Advies 29" of 26 " ????
moet je met die grotere wielen ook wat aan je verzet doen? kleinere voorbladen? achter groter dan 34 lijkt me niet haalbaar?
ben ook benieuwd naar goede banden hiervoor. of neem ik gewoon dezelfde (ook dezelfde breedte) als op mijn 26"?
heb nu een cannondale F2000, oud beestje, maar gaat als de brandweer. mocht ik een nieuwe mtb aanschaffen, kijk ik zeker ook naar 29" fietsen. verhalen zijn goed en echt kort bochtig werk doe ik toch niet. eerder hard rechtuit (wel omhoog en omlaag natuurlijk)
ben ook benieuwd naar goede banden hiervoor. of neem ik gewoon dezelfde (ook dezelfde breedte) als op mijn 26"?
heb nu een cannondale F2000, oud beestje, maar gaat als de brandweer. mocht ik een nieuwe mtb aanschaffen, kijk ik zeker ook naar 29" fietsen. verhalen zijn goed en echt kort bochtig werk doe ik toch niet. eerder hard rechtuit (wel omhoog en omlaag natuurlijk)
Het duitse blad Bike deed een aardige vergelijkingstest in de transalp met twee rijders ieder op een scott scale 1x26" en 1x29" allebei met powertap en halfverwege de transalp ruilen van fiets.
Wat ik uit het testverslag filter:
Bij echt steil klimwerk telt het gewicht het meest door en is 26 een voordeel(niet onverwacht)
Alle andere dagen voert de 29 de boventoon
Bovendien blijkt het teruggaan naar 26" slecht te bevallen.
Ook niet onbelangrijk om te weten .
Dat bevestigt toch wat hier op het forum ook steeds gemeld wordt door bezitters van de 29.
Wat ik uit het testverslag filter:
Bij echt steil klimwerk telt het gewicht het meest door en is 26 een voordeel(niet onverwacht)
Alle andere dagen voert de 29 de boventoon
Bovendien blijkt het teruggaan naar 26" slecht te bevallen.
Ook niet onbelangrijk om te weten .
Dat bevestigt toch wat hier op het forum ook steeds gemeld wordt door bezitters van de 29.
Zij is ook tegen
Amclassic-fan schreef:Je schrijft de verschillen op alsof de wielen 2x zo groot zijn... Er kleven ook gewoon nadelen aan een 29'er, de wielen zijn zwaarder en/of kwetsbaarder. Je moet lang genoeg zijn, anders verdwijn je tussen de wielen. Op een bochtige singletrack ben je trager.
Met 1m84 is de TS wel lang genoeg voor een 29'er.
In Bochtige singletracks ben je met een 29" sneller als met 26" dus ook daar ben je echt in het voorwiel. De voordelen zijn met een framemaat 15inch net zo groot als een 23 inch, mits je een fatsoenlijk frame neemt.
Heb je al eens met een 29-er gereden?
Ook zijn er meer als genoeg opties met lichte velgen/wielen, en als dat het enige nadeel is(want ik weet inmiddels na meerdere keren op verschillende 29-ers gereden te hebben dat dat het enige nadeel is.)
skimons schreef: ben ook benieuwd naar goede banden hiervoor. of neem ik gewoon dezelfde (ook dezelfde breedte) als op mijn 26"?
Het bandenaanbod is nog wel wat beperkt. Alle gangbare modellen zijn te verkrijgen, maar de meer bijzondere MTB-banden zijn er nog niet voor 29ers. Ook is er minder keuze in de verschillende breedtes. Aan de andere kant passen ook alle 28inch banden, dus soms ligt daar een mogelijkheid. Ik wil met mijn 29er ook woon-werk gaan doen en neem daarvoor de Schwalbe Marathon Supreme 28x2.00.
Bij Schwalbe is het wat verwarrend want bij de Marathon-serie en bv ook een Big Apple (strand) geeft men als maat 28 inch terwijl men bij de Racing Ralph, Rocket Ron en Nobby Nic 29 inch opgeeft. Het is dus dezelfde maat.
Met betrekking tot de breedte zie ik dat de meeste fabrikanten standaard een vergelijkbare breedte monteren. Volgens mij zou je ook iets smaller kunnen gaan, dan bedoel ik bv 2.1 ipv 2.25. Omdat de omtrek van een 29er wiel groter is, is ook het contactvlak met de ondergrond groter. Bij een iets smallere band zou het totale contactvlak gelijk zijn met een 26er. Compenseer je meteen het iets hogere gewicht. Probleem is echter nu ook weer het beperkte aanbod. Ben wel benieuwd wat de ervaring van anderen is met betrekking tot de te kiezen breedte.
Los van de argumenten die je opsomt zal de bandenkeuze waarschijnlijk toch wel het meest bepaald worden door het terrein waar je gaat fietsen.
Maar er zullen op den duur wel een paar populaire allround bandenmodellen uitspringen voor degenen die niet teveel willen wisselen.
Maar er zullen op den duur wel een paar populaire allround bandenmodellen uitspringen voor degenen die niet teveel willen wisselen.
Zij is ook tegen
Gisteren bij een 3 tal goede fietsendealers langs geweest (oa Trek, Scott, Cube, Merida, Santos, Cannondale) en uiteindelijk voor de Cube Reaction Team 2011 gegaan. De 3 dealers legden duidelijk uit dat er wel degelijk voordelen zijn aan een 29" (makkelijker over obstakels, op lange stukken sneller) alleen uit eigen tests (één dealer reed zelf met een 29" wedstrijden) bleek wel dat deze verschillen slechts zichtbaar zijn wanneer toch semi-professioneel met de fiets wordt gefietst. Die intentie heb ik niet waardoor ik mij afvroeg in hoeverre ik deze verschillen zou gaan merken. Daarnaast zijn er nog te weinig onderdelen in het buitenland te verkrijgen voor mijn buitenlandtochtjes en zijn, volgens alle 3 de dealers, de onderdelen van o.a. Shimano nog onvoldoende afgestemd op 29". Uiteindelijk dus voor Cube gevallen omdat ik verwacht dat, zeker in het begin, ik mijn fietsenmaker nog wel eens nodig zal hebben om e.e.a. af te stellen. Dan is het zeker zo fijn als de fietsenmaker in het eigen dorp is gevestigd. Denk met de Cube Reaction Team een goede afweging te hebben gemaakt qua prijs/onderdelen verhouding. In elk geval bedankt voor de posts en jullie advies/ervaringen met de 29"-ers.
- richard1974
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51
Dat van die FM in de buurt is voor mij ook wel belangrijk. Ik ben jaloers op die gasten die alles zelf kunnen maar met mijn motoriek en (gebrek aan) geduld eindigen de meeste klusjes met een hoop gevloek........
Ik weet niet wie je dit allemaal wijs heeft gemaakt, maar de voordelen van grote wielen zou je altijd moeten merken, niet alleen op semi-professioneel niveau. Het rijdt (naar verluidt) makkelijker, dus dat zou je ook op een recreatief niveau moeten voelen. Een kilo gewichtsverschil is wat anders. Heeft ook maar één van die dealers je een proefrit laten maken op een 29'er? Kon de LBS je concreet vertellen welke onderdelen aangepast moesten worden? Behalve dat sommige mensen een iets kleiner verzet prefereren zie ik geen enkele reden waarom er iets aangepast zou moeten worden.
Ohja, vergeet ik bijna te zeggen dat je een puike fiets hebt gekocht!
Ohja, vergeet ik bijna te zeggen dat je een puike fiets hebt gekocht!
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Het is soms al heel wat als de fietsenmaker weet wat een 29er is.....
Ik heb alleen maar met 29er nog gereden, maar testen is uit eindelijk de manier om het voor je zelf te weten te komen.
Volgens mij heb je een mooie fiets gekozen, dus veel plezier ermee!
Ik heb alleen maar met 29er nog gereden, maar testen is uit eindelijk de manier om het voor je zelf te weten te komen.
Volgens mij heb je een mooie fiets gekozen, dus veel plezier ermee!
linkeloe schreef:Gisteren bij een 3 tal goede fietsendealers langs geweest (oa Trek, Scott, Cube, Merida, Santos, Cannondale) en uiteindelijk voor de Cube Reaction Team 2011 gegaan. De 3 dealers legden duidelijk uit dat er wel degelijk voordelen zijn aan een 29" (makkelijker over obstakels, op lange stukken sneller) alleen uit eigen tests (één dealer reed zelf met een 29" wedstrijden) bleek wel dat deze verschillen slechts zichtbaar zijn wanneer toch semi-professioneel met de fiets wordt gefietst. Die intentie heb ik niet waardoor ik mij afvroeg in hoeverre ik deze verschillen zou gaan merken. Daarnaast zijn er nog te weinig onderdelen in het buitenland te verkrijgen voor mijn buitenlandtochtjes en zijn, volgens alle 3 de dealers, de onderdelen van o.a. Shimano nog onvoldoende afgestemd op 29". Uiteindelijk dus voor Cube gevallen omdat ik verwacht dat, zeker in het begin, ik mijn fietsenmaker nog wel eens nodig zal hebben om e.e.a. af te stellen. Dan is het zeker zo fijn als de fietsenmaker in het eigen dorp is gevestigd. Denk met de Cube Reaction Team een goede afweging te hebben gemaakt qua prijs/onderdelen verhouding. In elk geval bedankt voor de posts en jullie advies/ervaringen met de 29"-ers.
Waar ik nu benieuwd naar ben is of die FM's ook nog wat 29-ers hadden staan. Of alleen eentje weggestopt in een hoekje?
linkeloe schreef:Gisteren bij een 3 tal goede fietsendealers langs geweest (oa Trek, Scott, Cube, Merida, Santos, Cannondale) en uiteindelijk voor de Cube Reaction Team 2011 gegaan. De 3 dealers legden duidelijk uit dat er wel degelijk voordelen zijn aan een 29" (makkelijker over obstakels, op lange stukken sneller) alleen uit eigen tests (één dealer reed zelf met een 29" wedstrijden) bleek wel dat deze verschillen slechts zichtbaar zijn wanneer toch semi-professioneel met de fiets wordt gefietst. Die intentie heb ik niet waardoor ik mij afvroeg in hoeverre ik deze verschillen zou gaan merken. Daarnaast zijn er nog te weinig onderdelen in het buitenland te verkrijgen voor mijn buitenlandtochtjes en zijn, volgens alle 3 de dealers, de onderdelen van o.a. Shimano nog onvoldoende afgestemd op 29". Uiteindelijk dus voor Cube gevallen omdat ik verwacht dat, zeker in het begin, ik mijn fietsenmaker nog wel eens nodig zal hebben om e.e.a. af te stellen. Dan is het zeker zo fijn als de fietsenmaker in het eigen dorp is gevestigd. Denk met de Cube Reaction Team een goede afweging te hebben gemaakt qua prijs/onderdelen verhouding. In elk geval bedankt voor de posts en jullie advies/ervaringen met de 29"-ers.
Wat een onzinverhaal !
Ik heb 2 vragen:
1) Hadden die best goede fietsenmakers ook 29" modellen in jouw maat/categorie in de winkel staan ?
2) Zo ja, heb je er op gereden in het bos ? (de welbekende proefrit)
Eigenlijk had ik drie vragen, want ook best benieuwd naar de namen van die best wel goede fietenmakers. Maar dat krijgen we via dit forum waarschijnlijk niet boven water...
2 van de 3 fietsenmakers hadden inderdaad 29-ers in hun showroom staan. Niet weggestopt in een of andere uithoek maar daadwerkelijk prominent in het zicht. Uiteraard overheerste het aantal modellen van 26-ers maar het was niet zo dat ze de 29-ers hadden weggestopt.
Ik heb zelf niet op de 29-ers gereden om de reden zoals ik heb aangegeven. Ik zie niet in waarom de fietsenmakers minder enthousiast zouden zijn om een 29-er te leveren boven een 26-er? Belangrijkste is natuurlijk dat ik bij hun een fiets koop en een tevreden klant blijf !! Ik kan mij ook niet voorstellen dat er voor de fietsenmaker meer marge op een 26-er zit dan op een 29-er, dus dat argument mag ik verwaarlozen. Ik heb ook absoluut niet de indruk gekregen dat ze mij een 26-er hebben aangepraat.
Ik heb zelf niet op de 29-ers gereden om de reden zoals ik heb aangegeven. Ik zie niet in waarom de fietsenmakers minder enthousiast zouden zijn om een 29-er te leveren boven een 26-er? Belangrijkste is natuurlijk dat ik bij hun een fiets koop en een tevreden klant blijf !! Ik kan mij ook niet voorstellen dat er voor de fietsenmaker meer marge op een 26-er zit dan op een 29-er, dus dat argument mag ik verwaarlozen. Ik heb ook absoluut niet de indruk gekregen dat ze mij een 26-er hebben aangepraat.