Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 24 jun 2009 10:46

Die fietsen zijn niet te vergelijken behalve dat ze een frame, twee wielen etc. hebben....

Canyon staat bekend om de (knal)harde frames, racy geometrie en dat dan weer wel tegen een zeer scherpe prijs.

De Roubaix is een 'comfort' fiets (let op; zo zacht is 'ie ook niet, maar je wordt niet uit je zadel gelanceerd door een putdeksel) waarbij je wat rechterop zit en last but not least in verhouding wat meer betaald omdat het Specialized is.

Ik heb met dat laatste zelf geen probleem, rijd alleen maar op Specialized (race/MTB) en ben zeer tevreden. Er zit alleen zoveel verschil in deze twee fietsen dat je niet anders kunt dan beide gaan testen. Canyon kun je tegenwoordig in Heerlen testen bij het Canyon testcenter, de Specialized bij de dealer.

janfiets
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 mar 2009 22:48

janfiets 24 jun 2009 13:21

Enrico-S-works schreef:Die fietsen zijn niet te vergelijken behalve dat ze een frame, twee wielen etc. hebben....

Canyon staat bekend om de (knal)harde frames, racy geometrie en dat dan weer wel tegen een zeer scherpe prijs.

De Roubaix is een 'comfort' fiets (let op; zo zacht is 'ie ook niet, maar je wordt niet uit je zadel gelanceerd door een putdeksel) waarbij je wat rechterop zit en last but not least in verhouding wat meer betaald omdat het Specialized is.

Ik heb met dat laatste zelf geen probleem, rijd alleen maar op Specialized (race/MTB) en ben zeer tevreden. Er zit alleen zoveel verschil in deze twee fietsen dat je niet anders kunt dan beide gaan testen. Canyon kun je tegenwoordig in Heerlen testen bij het Canyon testcenter, de Specialized bij de dealer.


Ja dat weet ik. De keuze gaat bij mij dan ook tussen een fiets voor low budget of een fiets aan de top van mijn budget. Na onderhandelen is het verschil 400 euro hoop/denk ik en tja over 1-2 jaar merk ik die 400 euro echt niet meer. Dan gaat het mij om met zoveel mogelijk plezier fietsen en goed materieel zorgt er wel voor dat je vaker en met meer plezier gaat. Comfort is voor mij wel belangrijk aangezien ik wel de ambitie heb om dingen te gaan fietsen zoals Boogie's zwaarste en limburgs mooiste. Verder wil ik daarnaast eens een duathlon en een triathlon doen. Aan race's zie ik mezelf niet zo snel gaan doen. En aangezien ik al 3 keer per week sport zal ik ook weer niet 3-4 keer per week gaan fietsen erbij.
Fiets hem erin!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jun 2009 13:53

Enrico-S-works schreef: Canyon staat bekend om de (knal)harde frames, racy geometrie en dat dan weer wel tegen een zeer scherpe prijs.


Canyon's hebben juist alles behalve een sportieve geometrie, die balhoofdbuizen zijn nog al fors uit de kluiten gewassen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 24 jun 2009 15:23

@Armclassic-fan;

Ik ben geen Canyon fan en niet bedoeld als vervelend bijdehand: een fors uitgevallen balhoofdbuis heeft toch niets met de geometrie van een fiets te maken. De lengte wel degelijk, dat snap ik. Is dat dan wat je bedoeld? Het zal toch niet meer dan 0,000000001km/u schelen dat het balhoofd iets breder is.

@ janfiets; ga proefrijden en laat het mij/ons weten. Ik denk dat het dan de Specialized Roebaix gaat worden.

simsalawim
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2009 15:17

simsalawim 24 jun 2009 16:04

staan er ook al foto's van de specialized roubaix 2010 ergens op het net
simsalabim Wim

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jun 2009 16:26

Enrico-S-works schreef:@Armclassic-fan;

Ik ben geen Canyon fan en niet bedoeld als vervelend bijdehand: een fors uitgevallen balhoofdbuis heeft toch niets met de geometrie van een fiets te maken. De lengte wel degelijk, dat snap ik. Is dat dan wat je bedoeld? Het zal toch niet meer dan 0,000000001km/u schelen dat het balhoofd iets breder is.


Ik bedoel natuurlijk de lengte ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superguy
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2009 18:59

superguy 24 jun 2009 16:29

paulusR3 schreef:Ik heb hetzelfde met mijn R3. Had daarvoor ook een C50 (maat 61 ook met een 14cm stuurpen).


Dus jij ook? Tog een kleiner frame in theorie maar in de praktijk eigenlijk groter...
Kon mijn ogen gewoon niet geloven! 9.5cm achter mijn bracket zoals bij mijn colnago en had maar 13cm stuurpen nodig ipv 14cm en zit nog wat langer ook.
Msh zijn de hoeken van deze frames anders...
De colnago c50 van 2004-2005 zijn met rechte buizen in vergelijking met de 2009 modellen.

superguy
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2009 18:59

superguy 24 jun 2009 16:36

Enrico-S-works schreef:set-back zadelpen misschien....


Dat maakt niet uit, denk ik!
Want gewone zadelpen of setback zadelpen, uw afstand achter uw bracket blijft dezelfde eh!
Enkel de plaats waar je uw zadel zult vastklemmen zal veranderen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jun 2009 17:00

SuperGuy schreef:Hoe is het mogelijk???????????

Mijn vorige fiets was een colnago c50 maatje 64.
De colnago heeft een bovenbuis lengte van 59cm + Ik gebruikte een stuurpen van 14cm.

Nu heb ik een specialized tarmac sl2 maat 58.
Nu zit ik met de zelfde afstellingen als bij mijn colnago c50 (dus zelfde zadelhoogte, zelfde afstand achter de bracket enz..), maar ik heb maar een stuurpen nodig van 13cm!
Hoe is dit nu mogelijk? De kader is kleiner dan de colnago maar tog heb ik een kleinere stuurpen en eigenlijk zit ik nog een 0.5cm langer?


Colnago een bovenbuislengte van 59,7 cm in maat 64 heeft en niet 59 cm. Het hoogte verschil tussen zadel en stuur zal waarschijnlijk ook wel een stuk toegenomen zijn, de buizen zijn wel even lang, maar bij Colnago komt daar nog veel meer balhoofd bij. Daarnaast misschien een ander stuur gemonteerd?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 24 jun 2009 17:38

@Superguy;

was ook een grapje, vandaar een hele rij puntjes....... Is mijn soort humor, kan ik ook niets aan doen; genetisch bepaalt. Net als dat ik fietsen leuk vind :)

superguy
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2009 18:59

superguy 24 jun 2009 17:53

Amclassic-fan schreef:
SuperGuy schreef:Hoe is het mogelijk???????????

Mijn vorige fiets was een colnago c50 maatje 64.
De colnago heeft een bovenbuis lengte van 59cm + Ik gebruikte een stuurpen van 14cm.

Nu heb ik een specialized tarmac sl2 maat 58.
Nu zit ik met de zelfde afstellingen als bij mijn colnago c50 (dus zelfde zadelhoogte, zelfde afstand achter de bracket enz..), maar ik heb maar een stuurpen nodig van 13cm!
Hoe is dit nu mogelijk? De kader is kleiner dan de colnago maar tog heb ik een kleinere stuurpen en eigenlijk zit ik nog een 0.5cm langer?


Colnago een bovenbuislengte van 59,7 cm in maat 64 heeft en niet 59 cm. Het hoogte verschil tussen zadel en stuur zal waarschijnlijk ook wel een stuk toegenomen zijn, de buizen zijn wel even lang, maar bij Colnago komt daar nog veel meer balhoofd bij. Daarnaast misschien een ander stuur gemonteerd?


Neen nee, de bovenbuis is 59cm hoor!
Die 59.7cm is zo te zien van de nieuwe c50 geometrie.
Heb net mijn boekje gevonden van 50 jaar colnago en daar staat ook colnago c50, maat 64 een bovenbuis van 59cm.
Heb de fiets volledig zelfde laten afstellen als mijn colnago. dus ook zelfde hoogteverschil zadel=stuur.
En tog een kleinere stuurpen nodig en niet onbelangrijk maar op mijn colnago zat ook een anatomic stuur met een reach van 90;; en nu een fsa stuur enery met een reach van 70mm...
Blijf het raar vinden maar mijn positie is hetzelfde en de fiets zit perfect alhoewel ik tog liever een anatomic stuur had.

Wat zou eigenlijk het nu zijn van een langere reach.
Je zit langer ok maar zit je dan ook dieper of niet.

Nog een vraagje, wat is het nut zoals bv tom boonen die zijn stuur wat meer naar boven kantelt zodat zijn handgrepen hoger komen te staan.
Zit je dan korter of rechter of dergelijke.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 jun 2009 18:25

Je zegt alleen dat je ineens een kortere pen nodig hebt en dat je dat niet snapt. In welke zin heb je die kortere stuurpen dan "nodig"? Zegt de fietsenmaker dat, is het volgens je gevoel zo, volgt het uit je metingen? Ik kan er geen touw aan vast knopen.

Plaats reactie