Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

deda shallow

markvdn.
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 dec 2005 20:55

markvdn. 01 mar 2006 00:57

Heb onlangs een nieuwe stuurpen gemonteerd met een hoek van +-10 graden, terwijl ik daarvoor reed met een +- 6 graden pen. Nu bemerkt ik met de handen op de remgrepen dat de houding goed is, maar onder in de beugel lijkt deze zit net ff te diep.
Is er iemand die het verschil van 4 graden uit kan drukken is centimeters? De pen is 100 mm van lengte. Is dit verschil te compenseren door een stuur te monteren met een klassieke bocht? B.v. de deda shallow. Deze heeft een drop van 135 mm, terwijl de meeste anatomisch gevormde bochten een drop van 142 mm hebben.
De pen omdraaien is voor mij geen optie. Vindt dat niet mooi, zo`n omhoog gerichte pen.
 

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 07 mar 2006 12:24

Quoten: Origineel geplaatst door Markv/dN. op 28 Februari 2006


Heb onlangs een nieuwe stuurpen gemonteerd met een hoek van +-10 graden, terwijl ik daarvoor reed met een +- 6 graden pen. Nu bemerkt ik met de handen op de remgrepen dat de houding goed is, maar onder in de beugel lijkt deze zit net ff te diep.
Is er iemand die het verschil van 4 graden uit kan drukken is centimeters? De pen is 100 mm van lengte. Is dit verschil te compenseren door een stuur te monteren met een klassieke bocht? B.v. de deda shallow. Deze heeft een drop van 135 mm, terwijl de meeste anatomisch gevormde bochten een drop van 142 mm hebben.
De pen omdraaien is voor mij geen optie. Vindt dat niet mooi, zo`n omhoog gerichte pen.
 


Een aardig vuistregeltje om dit te benaderen is de 1 op 60 regel.
Een hoek van 1 graad resulteert in 1 éénheid afwijking op een afstand van 60 éénheden.
Met andere woorden, 1 graad verschil zou bij een 60mm stuurpen resulteren in 1mm hoogte verschil.
In jouw geval gaat het om: 4x100/60=6,66mm.
En zie, dat is precies het verschil dat je zou bereiken met de shallow.
Harde wind is meestal tegen.

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 07 mar 2006 22:04

omdat het me nogal veel leek heb ik het even nagerekend.

Er van uitgaande dat de stuurbuis een hoek van 73° maakt :
* stuurpen van -10° maakt dan een hoek van 7° met de horizontale as
* stuurpen van -6° maakt dan een hoek van 11° met de horizontale as

het hoogteverschil is dan
100 mm * (sin 11° - sin 7°) = 6,9 mm

dus die regel van 60 lijkt wel te kloppen Ron, sorry om hieraan te twijfelen

motta
Motta

Plaats reactie