Quote: Origineel geplaatst door LCRC op 08 Maart 2006
(afwijkende) cranklengte
Volgens Marten Gerritsen (www.m-gineering.nl) kun je gewoon tegengesteld draad tappen in bestaande windingen. Oftewel: in jouw "rechtse" crank (die straks links zit) tap je gewoon met een linkse tap draad dwars door de bestaande rechtse windingen heen. Pedaal vastzetten met Loctite en klaar. Je kunt dan dus wél klikpedalen gebruiken.
Alternatief: als je een triple-crankset hebt maar met twee bladen toekunt, kun je het derde blad gebruiken voor de verbindingsketting. Je legt dan dus beide kettingen aan de rechterzijde van de fiets. Dan hoef je geen nieuwe draad te tappen. Mogelijk heb je wel een andere trapas nodig i.v.m. de lengte.
Iets anders: ik ken dit forum pas sinds vandaag en in januari vroeg je om informatie over een sporttandem. Wat voor tandem heb je inmiddels gevonden?
Meer weten over tandems? Mail naar info@tandemclub.nl
borgen pedaal bij verkeerde draad
Mvg,
Marten
http://www.tandemclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tandems - the only bikes with the correct seat-to-wheel ratio
Marten
http://www.tandemclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tandems - the only bikes with the correct seat-to-wheel ratio
tegengesteld draad tappen: oude en nieuwe draad kruizen elkaar dan (onder kleine hoek) zou je zeggen. dan blijft er niet veel over zou je zeggen, ofwel lijkt me riskant! Wie heeft dat al eens meer geprobeerd?
Triple-crankset kleinste blad voor verbindingsketting gebruiken: In Nederland priam oplossing echter in de echte bergen vrees ik de triple zeer hard nodig te hebben want die heb ik solo al nodig...
Sporttandem: ik zocht inderdaaad een sporttandem wat dat ook zijn moge en geen (echte) racetandem. Zoiets heb ik inderdaad gevonden via via en het is waarschijnlijk vlees noch vis en (veel) te klein uiteraard, maar toch drie maal zes derailleurversnellingen.
Meer weten over tandems: ik ben nog steeds niet aan rijden toegekomen i.v.m. diverse ombouwzaken zoals pedalen dus voorlopig geen vragen behalve misschien dit:
Ik zie dat bij onze tandem voor- en achtercranks PRECIES gelijk in fase zijn.
Is dat altijd zo?
Lijkt me ZEER onlogisch (alle piekbelasting bij elkaar) maar heb waarschijnlijk meer verstand van (auto)motoren. Ik verander (zonder nog maar ooit op een tandem gereden te hebben) dit nu al in stoker 90graden achter op stuurman.
Is dit slim of staat me iets te wachten wat ik niet voorzie?
Triple-crankset kleinste blad voor verbindingsketting gebruiken: In Nederland priam oplossing echter in de echte bergen vrees ik de triple zeer hard nodig te hebben want die heb ik solo al nodig...
Sporttandem: ik zocht inderdaaad een sporttandem wat dat ook zijn moge en geen (echte) racetandem. Zoiets heb ik inderdaad gevonden via via en het is waarschijnlijk vlees noch vis en (veel) te klein uiteraard, maar toch drie maal zes derailleurversnellingen.
Meer weten over tandems: ik ben nog steeds niet aan rijden toegekomen i.v.m. diverse ombouwzaken zoals pedalen dus voorlopig geen vragen behalve misschien dit:
Ik zie dat bij onze tandem voor- en achtercranks PRECIES gelijk in fase zijn.
Is dat altijd zo?
Lijkt me ZEER onlogisch (alle piekbelasting bij elkaar) maar heb waarschijnlijk meer verstand van (auto)motoren. Ik verander (zonder nog maar ooit op een tandem gereden te hebben) dit nu al in stoker 90graden achter op stuurman.
Is dit slim of staat me iets te wachten wat ik niet voorzie?
Quote: Origineel geplaatst door LCRC op 08 April 2006
Dat van die torsie is een goede! Zou het Alu frame door vermoeiing het hierdoor kunnen begeven?
Nee hoor, je scheurt echt je frame niet uit, zo erg is het niet. Je merkt het wel bij het rijden vinden wij er ontstaat een soort 'gewiebel'. Echter: een aantal tandemstellen is juist weer heel gelukkig met 'OOP' (Out Of Phase) rijden, omdat ze vinden dat het de pieken uit de krachtsoverbrenging haalt.
Dat van die torsie is een goede! Zou het Alu frame door vermoeiing het hierdoor kunnen begeven?
Nee hoor, je scheurt echt je frame niet uit, zo erg is het niet. Je merkt het wel bij het rijden vinden wij er ontstaat een soort 'gewiebel'. Echter: een aantal tandemstellen is juist weer heel gelukkig met 'OOP' (Out Of Phase) rijden, omdat ze vinden dat het de pieken uit de krachtsoverbrenging haalt.
Mvg,
Marten
http://www.tandemclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tandems - the only bikes with the correct seat-to-wheel ratio
Marten
http://www.tandemclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tandems - the only bikes with the correct seat-to-wheel ratio