Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cardanaangedreven (race)fiets

alan2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2006 19:41

alan2 08 feb 2006 19:24

Een getande riem is inderdaad een optie mits het tandwiel aan de buitenkant van de achterbrug is gemonteerd. Met een traditionele achterbrug en spaakwiel gaat het echt niet lukken. Je moet toe naar een enkelvoudige achterpoot  en een heel dun volkunststofwiel met dubbele tandwielen. Van een achterbrug is dan in feite geen sprake meer. In die enkele framebuis moet een uitsparing zitten voor het wiel en de banddikte. De beide tandwielen vallen beiden buiten de achterpoot. Zo kan je ook van een dubbele aandrijfriem gebruik maken en heb je perfekte riemlijn. Twee cassettes kan ook maar dat betekent ook 2 derailleurs/2 kettingen. Met die kettinglijn kan je toe naar 13/14 speed zo niet hoger.
 
 
 
 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 09 feb 2006 09:52

Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 08 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006


ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..


Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting.

BIJ een niet getande riem, de v-snaar treed slip op, daar is ie ook voor gemaakt, voor een getande riem heb jee een veel breder kettingwiel en " tandwiel " achter nodig.Daarbij is het verzet bij auto eigenlijk allemaal vertragingen, bij de fiets een versnelling, wellicht dat het e.a. met elkaar te maken heeft.

alan2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2006 19:41

alan2 09 feb 2006 22:56

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 08 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 08 Februari 2006


ik denk dat de de ketting de meest directe/ lichtste overbrenging is die er is.Een riem/snaar is niet echt stijf en rekbaar..


Dat is dus niet waar, de meeste riemen zijn net zo min rekbaar als kettingen. Kijk maar bij auto's, waar bij de distributie veelvuldig gebruik wordt gemaakt van riemen, of bij motoren waar de aandrijving wordt verzorgd door riemen. Uiteraard zijn ze wel flexibeler dan een ketting.

BIJ een niet getande riem, de v-snaar treed slip op, daar is ie ook voor gemaakt, voor een getande riem heb jee een veel breder kettingwiel en " tandwiel " achter nodig.Daarbij is het verzet bij auto eigenlijk allemaal vertragingen, bij de fiets een versnelling, wellicht dat het e.a. met elkaar te maken heeft.


Wel eens gedacht aan een aandrijfmechanisme ala de Daf (pientere pookje)? Volautomatische versnellingsbak, aandrijving geschied hier ook middels een metalen schakelband gecombineerd met katrollen. Als het werkt kan je de beide derailleurs en de cassette in de prullenbak flikkeren, dat is dus wel mooi een gigantische gewichtsbesparing. Er zijn genoeg sites waar je het principe van die aandrijftechniek kan bekijken. Over de toepasbaarheid voor de fiets heb ik nogal wat hoofdbrekens.
 

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 feb 2006 23:22

Quoten: Origineel geplaatst door alan2 op 09 Februari 2006


Wel eens gedacht aan een aandrijfmechanisme ala de Daf (pientere pookje)? Volautomatische versnellingsbak, aandrijving geschied hier ook middels een metalen schakelband gecombineerd met katrollen. Als het werkt kan je de beide derailleurs en de cassette in de prullenbak flikkeren, dat is dus wel mooi een gigantische gewichtsbesparing. Er zijn genoeg sites waar je het principe van die aandrijftechniek kan bekijken. Over de toepasbaarheid voor de fiets heb ik nogal wat hoofdbrekens.
 

Hmmm. van Doorne's Continu Variabele Transmissie, werkt wel met een hele dikke trommel en daarnaast voorzie ik dan problemen met de bizarre wens van veel fietsers om eens met een zwaar verzet naar boven te fietsen.

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 12 feb 2006 12:04

dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.

alan2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2006 19:41

alan2 12 feb 2006 15:08

Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006

dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.

Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 feb 2006 22:39

Quoten: Origineel geplaatst door alan2 op 12 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006

dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.

Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.

ala de solex dus.aandrijving van buiten af ...

alan2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2006 19:41

alan2 13 feb 2006 13:26

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 12 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door alan2 op 12 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 12 Februari 2006

dat zijn dus dingen die veranderd moeten worden voordat het toegepast kan worden op fietsen. Maar niets is onmogelijk, er zijn alleen een aantal aanpassingen nodig. Maar ik ben wel benieuwd naar nieuwe krachtoverbrengingen.

Cardan gaat het v.w.b. de racefiets niet redden vrees ik teveel mitsen en maren. De traditionele aandrijving geschiedt nog steeds vanuit het centrum van het wiel, m.a.w. het kost relatief veel tijd en nog belangrijker veel kracht om het wiel op snelheid te krijgen. Als je dit principe volledig loslaat kom je tot verrassende mogelijkheden. Er zijn voor de hand liggende praktijkvoorbeelden, maar die ben ik nog aan het uitwerken, dus denk er maar eens over na.

ala de solex dus.aandrijving van buiten af ...

Helaas, ik bedoel iets heel anders. Kom er nog wel op terug.

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 14 feb 2006 19:10

een vriend van me is bezig met een projectje om een elektrisch aangedreven (stads) fiets te maken waarbij je zelf voor de elektrische energie zorgt.
jij drijft dus een dinamo aan en daarvandaan gaat de stroom via een draad naar een elektro motor bij het achterwiel. Zo hoef je dus geen ketting meer gebruiken en kan je heel aparte frame constructies maken omdat je geen ketting meer nodig hebt en de stroomdraden door het frame kan laten lopen.
Ik zal jullie op de hoogte houden als het in een verder stadium is.

swind
Forum-lid
Berichten: 461
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:14

swind 14 feb 2006 19:57

Hier heb je een soort fiets (step) met een hele andere aandrijving als normaal.
http://www.bikeforest.com/hulabikes.php
Lijkt me alleen niet zo geschikt voor een toertochtje van +/- 100 km.
Als ie gaar is kom ik terug

jokees
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2006 18:28

jokees 09 mar 2006 18:58

kijk eens op www.sussex.com. en dan onder :Our products

jokees
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2006 18:28

jokees 09 mar 2006 19:01

oeps ;effe iets vergeten:

het is :www.sussex.com.tw/se2.htm
dit komt uit taiwan .de fa. die ook de nederlandse multicycle van candanaandrijvingen voorziet.

Plaats reactie