Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cube

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 16 mar 2008 15:46

erg mooie fiets wat dat betreft doen ze bij cube goede dingen tegen een redelijke prijs

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 16 mar 2008 21:57

Je fiets ziet er schitterend uit Pierke. Jouw ervaring met de overstap van 105 (zwart, 9 speed) naar 10 speed Ultegra kan ik beamen, dat scheelt een hele hoop.
Hier mijn GTC, die heeft vandaag nog als duikboot dienst gedaan.
Mensen, wat plensde het af en toe. Maar we hadden onze openingstocht, dus toch 75 km gewaterfietst.
Als de zon schijnt ziet mijn fiets er zo uit:
Afbeelding
Er zitten nu wel andere bidonhouders op: Tacx Tao. Die er op de foto nog op zitten zijn klotendingen.
Ben ik al eens met de klittenband van mijn schoen aan blijven haken met afstappen.
Niet gevallen, maar het buigt zo, dan ben ik toch wel bang voor dat dunne carbon waar het aan vast zit.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

camu
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 17 mar 2008 23:57

Bij deze mijn relaas van afgelopen zaterdag. Een week geleden (zaterdag 8 maart) heb ik de Cube Agree GTC Race (60cm) besteld, bij bestelling aan mijn fm wat wijzigingen doorgegeven, waaronder een langere crankarm (175mm) en een dubbel voor (53/39 i.p.v. compact). Alles goed en wel, fiets zou er snel zijn, en dat was ie, want afgelopen woensdag (12 maart!) werd ik al gebeld dat mijn fiets klaar en wel stond, gemonteerd en al! Helaas kon ik vanwege de drukte pas zaterdag langsgaan om hem op te halen, dus na een paar nachtjes onrustig slapen kon ik zaterdagmiddag het volgende aanschouwen :) (Foto's gemaakt met een K750i telefoon, excuses voor de kwaliteit).

De fiets zoals ik hem heb afgehaald
Afbeelding

Afbeelding

Wat me meteen opviel was de breedte van de balhoofdbuis. In vergelijking met mijn vorigen aluminium fiets echt ongelofelijk oversized.
Afbeelding

Meteen de vista's even gemonteerd om te zien hoe dat er uit ziet, bevalt me goed, alhoewel de bandjes brandschoon wellicht nog mooier bij het wit van het frame passen.
Afbeelding

Maar goed, een eerste inspectie vertoonde in ieder geval al een tegenvallertje, deze wielen (Citec 3000 Aero) waren niet de wielen van het model dat ik besteld heb (ik had de Fulcrum Racing 5 Evolution besteld op het model dat in de showroom stond). Dit viel me op in de winkel, waarop mijn fm me zei dat hij deze wielen voor mij had gemonteerd omdat hij ze erg mooi vond en ze wel stijf genoeg achtte voor me. Ik dacht, ik zie het wel aan (toegegeven, ze zijn erg mooi), maar met mijn gewicht (86 kg) was ik benieuwd hoe ze zouden bevallen: 16 spaken voor en achter! is immers niet echt veel.

Afbeelding

Nadere inspectie thuis verhulde dat ook mijn cranks niet waren aangepast, het model zoals gemonteerd was 170 mm, terwijl ik met mijn 1,87 en grote bovenbenen juist om 175 had gevraagd. Al met al jammer, toch een smetje aangezien ik verwacht had meteen de fiets te krijgen die ik wilde.

Omdat ik al meer dan 9 jaar bij deze fm kom en vooral in de tijd dat ik nog elite/neo koersen reed vaak genoeg bij hem ben geweest dacht ik dat hij die cranks wel eens vergeten zou kunnen zijn, daar zocht ik iig niets achter. Wat betreft die wielen: dat was gewoon verkooppraat. Ik denk dat hij een triple model heeft ontvangen en omgebouwd, die worden geleverd met Citec wielen.

Ik ben dus maar de fiets opgestapt om een kort ritje te maken, en daarbij viel het volgende me op:

- de fiets is enorm stijf in vergelijking met mijn vorige. Termen als "elke klap is raak" en "het frame geeft niet veel mee" voelen ook echt zo.
- in vergelijking met mijn vorige fiets worden de kleine trillingen goed gedempt (getest met die trilranden naast een polderweggetje).
- het verschil in cranks voelde ik wel en
- de wielen klapperden inderdaad bij het aanzetten en sprinten en zelfs bij het flink gas geven vanuit het zadel.
- Dat zadel zit overigens echt goed, ook al ben ik niet echt gecharmeerd van de looks.

Anyway, het is ongeveer 25km fietsen naar mijn fm, dus ik ben langsgefietst om mijn bevindingen te melden. Aangekomen vertel ik hem wat me opgevallen is en zonder pardon zet hij mijn fiets in een servicebeugel. De cranks waren niet de goede, die heeft hij ter plekke meteen vervangen. Ook de wielen werden zonder pardon uit mijn fiets gehaald en vervangen door een setje Fulcrum Racing 5's (met nieuwe cassette, voor zover je na 25km van een versleten oude cassette kunt spreken ;) ). Na een half uurtje bijpraten weer opgestapt. Het resultaat was dat ik met het volgende terug thuis kwam.

Afbeelding

Nieuwe cranks
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe wielen
Afbeelding

Ultegra SL achterderailleur met brandschone ketting/cassette (12-23)
Afbeelding

De terugrit verliep gehaast (trein te halen in de loop van die middag) maar geweldig. De fiets is erg responsief, zit comfortabel en is een stukje lichter dan mijn vorige fiets, ook dat merk ik. Ultegra (SL) schakelt ook uitmuntend, de nieuwe grepen zijn even wennen (kom nog van een oude Ultegra 9sp) maar liggen wel wat ergonomischer in de hand. Helaas waren mijn nieuwe pedalen (Ultegra SPD SL) en teller/hartslagmeter (CS200CAD) diezelfde week 2 keer per abuis aangeboden, waaronder de laatste keer op vrijdag, dit betekende dat ik deze pas vandaag kon gaan ophalen. Ik heb er dus nog niet mee gefietst, maar dat zijn uiteindelijk bijzaken.

Ik ben iig erg in mijn nopjes, fiets bevalt me erg goed, en na de crank- en wielwissel was ook het gevoel op de fiets optimaal. Ben alleen wel benieuwd hoe direct hij zal zijn met de vista's, die waren zelfs in mijn oude fiets erg stijf, ervaringen daarmee volgen nog wel!

kronik
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 03 jan 2007 20:56

kronik 18 mar 2008 00:06

leuk verhaal camU!
het is inderdaad een prachtige bike, en hij reijd heerlijk :)
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

z@nd3rt
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2006 15:48

z@nd3rt 18 mar 2008 16:32

Mooi fietsie + leuk verhaal! Heb de GTC van 2007, ook met FSA-onderdelen + Racing 5 wielen. Benieuwd wat jij van die wielen vindt, mij bevallen ze namelijk goed (al ben ik wel erg benieuwd naar hoe de R3's dan zullen aanvoelen...)

a.herrebout
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:51

a.herrebout 18 mar 2008 18:30

Prachtige fiets en mooi verhaal! Mooi crankstel ook van FSA, ik zit erover te denken om die ook aan te schaffen dus ik ben benieuwd naar je ervaringen.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 18 mar 2008 20:07

ontzettende mooie fiets!! ook netjes van je fm dat hij het direct vervangen heeft, uiteraard zou de fiets de eerste keer al in orde moeten zijn.
veel fietsplezier
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

marceldielissen
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jul 2007 17:27

marceldielissen 20 mar 2008 18:02

Hele mooie fiets, heb ik ook naar staan kijken. Maar was te duur voor me (student he). Heb nu de Cube Streamer besteld, zou als het goed is morgen binnenkomen. Is denk ik ook wel een goede fiets om me te beginnen. Als ik m binnen heb zet ik wel foto's op de site.

kronik
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 03 jan 2007 20:56

kronik 20 mar 2008 18:12

ik rijdt nu ook een streamer...goede keus, heerlijke fiets!
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

wytze
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2007 23:00

wytze 20 mar 2008 19:50

Ik heb momenteel een Cube Agree, heerlijk strakke fiets!!
Zal ff een foto posten

[img=http://file:///C:/Documents%20and%20Set ... C02579.JPG]

camu
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 22 mar 2008 23:23

Rijervaringen

Vandaag dan eindelijk voor het eerst echt goed in de uiteindelijke afmontage een ritje kunnen rijden. Na 70 km door bar weer (natte sneeuw, regen, harde wind en veel erger, hagel :s) heb ik wel een redelijk goed beeld kunnen krijgen van de prestaties van mijn frame. Gistern heb ik expres nog op mijn oude fiets getrained, om vandaag het verschil te merken door op de nieuwe te stappen. Ter illustratie, ik kom van deze fiets:

Afbeelding

Een Cornelo C600, Aluminium frame, Ultegra 9 speed m.u.v. trapas en balhoofd (Dura Ace), hier gemonteerd met 32 gaats Ultegra naven en Rigida DPX velg voor, Mavic CXP 22 velg achter en Prorace Racing zadel.

Op bovenstaande fiets heb ik de afgelopen jaren gereden. Altijd goed van dienst geweest, maar het werd tijd voor wat nieuws. Daarom dus de nieuwe Cube. Na het monteren van Polar & nieuwe pedalen ging ik vanochtend met de fiets als volgt opgebouwd weg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(en nu genoeg foto's ;) )

Wat me opvalt is dat de wieltjes inderdaad erg goed zijn, zelfs met mijn gewicht (86 kg) houden ze zich perfect. Stijf maar niet oncomfortable, in bochten messcherp.

Verder is het frame ook stijver dan mijn aluminium fiets. Het carbon vangt de trillingen wel op, maar filtert ze er niet helemaal uit. Bracketbox is ook dik oversized dus ik merk bij het `op de pedalen staan` dat alle energie in het vooruitstuiven van je fiets gaat zitten. Hierdoor voelt de fiets in het begin wat nerveus aan, maar dat komt vanwege mijn referentiekader. Na een dagje fietsen ben ik er wel redelijk aan gewend. De fiets gaat als een dolle (en de berijder dus ook ;) ). Is dus echt te classificeren als een racer, neem deze fiets niet als je puur voor comfort gaat.

@ Arco, wat betreft de cranks: ik vind het moeilijk om alleen over de cranks een oordeel te geven, maar dat komt vooral omdat ik nu een hele nieuwe fiets onder mijn kont heb zitten en ik dus moeilijk kan afleiden in hoeverre de cranks zich anders gedragen dan mijn oude Ultegra cranks. Ik voel iig geen flex bij het aanzetten, maar dat had ik bij mijn oude cranks ook niet.

Eindoordeel na een dag goed hard trainen:

+ Zeer stijf en direct frame
+ Stijve wielen maken het i.c.m. frame een echte racer. Wielen zijn wat dat betreft echt goede trainingsbeesten.
+ Zadel, ben niet zo'n fan van de looks, maar het zit echt goed. Dit is echter zeer persoonlijk.
+ Nieuwe STI shifters liggen veel beter in de hand dan de 9sp versie!

- Stuur is mij iets te klein. De bocht is mij iets te kort, en de diameter van de buis is me ook iets te klein. Wellicht stap ik in de toekomst over op een wat groter stuur met dito stuurpen, maar dat is voor later. Voorlopig fietst dit gewoon nog goed!
- (Detail): ik fiets vaak zonder handschoentjes. Vandaag natuurlijk wel gewoon met winterhandschoenen, maar het stuurlint is erg kort afgetaped. Het metaal van het syntace stuur voelt echter vrij koud aan, dit zal ik dus bij vervanging wat doortrekken, zeker nu de polar op de stuurpen zit gemonteerd. Overigens, dit wordt gewoon in de fabriek afgetaped, fm komt daar niet tussen.


Daarnaast heb ik er bij mijn testritje niet echt veel op gelet, maar merk nu dat ik me even moet aanpassen aan de brede bovenbuis. Ik fietste redelijk met mijn binnen naar binnen (idee Frank Schleck, iets minder extreem), maar dat is bij dit frame minder makkelijk. Moet dus iets meer mijn bovenbenen uit elkaar houden, dat resulteerde er vandaag in dat ik na afloop van de training mijn enkels een beetje voelde, omdat je instinctief ook met je voeten corrigeert.

Al met al ben ik erg te spreken over de rijeigenschappen van de fiets. De minpuntjes die ik noemde zijn puntjes die of a) gewenning vereisen of b) in de komende tijd makkelijk aan te passen zijn. Van de pluspunten heb ik sowieso altijd profijt. Wat mij betreft een echte aanrader dus! Vragen? Ik hoor het wel!

Oh ja, bedankt voor de complimentjes ;) Marcel, is jouw streamer er al? Ben ook benieuwd naar je rijervaringen. Wytze, je foto werkt niet, wellicht even opnieuw plaatsen, ben wel benieuwd!

a.herrebout
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:51

a.herrebout 24 mar 2008 12:26

Mooie foto's en mooi verhaal heb je er weer van gemaakt. Ik heb met dat stuur van Syntace snel besloten om er een extra dik stuurlint op te leggen, ik vond dat stuur keihard aanvoelen. Dat is wel goed natuurlijk, maar met 200km tochten krijg ik dan toch last van mijn handen. Nu worden de trillingen wat extra gefilterd heb ik het idee.

Ik zit echt te twijfelen over die cranks, ga komende zomer weer naar de Alpen en dan leg ik er een compact op ( nu double Ultegra) Op het forum lees ik toch wat negatieve reacties over FSA-cranksets en van Ultegra weet ik dat het kwaliteit is zonder problemen. Bovendien is dat FSA crankstel een stuk duurder, en ik ben maar een studentje. Ik heb gelukkig nog even om te beslissen.

Plaats reactie