Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginnen met spinning 50+

pietpelle
Forum-lid

pietpelle 12 nov 2010 10:22

Hallo,

Zelf ben ik actief racefietser bij een club en doe in de wintermaanden aan spinning crossen om de conditie op peil te houden. Hierover sprak ik laatst met mijn vader en hij zij dat het hem ook wel wat leek om spinning te gaan doen bij de sportschool voor één of twee keer in de week. Mijn vader is 57 en heeft zeker de laatste 25 jaar geen sportief verleden meer gehad. Ik weet hoe het er aan toe kan gaan in spinning lessen en ik maak mij een beetje zorgen of dit wel gezond is.

Omdat ik het initiatief wel heel goed vind en zijn enthousiasme niet de grond in wil drukken met opmerkingen als "het is wel heel zwaar" en "je moet goed opassen"enz. dacht ik ik vraag eerst op het forum even of mensen hierover nog tips of goede raad hebben. De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk ook bij de sportschool die hem goed moet begeleiden, maar ik kan me voorstellen dat er wel risico's zijn als je op die leeftijd ineens intensief gaat spinnen.

Groeten,

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 12 nov 2010 10:29

Ik zou je vader eerst 2x per week naar de sportschool laten gaan en middels cardio conditie opbouwen. Spinning is toch te intensief voor iemand zonder sport verleden.
What makes the boat go faster?

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 12 nov 2010 10:45

[quote="Livio Livius"]Spinning is toch te intensief voor iemand zonder sport verleden.[/quote]

+1

Als hij ongetraind op de spinfiets stapt is de kans groot dat hij na een paar lessen afhaakt. Heel veel zweten, zadelpijn, slechte schoenen, doorweekte katoenen kleding en dan ook total-loss van de fiets stappen doen veel beginnende spinners vaak snel afhaken. Rustig opbouwen en zorgen dat je een goede instructeur hebt. Iemand die goed let of iemand zich niet over de kop fietst.

spurs
Forum-lid

spurs 12 nov 2010 11:36

Wat er vaak met spinning gebeurt is dat in een uur tijd de hele energievoorraad wordt leeg gehaald.
Het is belangrijk eerst een solide basis te leggen.
Onder de juiste hartslag duurvermogen opbouwen in de sportschool onder begeleiding van een goede instructeur.
Vooral niet te vroeg onder hoge hartslagen gaan fietsen.
http://www.energy-zone.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

pietpelle
Forum-lid

pietpelle 12 nov 2010 13:16

Bedankt voor de reacties tot zo ver. Wat hier boven geschreven wordt is ook wat mijn vermoeden was. Direct beginnen met spinning, ook al start je in een beginners klas zal iets te ambitieus zijn. En inderdaad als je afgeschrikt wordt door de hoge intensiteit dan zal de motivatie snel wegzakken.

jmdegroot
Forum-lid

jmdegroot 12 nov 2010 15:01

Misschien ook eerst even langs een sma voor sport medisch advies.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 12 nov 2010 15:05

+1 absoluut een medische checkup laten doen!

Plaats reactie