Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Schwalbe Snow Stud

ariaanus
Forum-lid

ariaanus 12 nov 2010 18:09

Hoi,

Ik wil graag deze banden om mijn velgen leggen als het weer gaat vriezen. Het probleem is alleen dat de banden 40-622 zijn en mijn huidige band is 35-622. Weet iemand of dit gaat passen of heb ik dan ook andere velgen nodig ?

http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=171

met vriendelijke groet,
Arjan

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2010 18:13

Ja dat wil wel. Band is maar 5 mm breder dan je huidige band. Wat voor fiets gaat het om? Ik neem aan iets van een trekkingfiets of hybride?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ariaanus
Forum-lid

ariaanus 12 nov 2010 18:26

Het gaat om een Cube Nature. Ik zag ook dat ze een Marathon Winter band hebben die wel in mijn maat is. Maar deze heeft wel erg veel stalen puntjes, ik denk dat die Snow Stud beter rijdt op de normale weg ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2010 18:35

Ja die Snow Stud zal beter rijden. Er is overigens geen maat banden die bij de wielen hoort, de fiets werd schijnbaar met 35 mm banden afgeleverd, maar je kan zonder problemen een andere maat erop leggen. Alles van pak'm beet 27 tot 45 mm past zonder probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ariaanus
Forum-lid

ariaanus 12 nov 2010 19:49

Dank voor je advies, de velgen zijn trouwens Alexrims EN24. Ik denk dat ik dan voor die Snow Stud ga...

alexd
Forum-lid

alexd 15 nov 2010 12:50

Laat nog even weten hoe ze bevallen. Ik vind rijden in de sneeuw ook erg leuk, maar doe dat nu met racing ralph banden (35 mm breed) op een Cube Pure.
Wellicht leuk als je ze pas monteert nadat je eerst even met je gewone banden (waarschijnlijk ook RR?) in de sneeuw hebt gereden.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ariaanus
Forum-lid

ariaanus 16 nov 2010 00:35

Ik heb nu Schwalbe Marathon Racer, prima banden maar het zijn bijna een soort slicks. Hier ga ik geheid mee op mijn plaat als het echt gaat vriezen :-) En het is pure noodzaak, ik ga het gehele jaar met de fiets naar mijn werk.

Die van jou zijn ook een optie, alleen niet zo'n beste lekbescherming zie ik ? Zijn deze niet meer bedoeld voor onverharde wegen ? Deze bedoel je toch:
http://www.bike2build.nl/product/TR0031 ... 835-622%29

titanium
Forum-lid

titanium 18 nov 2010 22:48

de marathon winter met spikes aan de zijkant zitten op mijn woon-werk mtb. dit is een ideale winterband. Hard opgepompt rij je op het middengedeelte zonder spikes, met weinig druk druk je de spikes op de weg bij gladheid. afgelopen winter de hele winter doorgereden, ook over ijsplaten.

edit: snowstud bied denk ik toch wat minder grip op ijs.

ariaanus
Forum-lid

ariaanus 20 nov 2010 20:54

Ik heb deze ook overwogen, maar inmiddels heb ik de snow-studs al gekocht. Ook hier zitten beste spijkers op hoor, laat maar komen die winter :)

alexd
Forum-lid

alexd 22 nov 2010 15:49

@ariaanus inderdaad, die zijn het. is wel een heel groot verschil met waar je nu mee rijdt.

racing ralph staan niet bekend om lekbestendigheid, maar is toch vergelijkbaar met wat je nu hebt (volgens Schwalbe site), maar zijn licht en wel snel. Heb er nu aantal keren mee in de bossen en zand gereden: gaat prima. Vorig jaar in de sneeuw ging het ook best goed. Heb ze sinds 2 jaar en nog niet 1 keer lek, dus lekbestendigheid is uit eigen ervaring best goed. Door de noppen van een paar milimeter rijd je natuurlijk ook over alle kleine scherpe dingen heen.

Is wel een goed allround alternatief voor je voor de winter. Die snow stud noppen zijn denk ik echt alleen voor de sneeuw. En elke keer band wisselen zou ik geen zin in hebben (Die banden wegen trouwens een kilo per stuk!!!)
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ariaanus
Forum-lid

ariaanus 22 nov 2010 18:16

Om steeds me banden te wisselen lijkt me niet handig. Daarom ben ik ook voor de snow-stud gegaan, hier schijn je ook gewoon mee te kunnen fietsen als er geen sneeuw/ijs ligt. Ik ga gewoon eens een winter kijken hoe het me bevalt.

Ik heb ook zitten denken om extra velgen aan te schaffen, maar dit gaat dan wel een prijzige grap worden (+ remschijfen, cassette)

De racing-Ralph lijken me ook prima geschikt trouwens...

ariaanus
Forum-lid

ariaanus 30 nov 2010 17:15

Gister gemonteerd en naar mijn werk gereden door de verse sneeuw, ik was wel verbaasd hoe goed dit ging, absoluut geen enkeke keer weggegleden oid. In het begin wat voorzichtig gedaan, maar daarna gewoon flink doorgereden ook in de bochten. Misschien het enige nadeel dat de snelheid er wat uit gaat door de bredere band en het gewicht, maar dat vind ik niet zo'n punt.

Plaats reactie