borgen pedaal bij verkeerde draad
Het kan zijn dat ik ergens een denkfout maak, maar dat borgen is volgens mij niet nodig. Sterker nog; als je een rechter crank links monteerd heb je aan de linker kant dus rechtse draad zitten. Aan de linker kant draaien tijdens het fietsen je pedalen rechts-om ten opzichte van je crank. Stel dat de lagers van je trapper slecht lopen, dan kunnen de trappers enkel strakker gaan zitten tijdens het fietsen.
In de normale situatie (linkse draad links, rechtse draad rechts) zouden juist de pedalen los kunnen lopen. Iets wat mij nog nooit is overkomen.....
Volgens mij heb je dus met borging geen problemen, hooguit met je pedaal als dat geen symetrisch exemplaar is.
In de normale situatie (linkse draad links, rechtse draad rechts) zouden juist de pedalen los kunnen lopen. Iets wat mij nog nooit is overkomen.....
Volgens mij heb je dus met borging geen problemen, hooguit met je pedaal als dat geen symetrisch exemplaar is.
Nee maar een pedaal draait (in de normale situatie) niet los (wat inderdaad zou gebeuren als de pedaalas zou blokkeren) maar wordt vast 'gewrikt' zeg maar.
Als je een rechtercrank links monteert wordt ie losgewrikt.
Als je een rechtercrank links monteert wordt ie losgewrikt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Maart 2006
Nee maar een pedaal draait (in de normale situatie) niet los (wat inderdaad zou gebeuren als de pedaalas zou blokkeren) maar wordt vast 'gewrikt' zeg maar.Als je een rechtercrank links monteert wordt ie losgewrikt.
Snap niet....
Nee maar een pedaal draait (in de normale situatie) niet los (wat inderdaad zou gebeuren als de pedaalas zou blokkeren) maar wordt vast 'gewrikt' zeg maar.Als je een rechtercrank links monteert wordt ie losgewrikt.
Snap niet....
Nou, de beweging die een pedaalas los of vast doet lopen tijdens het fietsen is niet een draaing van de as zelf (zoals je wel doet als je het ding met een pedaalsleutel los of vast draait), maar een andere beweging.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Maart 2006
Nou, de beweging die een pedaalas los of vast doet lopen tijdens het fietsen is niet een draaing van de as zelf (zoals je wel doet als je het ding met een pedaalsleutel los of vast draait), maar een andere beweging.
Welke beweging dan precies?
Nou, de beweging die een pedaalas los of vast doet lopen tijdens het fietsen is niet een draaing van de as zelf (zoals je wel doet als je het ding met een pedaalsleutel los of vast draait), maar een andere beweging.
Welke beweging dan precies?
Nou als je op je pedaal duwt staat er een kracht op die haaks staat op de as, en bij het roteren van de crank (en dus de pedaalas) draait de richting van die kracht steeds rond.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Maart 2006
Nou als je op je pedaal duwt staat er een kracht op die haaks staat op de as, en bij het roteren van de crank (en dus de pedaalas) draait de richting van die kracht steeds rond.
We weten allemaal (denk ik) hoe hard je moet duwen of trekken om een pedaalas los te krijgen uit de crank. Dat zit meestal enorm vast aangedraaid. Ik ben van mening dat het beetje wrijving van de pedaallagers een as nooit zullen kunnen losdraaien als de cranks verwisseld zijn.
Nou als je op je pedaal duwt staat er een kracht op die haaks staat op de as, en bij het roteren van de crank (en dus de pedaalas) draait de richting van die kracht steeds rond.
We weten allemaal (denk ik) hoe hard je moet duwen of trekken om een pedaalas los te krijgen uit de crank. Dat zit meestal enorm vast aangedraaid. Ik ben van mening dat het beetje wrijving van de pedaallagers een as nooit zullen kunnen losdraaien als de cranks verwisseld zijn.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Zoals ik al probeerde uit te leggen: het is niet de wrijving in de lagering van de pedalen die ze los doet lopen (die wrijving zou ze juist vast draaien), maar meer een wrikkende beweging.
In de normale situatie: wrijving van de lagers draait pedalen los, maar ze worden juist vastgewrikt.
In de omgekeerde situatie zoals LCRC beschijft (rechtercrank links): wrijving draait ze vast maar ze wrikken juist los.
Trouwens: hoe sterk wijkt die cranklengte af? Is dat echt zó belangrijk?
In de normale situatie: wrijving van de lagers draait pedalen los, maar ze worden juist vastgewrikt.
In de omgekeerde situatie zoals LCRC beschijft (rechtercrank links): wrijving draait ze vast maar ze wrikken juist los.
Trouwens: hoe sterk wijkt die cranklengte af? Is dat echt zó belangrijk?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"