Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Effect lichtere velgen

bartacus
Forum-lid

bartacus 21 feb 2006 20:20

Hallo allemaal,
Nav een stuk dat in de ATB koopgids van Fiets deze maand heeft gestaan, vraag ik mij het volgende af: wat is voor mij het effect/voordeel om de velgen (Mavic 223 Disc met messing spaaknippels en standaard spaken) waar ik  nu mee rij, te vervangen voor lichtere velgen, spaken en alu nippels?
Ik rij nu met een Rohloff naaf en door de Mavic 223 velg (434 gr), messing nippels (?gr) en standaard spaken, neem ik nogal wat extra gewicht mee.
Volgens de tekst in de koopgids zijn zware velgen nadeliger dan een zware naaf omdat het gewicht van de velg ver van de naaf af zit en dit gewicht moet je steeds weer op gang brengen bij klimmen en accelereren.
Kan ik het verschil merken bij het fietsen wanneer ik lichtere velgen/nippels en spaken heb gemonteerd.
Het gaat mij niet om hoe de fiets er uit ziet, da's toch al een raar ding. Het effect van de investering moet voelbaar zijn en het is niet van belang dat de fiets er exclusiever uitziet....
Groeten,

Bart

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 21 feb 2006 22:46

Hoi,
Misschien zou je kunnen beginnen met lichtere banden en binnenbanden (let ook op de rolweerstand v.d. band) te monteren. Als je dan het verschil merkt en je wil nog meer van hetzelfde dan kan je nog steeds voor een lichtere velg en lichtere spaken opteren.
Om een tiende seconde sneller aan dat verkeerslicht te vertrekken zou ik het nu echt niet gaan doen. M.a.w. als je in een "pannenkoekenplat" deel van Nederland of Belgie woont heb je er niet veel aan.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 feb 2006 23:33

Mwa, gewicht besparen op de spaaknippels en velgen heeft ongeveer 1,7 a 1,8 x zoveel effect als besparen op niet-roterende delen bij het accelereren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie