Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Freewheel

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 10 feb 2006 18:32

Ik heb geen oude die ik uit elkaar kan slopen dus probeer het uit plaatjes af te leiden.
 
-De as, nummer 1, zit vast in je frame, in de zin dat deze niet ronddraait.-Nummer 7 (hoe heet dat onderdeel?), samen met de naaf en het freewheel (nummer 12), draait als één geheel om de as (nummer1), toch?-Het freewheel zit met een specifieke vertanding in de naaf.-De kransjes zitten weer met een specifieke vertanding (Shimi of Campa) op het freewheel body. Deze zitten vast met het kleinste kransje en/of sluitring?!?-Het freewheel kan, dankzij het freewheelmechanisme, los van de naaf draaien, of beter gezegd, stilstaan.-Hoe werkt nu precies het freewheelmechanisme? Heeft iemand hier een plaatje van? Dit moet je nooit uit elkaar halen voor zover ik begrepen heb.-Wat voor onderhoud moet je verder plegen aan het hele gebeuren op het figuur hierboven?Ik heb deze dingen voor mijzelf hier opgeschreven om het eens duidelijk te krijgen. Als er fouten in staan dan zou ik het graag weten. Als je een atwoord heb op één of meerdere vragen die er bij staan, graag!
 
 
 
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 10 feb 2006 18:51

Quote: Origineel geplaatst door Cas* op 10 Februari 2006
1.-De as, nummer 1, zit vast in je frame, in de zin dat deze niet ronddraait.

2.-Nummer 7 (hoe heet dat onderdeel?), samen met de naaf en het freewheel (nummer 12), draait als één geheel om de as (nummer1), toch?

3.-Het freewheel zit met een specifieke vertanding in de naaf.

4.-De kransjes zitten weer met een specifieke vertanding (Shimi of Campa) op het freewheel body. Deze zitten vast met het kleinste kransje en/of sluitring?!?

5.-Het freewheel kan, dankzij het freewheelmechanisme, los van de naaf draaien, of beter gezegd, stilstaan.

6.-Hoe werkt nu precies het freewheelmechanisme? Heeft iemand hier een plaatje van? Dit moet je nooit uit elkaar halen voor zover ik begrepen heb.

7.-Wat voor onderhoud moet je verder plegen aan het hele gebeuren op het figuur hierboven?



1. Ja. Het is trouwens de snelspanner, niet de as (dat is nummer 7).
2. Ik dacht dat nummer 7 de as is. Ja.
3. Daar weet ik geen antwoord op, maar het lijkt me dat het 'ja' is.
4. De kransjes zitten met óf het laatste kransje óf een sluitring.
5. Ja.
6. Dat zou ik je niet uit kunnen leggen.
7. Wat ik soms doe is mijn cassette demonteren, alle kransjes even poetsen en eventueel inspuiten met siliconenspray. De lagers opnieuw in het vet zetten en de kogeltjes schoonmaken, controleren en desnoods vervangen. Om daar bij te komen moet je eerst je as eruit halen en dan kan je de kogeltjes er uit laten vallen (even tellen hoeveel het er zijn). Dan maak je de lager schoon en smeer je er een laag vet in (lekker dik), stop dan de kogeltjes erin (tellen of je ze nog allemaal hebt). Doe dan het afdekdopje er op (kan je een hamertje bij nodig hebben). Dan kan je je as even schoonmaken en er een beetje vet op doen. Doe de as er weer in en stel hem goed af (moet soepel in de naaf lopen, niet korrelig), dat doe je door de moertjes vast te draaien (eentje vast houden (nr. 10) en de andere (nr. 11) vaster of losser draaien). Als je dat gedaan hebt kan je de cassette er weer op doen. Een sluitring moet je er met de cassetteafnemer vastdraaien, als het laatste kransje het geheel 'sluit' kan je die er gewoon handvast op draaien en hem tijdens het fietsen goed dicht trappen (gewoon erop leggen en even aanzetten).

Ik hoop dat het de goede info is en dat je er wat aan hebt.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 10 feb 2006 19:04

1 is idd de snelspanner, die klemt de as (nr 7), samen met de endcaps aan beide kanten vast in het frame. Om die as draait de naaf met behulp van de lagers (nrs 13). Dus de as zit vast, lagers en naafbody draaien. Ehm, geloof ik.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 12 feb 2006 13:30

Nr 12 +deel aangedreven as zijn m.i.  maar gedeeltelijk weergegeven. Hierin zitten palletjes die dm.v. veertje naar buiten worden gedrukt en tegen een getande binnenzijde van nr 12 aankomen. Omdat deze "getande binnenzijde" een soort rechtzijdige driehoekjes vormen kunnen die palletjes over de lange schuine zijde(Hypotenusa?) van die driehoekjes glijden en hoor je het ratelende geluid. Trap je echter dan grijpen die palletjes zich vast tegen de loodrechte zijde van die driehoekjes en neemt de aangedreven as nr 12 mee.Beter kan ik het niet uitleggen. Hiervoor zou je een `exploded view`moeten hebben van nr 12 + het deel waar die palletjes in zitten. Zo werkt mijn oude Campa tenminste en wel met 3 palletjes. Het is een hels karwei om de zaak weer te monteren want die palletjes vliegen er door de achterliggende veer steeds uit als je nr 12 erover heen wilt schuiven. Hiervoor is een speciaal dun hulpstukje te krijgen dat je eerst over die palletjes schuift en dan nr 12.
.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 12 feb 2006 18:00

De as nummer 7 staat stil.  Ik heb het nooit uitelkaar gehaald, maar in de freewheel body zal ook een lager zitten.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 13 feb 2006 00:49

Quoten: Origineel geplaatst door Rien op 12 Februari 2006

De as nummer 7 staat stil.  Ik heb het nooit uitelkaar gehaald, maar in de freewheel body zal ook een lager zitten.


Hoi,
 
Vaak meer dan 1 zelfs.
Misschien helpt dit:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=45
Ciao,
 
 
Snobisme is een dure hobby...

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 13 feb 2006 02:00

Hey, top link! Dank je!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

Plaats reactie