Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

van 7sp naar 9sp

xinram
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 feb 2006 16:58

xinram 22 feb 2006 20:59

Kan men een 9sp op een oude shimano body van 7sp zetten?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 feb 2006 22:11

Hoi,
Neen, dacht van niet.
 
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3101
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 04 mar 2006 19:39

Wellicht wel, maar schiet je er wat mee op ? Bodys zijn los behoorlijk duur en je moet in ieder geval je wiel laten richten of opniuew spaken (naaf wordt breder waardoor de velgeniet meer in het midden staat) en er moet een langere as in. Goed gebruikt wiel met 9 spd is goedkoper. Of als je geen andere velg wilt laat er dan een overjarige model 9 spd achternaaf inbouwen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2006 19:56

Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 04 mar 2006 21:31

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006

Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.

Dat hangt van het wiel af. Er zijn wielen waarbij alle spaken goed moeten worden nagelopen als de body wordt verwisseld. Bij de ene fabricant is een body ook redelijk te betalen (40 euro) bij de ander ben je meer dan het drievoudige kwijt. Zonder te weten om welk wiel het gaat kan je er dus geen zinnig woord over zeggen.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2006 22:27

De spaken zitten helemaal niet in de body. De body is dat ding waar de tandwielen opzitten en het freewheel meganisme in zit.
Of heb ik nu iets verkeerd in m'n koppie zitten?
Zie sparepart catalogus van campa: http://www.campagnolo.com/pdf/spares06_B.pdf
 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 04 mar 2006 22:38

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006


De spaken zitten helemaal niet in de body. De body is dat ding waar de tandwielen opzitten en het freewheel meganisme in zit.
Of heb ik nu iets verkeerd in m'n koppie zitten?
Zie sparepart catalogus van campa: http://www.campagnolo.com/pdf/spares06_B.pdf
 

Nee je hebt het niet verkeerd. Maar er zijn ook uitzonderingen...
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 05 mar 2006 04:20

Hoi,
 
Maar of een nieuwe body zomaar op een oude 7S achternaaf te plaatsen is??
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3101
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 mar 2006 01:04

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006

Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.

Als je van een 7spd naar een 9 spd body gaat moet je zeker je wiel omspaken. Dat betekent niet perse helemal opnieuw inspaken, maar in ieder geval opnieuw laten richten. Natuurlijk zitten de spaken niet aan de body, dus dat is niet de reden. Maar de breedte van de naaf moet dan 130 mm ipv 126 mm worden. Met alleen een andere body ben je er dus niet. Je het ook een langere as nodig. Als je het wiel niet omspaakt na een nieuwe body en nieuwe as komt je velg uit het midden te staan. Er moet dus in ieder geval heel wat meer gebeuren dan alleen een nieuwe body om van 7 naar 9 te gaan. Dat is echt 100 zeker.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mar 2006 01:14

Wiel verspaken hoeft helemaal niet als je niet de as vervangt. En de as hoef je meestal helemaal niet te vervangen want die is toch wel sterk en lang genoeg.
http://sheldonbrown.com/k7.html
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3101
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 mar 2006 01:45

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Maart 2006


Wiel verspaken hoeft helemaal niet als je niet de as vervangt. En de as hoef je meestal helemaal niet te vervangen want die is toch wel sterk en lang genoeg.
http://sheldonbrown.com/k7.html



Volgens de link is een nieuwe as niet nodig. Zelf weleens geprobeerd? Ik wel. Je houdt minder vrije liggende as over waardoor je frame op een kleiner deel van de as afsteunt. Niet zoals de fabrikant het bedoelt heeft. Natuurlijk kan dat, maar vond ik niet zo'n goed plan. Het is maar welk kwaliteitsniveau je nastreeft. En op de link die jij geeft wordt even vergeten dat de body's en bij duurdere naven ook conussen verschillende stofkapjes en afdichtringen hebben  die dus niet of met sterk verminderde afdichting op andere body's passen. (staat trouwens best een mooie foto op waaruit dit al blijkt) Maar jij mag het natuurlijk best proberen.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 06 mar 2006 07:56

Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 06 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006

Als je de body vervangt hoef je het wiel niet opnieuw te laten spaken hoor. Enkel als je de volledige achternaaf vervangt moet dat.

Als je van een 7spd naar een 9 spd body gaat moet je zeker je wiel omspaken. Dat betekent niet perse helemal opnieuw inspaken, maar in ieder geval opnieuw laten richten. Natuurlijk zitten de spaken niet aan de body, dus dat is niet de reden. Maar de breedte van de naaf moet dan 130 mm ipv 126 mm worden. Met alleen een andere body ben je er dus niet. Je het ook een langere as nodig. Als je het wiel niet omspaakt na een nieuwe body en nieuwe as komt je velg uit het midden te staan. Er moet dus in ieder geval heel wat meer gebeuren dan alleen een nieuwe body om van 7 naar 9 te gaan. Dat is echt 100 zeker.

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen

Plaats reactie