borgen pedaal bij verkeerde draad
Hoe kun je het beste een pedaal borgen tegen uitlopen wanneer je de LINKERcrank (met pedaal) RECHTS monteert en vice versa?
Even uitleggen (voordat je de RIAGG belt):
Bij onze tandem zit bij de 'stuurman' het tandwiel (met 1-op-1 ketting naar de trapas van de 'stoker' ) aan de LINKERzijde en zou daar dus een LINKER draad moeten hebben. Nu wil ik mijn eigen cranks monteren, dus RECHTERcrank (met normale RECHTSE draad) komt LINKS en vice versa. Zorgen goede borging lopen de trappers er waarschijnlijk (snel) af. Ik wil de trappers er wel weer af kunnen draaien.
Even uitleggen (voordat je de RIAGG belt):
Bij onze tandem zit bij de 'stuurman' het tandwiel (met 1-op-1 ketting naar de trapas van de 'stoker' ) aan de LINKERzijde en zou daar dus een LINKER draad moeten hebben. Nu wil ik mijn eigen cranks monteren, dus RECHTERcrank (met normale RECHTSE draad) komt LINKS en vice versa. Zorgen goede borging lopen de trappers er waarschijnlijk (snel) af. Ik wil de trappers er wel weer af kunnen draaien.
Quoten: Origineel geplaatst door LCRC op 04 Maart 2006
Hoe kun je het beste een pedaal borgen tegen uitlopen wanneer je de LINKERcrank (met pedaal) RECHTS monteert en vice versa?
Even uitleggen (voordat je de RIAGG belt):
Bij onze tandem zit bij de 'stuurman' het tandwiel (met 1-op-1 ketting naar de trapas van de 'stoker' ) aan de LINKERzijde en zou daar dus een LINKER draad moeten hebben. Nu wil ik mijn eigen cranks monteren, dus RECHTERcrank (met normale RECHTSE draad) komt LINKS en vice versa. Zorgen goede borging lopen de trappers er waarschijnlijk (snel) af. Ik wil de trappers er wel weer af kunnen draaien.
Kan je ze überhaubt wel omdraaien? Dat zou toch betekenen dat je het linker pedaal op de rechter crankarm moet monteren en dat laat het draad niet toe. Maar ik kan het ook mis hebben...Als je een bout goed vast wil krijgen kan je Loctide gebruiken. Dit heeft weer wel tot gevolg dat je hem lastiger los kan krijgen als dat weer moet. Succes ermee!
Hoe kun je het beste een pedaal borgen tegen uitlopen wanneer je de LINKERcrank (met pedaal) RECHTS monteert en vice versa?
Even uitleggen (voordat je de RIAGG belt):
Bij onze tandem zit bij de 'stuurman' het tandwiel (met 1-op-1 ketting naar de trapas van de 'stoker' ) aan de LINKERzijde en zou daar dus een LINKER draad moeten hebben. Nu wil ik mijn eigen cranks monteren, dus RECHTERcrank (met normale RECHTSE draad) komt LINKS en vice versa. Zorgen goede borging lopen de trappers er waarschijnlijk (snel) af. Ik wil de trappers er wel weer af kunnen draaien.
Kan je ze überhaubt wel omdraaien? Dat zou toch betekenen dat je het linker pedaal op de rechter crankarm moet monteren en dat laat het draad niet toe. Maar ik kan het ook mis hebben...Als je een bout goed vast wil krijgen kan je Loctide gebruiken. Dit heeft weer wel tot gevolg dat je hem lastiger los kan krijgen als dat weer moet. Succes ermee!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Het is wel extreem maar wel eens gedacht om de schroefdraad uit te boren en opnieuw aan te brengen dmv. helicoils (dacht dat ze zo heten) Kan je gelijk de juiste pedalen aan de juiste kant monteren.
Loctide kon wel eens goed idee zijn. Wat ik niet weet: krijg je dat uberhaupt ooit wel los of kost je dat je (dure) crank?
Ik neem aan dat je Loctide bij (betere) gereedschapboer kunt kopen?
Nogmaals: trapper blijft bij crank horen dus verhuist mee naar de andere kant waardoor klikpedalen niet meer mogelijk zijn, tenzij je achterste voren op de tandem gaat zitten.
Ik neem aan dat je Loctide bij (betere) gereedschapboer kunt kopen?
Nogmaals: trapper blijft bij crank horen dus verhuist mee naar de andere kant waardoor klikpedalen niet meer mogelijk zijn, tenzij je achterste voren op de tandem gaat zitten.
Klopt de blauwe versie bedoeld om "niet los te rammmelen" maar wel los te krijgen, de groene versie is bedoeld om in princiepe altijd vast te blijven zitten.
(leuke tip om het makkelijker los te krijgen door te verwarmen)
Je kan het kopen bij de betere gereedschappen boer, Automaterialenzaken zoals Brezan, of ijzerwarenzaken. Het is trouwens niet echt goedkoop voor zo'n klein beetje vocht, op de gok zo'n €7,00 maargoed je hebt er ook maar weinig van nodig.
(leuke tip om het makkelijker los te krijgen door te verwarmen)
Je kan het kopen bij de betere gereedschappen boer, Automaterialenzaken zoals Brezan, of ijzerwarenzaken. Het is trouwens niet echt goedkoop voor zo'n klein beetje vocht, op de gok zo'n €7,00 maargoed je hebt er ook maar weinig van nodig.
Als je de pedalen extra stevig vastdraait lijkt mij de kans om los te draaien met goed lopende pedalen al heel klein. Een beetje locktite kan het theoretische kansje van losdraaien tot nul reduceren.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Misschien sla ik de plank geheel mis, maar zou het een idee zijn om Look 4x4 ATB pedalen te gebruiken? Als ik de constructie zo bekijk (van het plaatje), lijkt er geen verschil tussen de voor-en achterkant van het pedaal te zitten. Je lost het probleem met het draad hier natuurlijk niet mee op (tenzij je de asjes kunt omwisselen, of ga ik nu erg ver!?).
Kan iemand met deze pedalen proberen of je ook andersom in kunt klikken?.
Als ik uit "mijn nek praat" dan word ik vast wel gecorrigeerd!
Kan iemand met deze pedalen proberen of je ook andersom in kunt klikken?.
Als ik uit "mijn nek praat" dan word ik vast wel gecorrigeerd!
Quoten: Origineel geplaatst door Aart op 06 Maart 2006
Misschien sla ik de plank geheel mis, maar zou het een idee zijn om Look 4x4 ATB pedalen te gebruiken? Als ik de constructie zo bekijk (van het plaatje), lijkt er geen verschil tussen de voor-en achterkant van het pedaal te zitten. Je lost het probleem met het draad hier natuurlijk niet mee op (tenzij je de asjes kunt omwisselen, of ga ik nu erg ver!?).Kan iemand met deze pedalen proberen of je ook andersom in kunt klikken?.Als ik uit "mijn nek praat" dan word ik vast wel gecorrigeerd!
ik dacht aan iets soortgelijk: kan je omgekeerd inklikken bij speedplay pedalen?
Misschien sla ik de plank geheel mis, maar zou het een idee zijn om Look 4x4 ATB pedalen te gebruiken? Als ik de constructie zo bekijk (van het plaatje), lijkt er geen verschil tussen de voor-en achterkant van het pedaal te zitten. Je lost het probleem met het draad hier natuurlijk niet mee op (tenzij je de asjes kunt omwisselen, of ga ik nu erg ver!?).Kan iemand met deze pedalen proberen of je ook andersom in kunt klikken?.Als ik uit "mijn nek praat" dan word ik vast wel gecorrigeerd!
ik dacht aan iets soortgelijk: kan je omgekeerd inklikken bij speedplay pedalen?