Cardanaangedreven (race)fiets
Een getande riem is inderdaad een optie mits het tandwiel aan de buitenkant van de achterbrug is gemonteerd. Met een traditionele achterbrug en spaakwiel gaat het echt niet lukken. Je moet toe naar een enkelvoudige achterpoot en een heel dun volkunststofwiel met dubbele tandwielen. Van een achterbrug is dan in feite geen sprake meer. In die enkele framebuis moet een uitsparing zitten voor het wiel en de banddikte. De beide tandwielen vallen beiden buiten de achterpoot. Zo kan je ook van een dubbele aandrijfriem gebruik maken en heb je perfekte riemlijn. Twee cassettes kan ook maar dat betekent ook 2 derailleurs/2 kettingen. Met die kettinglijn kan je toe naar 13/14 speed zo niet hoger.
Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting.
BIJ een niet getande riem, de v-snaar treed slip op, daar is ie ook voor gemaakt, voor een getande riem heb jee een veel breder kettingwiel en " tandwiel " achter nodig.Daarbij is het verzet bij auto eigenlijk allemaal vertragingen, bij de fiets een versnelling, wellicht dat het e.a. met elkaar te maken heeft.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting.
BIJ een niet getande riem, de v-snaar treed slip op, daar is ie ook voor gemaakt, voor een getande riem heb jee een veel breder kettingwiel en " tandwiel " achter nodig.Daarbij is het verzet bij auto eigenlijk allemaal vertragingen, bij de fiets een versnelling, wellicht dat het e.a. met elkaar te maken heeft.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting.
BIJ een niet getande riem, de v-snaar treed slip op, daar is ie ook voor gemaakt, voor een getande riem heb jee een veel breder kettingwiel en " tandwiel " achter nodig.Daarbij is het verzet bij auto eigenlijk allemaal vertragingen, bij de fiets een versnelling, wellicht dat het e.a. met elkaar te maken heeft.
Wel eens gedacht aan een aandrijfmechanisme ala de Daf (pientere pookje)? Volautomatische versnellingsbak, aandrijving geschied hier ook middels een metalen schakelband gecombineerd met katrollen. Als het werkt kan je de beide derailleurs en de cassette in de prullenbak flikkeren, dat is dus wel mooi een gigantische gewichtsbesparing. Er zijn genoeg sites waar je het principe van die aandrijftechniek kan bekijken. Over de toepasbaarheid voor de fiets heb ik nogal wat hoofdbrekens.
Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006
ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..
Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting.
BIJ een niet getande riem, de v-snaar treed slip op, daar is ie ook voor gemaakt, voor een getande riem heb jee een veel breder kettingwiel en " tandwiel " achter nodig.Daarbij is het verzet bij auto eigenlijk allemaal vertragingen, bij de fiets een versnelling, wellicht dat het e.a. met elkaar te maken heeft.
Wel eens gedacht aan een aandrijfmechanisme ala de Daf (pientere pookje)? Volautomatische versnellingsbak, aandrijving geschied hier ook middels een metalen schakelband gecombineerd met katrollen. Als het werkt kan je de beide derailleurs en de cassette in de prullenbak flikkeren, dat is dus wel mooi een gigantische gewichtsbesparing. Er zijn genoeg sites waar je het principe van die aandrijftechniek kan bekijken. Over de toepasbaarheid voor de fiets heb ik nogal wat hoofdbrekens.
Quoten: Origineel geplaatst door alan2 op 09 Februari 2006
Wel eens gedacht aan een aandrijfmechanisme ala de Daf (pientere pookje)? Volautomatische versnellingsbak, aandrijving geschied hier ook middels een metalen schakelband gecombineerd met katrollen. Als het werkt kan je de beide derailleurs en de cassette in de prullenbak flikkeren, dat is dus wel mooi een gigantische gewichtsbesparing. Er zijn genoeg sites waar je het principe van die aandrijftechniek kan bekijken. Over de toepasbaarheid voor de fiets heb ik nogal wat hoofdbrekens.
Hmmm. van Doorne's Continu Variabele Transmissie, werkt wel met een hele dikke trommel en daarnaast voorzie ik dan problemen met de bizarre wens van veel fietsers om eens met een zwaar verzet naar boven te fietsen.
Wel eens gedacht aan een aandrijfmechanisme ala de Daf (pientere pookje)? Volautomatische versnellingsbak, aandrijving geschied hier ook middels een metalen schakelband gecombineerd met katrollen. Als het werkt kan je de beide derailleurs en de cassette in de prullenbak flikkeren, dat is dus wel mooi een gigantische gewichtsbesparing. Er zijn genoeg sites waar je het principe van die aandrijftechniek kan bekijken. Over de toepasbaarheid voor de fiets heb ik nogal wat hoofdbrekens.
Hmmm. van Doorne's Continu Variabele Transmissie, werkt wel met een hele dikke trommel en daarnaast voorzie ik dan problemen met de bizarre wens van veel fietsers om eens met een zwaar verzet naar boven te fietsen.
Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006
dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.
Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.
dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.
Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.
Quoten: Origineel geplaatst door alan2 op 12 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006
dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.
Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.
ala de solex dus.aandrijving van buiten af ...
Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006
dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.
Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.
ala de solex dus.aandrijving van buiten af ...
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 12 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door alan2 op 12 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006
dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.
Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.
ala de solex dus.aandrijving van buiten af ...
Helaas, ik bedoel iets heel anders. Kom er nog wel op terug.
Quoten: Origineel geplaatst door alan2 op 12 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006
dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.
Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.
ala de solex dus.aandrijving van buiten af ...
Helaas, ik bedoel iets heel anders. Kom er nog wel op terug.
een vriend van me is bezig met een projectje om een elektrisch aangedreven (stads) fiets te maken waarbij je zelf voor de elektrische energie zorgt.
jij drijft dus een dinamo aan en daarvandaan gaat de stroom via een draad naar een elektro motor bij het achterwiel. Zo hoef je dus geen ketting meer gebruiken en kan je heel aparte frame constructies maken omdat je geen ketting meer nodig hebt en de stroomdraden door het frame kan laten lopen.
Ik zal jullie op de hoogte houden als het in een verder stadium is.
jij drijft dus een dinamo aan en daarvandaan gaat de stroom via een draad naar een elektro motor bij het achterwiel. Zo hoef je dus geen ketting meer gebruiken en kan je heel aparte frame constructies maken omdat je geen ketting meer nodig hebt en de stroomdraden door het frame kan laten lopen.
Ik zal jullie op de hoogte houden als het in een verder stadium is.
Hier heb je een soort fiets (step) met een hele andere aandrijving als normaal.
http://www.bikeforest.com/hulabikes.php
Lijkt me alleen niet zo geschikt voor een toertochtje van +/- 100 km.
http://www.bikeforest.com/hulabikes.php
Lijkt me alleen niet zo geschikt voor een toertochtje van +/- 100 km.
Als ie gaar is kom ik terug
kijk eens op www.sussex.com. en dan onder :Our products
oeps ;effe iets vergeten:
het is :www.sussex.com.tw/se2.htm
dit komt uit taiwan .de fa. die ook de nederlandse multicycle van candanaandrijvingen voorziet.
het is :www.sussex.com.tw/se2.htm
dit komt uit taiwan .de fa. die ook de nederlandse multicycle van candanaandrijvingen voorziet.