschijnlijk zal hij in een extreem geval niet zover door veren als een 550 wiel, dat in eerste instantie wel wat harder aanvoelt door minder en kortere spaken, en hogere velgen.( dat bedoelde ik AMclassic-fan, met soepeler reserve wielen)
En een 550 voorwiel, radiaal gespaakt, lijkt me altijd harder aan te zullen voelen dan een 36 spaaks, over 3 gespaakt voorwiel met open pro velgen. Maar het is niet te meten, door mij althans, dus gebaseerd op "gevoel", voor wat dat waard is.
Wat flens afstanden, vlug even gemeten dus niet al te nauwkeurig, maar het is meer voor het idee. Hoe groter de flens afstand des te sterker het wiel, meen ik me uit een grijs school verleden te herinneren
flenzen voorwiel 70 mm
achterwiel Dura ace 53 mm
achterwiel 550: 47 mm
En een 550 voorwiel, radiaal gespaakt, lijkt me altijd harder aan te zullen voelen dan een 36 spaaks, over 3 gespaakt voorwiel met open pro velgen. Maar het is niet te meten, door mij althans, dus gebaseerd op "gevoel", voor wat dat waard is.
Wat flens afstanden, vlug even gemeten dus niet al te nauwkeurig, maar het is meer voor het idee. Hoe groter de flens afstand des te sterker het wiel, meen ik me uit een grijs school verleden te herinneren
flenzen voorwiel 70 mm
achterwiel Dura ace 53 mm
achterwiel 550: 47 mm
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- leocuypers
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10
Ik ben van plan om me nieuwe wielen te kopen,
en mijn oog was gevallen op de Eastons EA50
volgens velen zijn dit goede wielen.
Maar nu zie ik de laatste weken veel reacties op de
Aluminium body (imvreten en kraken).
Mijn alternatief zijn de WH-R5600 van shimano,
Op wat voor punten zijn deze wielen beter dan mijn huidige WH-R550 wielen
en mijn oog was gevallen op de Eastons EA50
volgens velen zijn dit goede wielen.
Maar nu zie ik de laatste weken veel reacties op de
Aluminium body (imvreten en kraken).
Mijn alternatief zijn de WH-R5600 van shimano,
Op wat voor punten zijn deze wielen beter dan mijn huidige WH-R550 wielen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De flens is het ding waar de spaak aan vast zit. Een hogere flens leidt tot een stijver wiel omdat de spaken onder een grotere hoek komen te staan. Probleem is alleen dat als je de flens groter maakt deze nog wel sterk genoeg moet blijven. De flenzen verder uit elkaar zetten geeft de spaken ook een minder grote hoek en dus een sterker en stijver wiel.