Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

borgen pedaal bij verkeerde draad

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 07 mar 2006 12:42

Waarom wil jij je eigen cranks monteren dan >?

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 07 mar 2006 18:25

Het kan zijn dat ik ergens een denkfout maak, maar dat borgen is volgens mij niet nodig. Sterker nog; als je een rechter crank links monteerd heb je aan de linker kant dus rechtse draad zitten.  Aan de linker kant draaien tijdens het fietsen je pedalen rechts-om ten opzichte van je crank. Stel dat de lagers van je trapper slecht lopen, dan kunnen de trappers enkel strakker gaan zitten tijdens het fietsen.
In de normale situatie (linkse draad links, rechtse draad rechts) zouden juist de pedalen los kunnen lopen. Iets wat mij nog nooit is overkomen.....
Volgens mij heb je dus met borging geen problemen, hooguit met je pedaal als dat geen symetrisch exemplaar is.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mar 2006 18:35

Nee maar een pedaal draait (in de normale situatie) niet los (wat inderdaad zou gebeuren als de pedaalas zou blokkeren) maar wordt vast 'gewrikt' zeg maar.

Als je een rechtercrank links monteert wordt ie losgewrikt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 07 mar 2006 18:54

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Maart 2006

Nee maar een pedaal draait (in de normale situatie) niet los (wat inderdaad zou gebeuren als de pedaalas zou blokkeren) maar wordt vast 'gewrikt' zeg maar.Als je een rechtercrank links monteert wordt ie losgewrikt.

Snap niet....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mar 2006 18:57

Nou, de beweging die een pedaalas los of vast doet lopen tijdens het fietsen is niet een draaing van de as zelf (zoals je wel doet als je het ding met een pedaalsleutel los of vast draait), maar een andere beweging.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 07 mar 2006 20:09

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Maart 2006

Nou, de beweging die een pedaalas los of vast doet lopen tijdens het fietsen is niet een draaing van de as zelf (zoals je wel doet als je het ding met een pedaalsleutel los of vast draait), maar een andere beweging.

Welke beweging dan precies?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mar 2006 20:14

Nou als je op je pedaal duwt staat er een kracht op die haaks staat op de as, en bij het roteren van de crank (en dus de pedaalas) draait de richting van die kracht steeds rond.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 08 mar 2006 08:55

@Scepticus: OK, daar kan ik me iets bij voorstellen. Sommige zaken zitten toch net even anders dan dat je zou verwachten.... Bedankt voor je uitleg!

lcrc
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 okt 2005 23:29

lcrc 08 mar 2006 20:34

(afwijkende) cranklengte

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 mar 2006 21:34

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Maart 2006

Nou als je op je pedaal duwt staat er een kracht op die haaks staat op de as, en bij het roteren van de crank (en dus de pedaalas) draait de richting van die kracht steeds rond.


We weten allemaal (denk ik) hoe hard je moet duwen of trekken om een pedaalas los te krijgen uit de crank. Dat zit meestal enorm vast aangedraaid. Ik ben van mening dat het beetje wrijving van de pedaallagers een as nooit zullen kunnen losdraaien  als de cranks verwisseld zijn.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 mar 2006 22:46

Zoals ik al probeerde uit te leggen: het is niet de wrijving in de lagering van de pedalen die ze los doet lopen (die wrijving zou ze juist vast draaien), maar meer een wrikkende beweging.

In de normale situatie: wrijving van de lagers draait pedalen los, maar ze worden juist vastgewrikt.

In de omgekeerde situatie zoals LCRC beschijft (rechtercrank links): wrijving draait ze vast maar ze wrikken juist los.


Trouwens: hoe sterk wijkt die cranklengte af? Is dat echt zó belangrijk?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lcrc
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 okt 2005 23:29

lcrc 13 mar 2006 22:40

nee dus als dat borgen niet zou lukken dan komt hij er weer vrolijk op. 

Plaats reactie