Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

TACX rollen

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 05 feb 2006 09:14

Ik heb sinds kort TACX FLOW rollen. Je kan het aantal watt instellen enzo... maar nu is mijn vraag, hoeveel watt duw je gemm tijdens een duurtraining van pakweg 3-4uur aan een gemm snelheid van 30km/h? En laat ons ff aanemen dat je een wieltjeszuiger bent xD . Kwestie van een refferentiepunt te hebben wn ik op men rollen rij...

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 feb 2006 11:09

Dat is natuurlijk superafhankelijk van je eigen (spier)conditie, maar vooruit; ik heb sinds kort een Polar Power output set en ik heb een tacx flow,  (beiden onnauwkeurig!)en sinds vorig seizoen wat fanatieker aan het fietsen-daarvoor niets, waar bij dan nog vermeld moet worden dat ik aan het eind van vorig seizoen duidelijk meer presteerde dan nu. Ik zit veel meer op de tacx (niet genoeg om de conditie op peil te houden) zo'n 3-5 x per week 3 kwartier tot een uur per keer.
Vorige week met vorst tochtje van 40 km met een klein klimmetje (motieweg) van 40 km gemmiddelde vermogen 210 Watt. Mijn gemiddelde snelheid lag 5 km lager dan in het seizoen (door kou/conditie/kracht achteruigang)
Dit allemaal om je een idee te geven van wat ik op de tacx doe. Mijn max hartslag buiten is 184 en dit gaat prima, maar ik merk dat ik me niet zo lekker voel als ik binnen boven de 172 kom, dus dat is voor mij de grens als ik op de tacx train.
Op de flow train ik regelmatig op souplesse/cadans; een uurtje op 180-200 W met een cadans van 100-115. Als ik wat op kracht wil trainen kies ik bijv voor 280 W (cadans circa 95) totdat m'n hartslag 172 bereikt (dit ligt op het moment zo rond de 20-30 minuten) Een andere training; 250W hoge cadans afgewisseld met dezelfde 250W maar laat de cadans nu zaken tot 55 (Op de flow ga je dan zwaar trappen)- Alls ik lage cadans ga trappen dan rij ik met het grootste verzet omdat  m'n wiel gaat slippen bij hoog vermogen en/of lage snelheid, in het grootste verzet met een cadans van 50-55 maakt je wiel toch altijd nog een aardige snelheid (ca. 28 km/u)
Ik merk, en dat is ook bekend dat de nauwkeurigheid van de tacx nogal afwijkt van de werkelijkheid en dat terwijl de Polar natuurlijk ook al niet zo precies is als een SRM.
Of ik juist train weet ik niet, ik ben niet zo professioneel en goed bezig zoals bikkels als Casran/Coulthard etc. maar ik vogel wat op het gevoel, dankzij het lezen van dit forum ben ik wel duidelijk meer souplesse gaan trainen, voordeel hiervan is dat ik dan een filmpje kan kijken want daar heb ik helemaal geen behoefte aan als ik zwaarder ga trainen.
Verder heeft Casran gisterenavond een polar uitdraai gepost in het SRM topic waar je kan zien hoe een prof op de tacx traint; het lijkt wel een beetje op mijn training alleen gebruikte hij een beetje meer vermogen en kon hij het een pietsje langer volhouden (2,5 uur!)
Ik hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen van wat zomaar een  recreant op de rollen doet, maar nogmaals; je kan je op een heel ander niveau bevinden, daarnaast ontzie ik mijn linker knie een beetje etc.
Helaas heb ik nog geen ervaring met de power outputset met een duurtraining van 3-4 uur. En 3-4 uur op de rollen zal ik denk ik nooit gaan doen dus als je daar nieuwsgierig naar bent zou je't toch zelf moeten gaan uitproberen.

siral
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2005 22:08

siral 05 feb 2006 19:00

Vorige week met vorst tochtje van 40 km met een klein klimmetje (motieweg) van 40 km gemmiddelde vermogen 210 Watt. Mijn gemiddelde snelheid lag 5 km lager dan in het seizoen (door kou/conditie/kracht achteruigang)
Ben wel benieuwd naar je vermogen en snelheid op het steilste stukje van de Motieweg (waar het bijna 12 is).

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 feb 2006 21:08

nderaan staat een bordje daar maak ik een tussentijd en bovenaan staat ook zo'n paaltje/bordje, ook hier een tussen tijd. Afstand is dan 600 mtr.
Afgelopen zaterdag had ik verzuimd m'n snelheidssensor goed te zetten, dus geen snelheid gemeten. De snelheid op een andere dag; 18,3 km/u gem., cad. gem. 81.
Het vermogen vorige week:337 gem., 463W max, HF gem.170, HF max 180, Cad. gem. 86, Die 463 Watt max. zal neem ik aan op het steiste stukje geweest zijn, maar daar heb ik tong ff niet op gelet omdat ik druk was m'n tong van het asfalt te houden.
Verder kan ik helaas niet testen; de batterijen van m'n Polar worden vervangen.

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 09 feb 2006 18:10

nja, hmm, kben er niet echt wijzer uitgeworden maar toch bedankt voor de reactie. Hoeveel W je stampt hangt natuurlijk af van welke training je doet. Ik heb voornamelijk een taxc gekocht om er krachttraining op te doen, maar dit is momenteel nog niet aan de orde, ik ben nog maar aan het opbouwen, duurtrainingen dus... Shemas van krachttrainingen zijn geen probleem, daar graak ik zo aan. Alleen, als ik terug kom van een ritje van 3u dan rij ik liefts nog een uurtje op de rollen om aan kilometers te graken, iets van een 120km ... Ik ben junior , dus een gewone kermiskoers is iets van een 90km. Nu, men vraagt blijft dus, hoeveel W moet ik trappen om ongeveer evenveel W te trappen als wn ik gewoon op de weg rij? Dus geen intervaltraining, krachttraining, puur om een basis te leggen. Dus volgens jouw, rene1, is dat iets van een 200 W?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 feb 2006 19:13

Om duurtraining te gaan doen op het vermogen wat de Tacx aangeeft is uitermate onverstandig. Het vermogen wat Tacx er van maakt klopt bij zulke lage vermogens meestal niks van. Zou het wel kloppen dan is 200 Watt constant erg veel voor duurtraining, ik trap zo'n 170 Watt tijdens duurtraining op de weg met Powertap. Maar je moet gewoon hartslag als leidraad nemen tijdens duurtraining en niet je vermogen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 feb 2006 21:31

Met AM classic fan eens, het kan ook nog eens per tacx verschillen. Ik heb zelf ook het idee dat die 200Watt op de tacx heel wat minder is dan 200W op de weg.
En als jij na 3 uur trainen nog zin hebt in een uurtje tacxen, lig ik alang te relaxen.....oftewel; jou niveau ligt waarschijnlijk hoger dan de mijne en heb jij op de tacx niet voldoende aan die 200W. Gewoon lekker met hartslagmeter werken.
Wel gebruik je op deze manier de trend; nu een uur tacxen op 200W aan een hartslag van 148 en over twee maanden 10 slagen lager zitten met dezelfde intensiteit+duur houdt voor mij waarschijnlijk een verbetering van conditie in. (Je kan met een onnauwkeurig apparaat prima trends bekijken tenminste als je ervan uit gaat dat dat ene apparaat steeds min of meer dezelfde afwijking heeft)

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 10 feb 2006 20:22

oke, nu alsk thuis kom na 3u trainen dan rij ik nog 1u momenteel aan 100 W. En relaxen, momenteel is het veel handiger om nog een uur op de rollen te rijden dan nog een uur in dat belgisch-nederlands k*tweer te rijden, you know what i mean  . En op hartslag rijden, dmv van je trapverquentie kan die veel verschillen. En zeker bij mij, ik heb nogal een hoge hartslag die snel beinvloed graakt, mijn gemiddelde hartslag na 4u duurtraining is 170 , men overslag is dan ook 195. Dus alsk et goed opvat: rij op een rustig tempotje zonder veel kracht te zetten op de pedalen dat uurtje vol? Het aantal W dus aanpassen aan hoe ik me voel?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 feb 2006 20:56

Dat lijkt me allemaal erg lang en erg hoog voor een duurtraining en daarnaast begint dat meer op een trainingsadvies te lijken; en daar weten anderen veeeeeel meer van; misschien dat die enige adviezen kunnen geven.

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 10 feb 2006 21:48

oke, we zijn wel wat offtopic aan het gaan  Nu wil ik toch ff opmerken: "erg lang" als je weet dat een gewone kermiskoers voor mij 90km lang is dan lijkt mij een duurtraining van 120km juist genoeg. Dan zwijg ik nog over het Pk en BK : min 120km koers, interclubs: +/- 100km. Dit is natuurlijk puur een basis leggen, de trainingsintensiteit kwa duur verminderd naar het einde van het seizoen toe. Kwa hoge waarden, als je bedoeld kwa overslagpols: 195, die is vastgelegd door de sportdokter na een test. Pieken van 205 en iets hoger zijn me niet vreemd. Wn je bedoeld dat een gemiddelde hartslag van 170 hoog is voor een duurtraingen dan zal ik dit alleen beamen, alleen mijn hartslag ligt superhoog. 160kwa hartslag is voor mij 30km/h rijden al babbelend dusja. Hou er natuurlijk rekening mee dat ik nog maar 17-18 ben.Nu, dank aan iedereen, voor alle reacties. Dit gaat serieus offtopic, ik vind het alleen maar des te intressanter worden. Nu admins als jullie het niet erg vinden, zowel : slotje  -->

Plaats reactie