Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40133
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2007 10:01

Ik zat gisteravond toevallig in het boekje te bladeren van mijn nieuwe REBA (atb)vork en daar stond expliciet vermeld dat er maximaal 3cm spacers gebruikt mag worden. Zou er bij Specialized in het boekje geen maximum staan?
Less is bore

ericb2
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:43

ericb2 27 feb 2007 12:19

Ja, dat staat erin, zie mijn post net boven die van jou.
Max 4cm
Eric B
Race:Specialized Tarmac Pro (07)-SRAM Rival-Mavic Ksyrium SSC SL<br>
HT:Specialized S-Works M5 (03)-Shimano XT/XTR-Mavic X-max<br>
Fully:Specialized Stumpjumper Pro (02)-Shimano XTR-Mavic X-max SL

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 27 feb 2007 12:27

Dat was nou net mijn probleem met specialized. De frames zijn zeer lang en gericht op wedstrijdgebruik. Wat de meeste mensen vergeten is dat het frame moet passen bij de rijder. De meeste gebruikers denken dat ze een willekeurig frame kunnen kopen en dit aan hun wensen aan kunnen passen (zo werkt het dus niet).
Heb je 6 cm spacers en een zeer korte stuurpen nodig op je specialized dan had je met een colnago met minder spacers en een langere stuurpen uitgekomen.

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 27 feb 2007 13:18

Wat dat betreft is dit forum wel een uitstekende plek om je kennis te vergroten. Het topic van AMclassic-fan over het lezen van geometrie tabellen is daarbij ook zeer welkome info.
In het geval van deze Specialized, is het nu niet beter enkele spacers te verwijderen en de stuurpen om te draaien? Het is niet het meest fraaie gezicht een omhoog wijzende stuurpen, maar komt het in dit geval niet de stevigheid ten goede van de vork, stuurpen en stuur combinatie?
You can never be too Specialized

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 27 feb 2007 13:23

Dat omdraaien valt in dit geval niet mee, met een stuurcombinatie uit 1 geheel.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40133
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2007 13:28

Daarom heeft Speci ook de Roubaix in hun programma. Die is al iets minder extreem race gericht. Wellicht dat dat hier al een betere optie was geweest.
Less is bore

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 27 feb 2007 13:33

Quote: Origineel geplaatst door special fox op 26 Februari 2007
... Ik zit nu met verschil tussen zadel en stuur van 10 cm. ...



het verschil op de foto lijkt mij 1 baksteen (4,5 cm of zoiets), is dit echt 10 cm ?

de 7 cm ziet er bij mij "meer" uit (zie foto in signatuur)
Motta

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 27 feb 2007 13:35

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 27 Februari 2007

Dat omdraaien valt in dit geval niet mee, met een stuurcombinatie uit 1 geheel.


...was ik even vergeten!
You can never be too Specialized

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2007 14:14

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 27 Februari 2007

Dat omdraaien valt in dit geval niet mee, met een stuurcombinatie uit 1 geheel.


Dat is ook meteen het waardeloze aan die leuke carbon stuurtjes, je kan er niets meer aan instellen. Stuur een beetje kantelen gaat ook niet, en dat vind ik echt een gemis.
Ik denk dat het hier wel zo verstandig is gewoon het stuur eraf te halen en dan een losse stuurpen met stuur combi erop te zetten. Er zijn genoeg 'losse' wing sturen leverbaar. Met een losse stuurpen win je zo 2 cm aan spacers als je hem omdraait.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

specialfox
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 okt 2005 20:10

specialfox 27 feb 2007 14:21

Je kan dit stuur wel kantelen, maar dan wel in zijn geheel, het betreft de S-Works Barmac Wedge, je kan ze  in totaal 8° kantelen, -1,+1,+3,+5 en +7.
FOX

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 27 feb 2007 16:30

Ik ben juist de Roubaix aan het overwegen omdat dat een comfortracer zou zijn. Ik ben helemaal weg van de Gerolstein-replica, maar een goede geometrie is natuurlijk belangrijker.
Ik ben 186 cm, binnenbeenlengte 92.5 cm. Ik heb nu een Ridley Aedon 58 cc / 62 ct. Eigenlijk moest ik een 60 cc hebben, maar dan werd de bovenbuis te lang. Die is nu 57.5 cm met een stuurpen van 11 cm heb ik nog 6 cm spacers. Ik zit nu nog te gestrekt, vind ik. Er kan wel iets van de spacers af en de stuurpen kan omhoog, maar het is niet ideaal.
Nu wil ik dus de Roubaix, maar mijn maat (58) heeft een bovenbuis van 58.3, nog meer dus. De balhoofdbuis is bij de Spec. wel hoger, dus daar volstaan minder spacers.
Enkele berichten geleden lees ik dat ik beter af ben met een Colnago.
Wie heeft er tips?
Wie heeft er namen van fietsen met een in verhouding korte bovenbuis? Canyon misschien?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 27 feb 2007 16:49

kijk eens naar een Scott (op straffe dat ik hier af wordt geschoten ) of een cube. beide hebben in jouw maat een korte bovenbuis (cube zelfs 57 cm) maar wat belangrijker is: een CR1 heeft een korte bovenbuis met een lange balhoofdbuis wat nog beter zou zijn.

Plaats reactie